„Brain foods” – przedmaturalne zajęcia dla naszych maturzystów
W ubiegły piątek uczniowie czwartych klas liceum mogli zasięgnąć cennych porad podczas zajęć nt. „Jak przygotować mózg do matury?”. Prelekcję poprowadził mgr Bartłomiej Dorożyński z WSTI mieszczącej się w Katowicach.

Prowadzący podkreślał, jak ważne są zdrowe nawyki żywieniowe dla młodego człowieka, a w szczególności przed tak istotnym wydarzeniem, jakim jest matura. Zachęcał do aktywności fizycznej, ograniczania cukru, soli i zrezygnowania z energetyków.


Mamy nadzieję, że nasi abiturienci wykorzystają te wskazówki w praktyce.
Życzymy im połamania piór!
Wielkanoc po niemiecku – warsztaty online z klasą IIIA
🐣Przedświąteczny tydzień rozpoczęliśmy wyjątkowymi zajęciami z języka niemieckiego. Klasa IIIA wzięła udział w warsztatach online pt. „Ostern in Deutschland”, 🐰 zorganizowanych przez Goethe-Institut w Warszawie. Przewodniczką po świątecznych tradycjach naszych zachodnich sąsiadów była Lea, studentka z Göttingen.

🔥 Dowiedzieliśmy się m.in., czym jest Osterfeuer, co jada się w Niemczech na Wielkanoc, a także skąd wziął się niemiecki zajączek wielkanocny.


💡 Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę w quizie „Wer wird Millionär/Millionärin?” – a na zwycięzców czekała… słodka nagroda!


Czekoladowe jajeczka rozeszły się w mgnieniu oka!

Nie zabrakło też kreatywności – powstały piękne kartki wielkanocne z życzeniami w języku niemieckim.

Dziękujemy serdecznie organizatorom ❤ oraz cudownej Lei za inspirujące spotkanie i świetną atmosferę.
To było spotkanie, które pokazało, że nauka języka to coś znacznie więcej niż tylko słówka i gramatyka! 🌍📚
Konkurs „Turbolandeskunde”
11 kwietnia uczennice klasy IID LO (Justyna Sopala, Wiktoria Wróbel, Julia Żurawka) godnie reprezentowały naszą szkołę w etapie regionalnym X edycji ogólnopolskiego konkursu wiedzy o Niemczech „Turbolandeskunde” organizowanego przez PSNJN w Bibliotece Śląskiej w Katowicach. Z sześćdziesięciu drużyn z regionu tylko jedna awansowała do etapu ogólnopolskiego, niestety nie nasza.

Gratulujemy dziewczynom osiągniętego wyniku i życzymy powodzenia w dalszych konkursach związanych z językiem niemieckim.
Lekcja historii w Opolu na Tysiąclecie Królestwa Polskiego
4 kwietnia klasa IA liceum wraz z wychowawczynią p. Anną Pikulską-Stępień oraz p. Lucyną Wieczorek wybrała się na wycieczkę do Opola. Wyjazd miał na celu zgłębienie wybranych zagadnień wczesnego średniowiecza na przykładzie grodu w Opolu z uwzględnieniem źródeł naukowych i wyników badań archeologicznych przeprowadzonych w obrębie Opola-Ostrówka.



Wycieczka została zaplanowana we współpracy z Instytutem Śląskim i składała się z trzech części: wykładu p. dr Magdaleny Przysiężnej-Pizarskiej w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego, gry miejskiej połączonej z questem „Kryptonim Piast” oraz zwiedzaniem krypt grobowych Piastów Śląskich oraz kościoła oo. franciszkanów.

Treści zrealizowane w czasie wycieczki nawiązywały do wyjątkowej dla historii Polski rocznicy. Sejm Rzeczypospolitej ogłosił rok 2025 Rokiem 1000-lecia Królestwa Polskiego. Wielkanoc 18 kwietnia 1025 roku to data, która na zawsze wpisała się w historię Polski ze względu na koronację Bolesława Chrobrego, który tym samym przypieczętował niepodległość i suwerenność naszego państwa. Już Mieszko I, ojciec Bolesława, zapoczątkował ten proces. Podczas wieloletnich badań archeologicznych odkryto drewniane konstrukcje grodu i ogromną liczbę przedmiotów, które pozwalają nam dziś opisywać rozplanowanie zabudowy, wyposażenie domów, a także życie codzienne oraz wierzenia ówczesnych mieszkańców.

Życie w państwie wczesnopiastowskim na przykładzie dużej liczby artefaktów pochodzących z Opola-Ostrówka dokładnie omówiła w czasie swojego wykładu p. dr Magdalena Przysiężna-Pizarska – archeolog, biolog sądowy, wykładowca w IH UO. Wykład dotyczył archeologii jako nauki, metod badawczych, metod datowania, osadnictwa wczesnośredniowiecznego i obrządków pogrzebowych z uwzględnieniem badań antropologicznych, genetycznych, izotopowych itp.




Kolejną częścią wycieczki był quest – rodzaj gry miejskiej, w czasie której uczestnicy uzupełniali foldery z zadaniami. W czasie tego spaceru zwiedziliśmy wybrane zabytki miasta o metryce średniowiecznej.










Ostatnim punktem programu było zwiedzanie krypt klasztoru oo. franciszkanów zawierających pochówki wielu przedstawicieli śląskiej linii Piastów. Symbolika nagrobków i malowideł im towarzyszących nawiązywała do znanych z kultury średniowiecznej motywów takich jak danse macabre czy memento mori oraz utworu „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.








Liczymy na to, że nie był to nasz ostatni wyjazd historyczny do Opola. Realizując w klasie IA innowację śląskoznawczą, jeszcze tam wrócimy, ponieważ bogactwo kulturowe i historyczne jest ogromne, a nasza współpraca z Instytutem Historii UO oraz Instytutem Śląskim w Opolu jest dla nas bardzo cenna.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym
Głównym celem Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym jest promowanie działań wspierających dobre samopoczucie psychiczne, tj. aktywności fizycznej, zdrowego stylu życia, budowania dobrych relacji interpersonalnych.
3 marca 2025 r. odbył się I etap konkursu, w którym wzięło udział ponad 500 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Nasze liceum reprezentowały: Karolina Bursakowska-Irzykowska, Klara Gniewek, Lena Łukasiewicz, Mariia Malashkina, Alina Mukhina, Iga Misiak, Victoria Raś, Julia Sikora, Sandra Szarek, Marcelina Szuwart.

II etap konkursu odbył się 31 marca 2025 r., z którego 21 najlepszych uczestników dostało się do finału. W tym ścisłym gronie znalazły się dwie nasze uczennice: Lena Łukasiewicz i Sandra Szarek z IIC. To one będą reprezentować naszą szkołę podczas finału konkursu, który odbędzie się 11 kwietnia 2025 r. w Warszawie. Wszystkim uczestnikom gratulujemy, a za nasze finalistki trzymamy kciuki!
Opiekunką uczennic była p. Małgorzata Kogut.
Wyjazd do Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu – „Mistrz i Małgorzata”
3 kwietnia 2025 r. uczniowie klas IVB, IIIA, IIIB, IIIE, IIA oraz IIB, realizujący język polski w zakresie rozszerzonym, mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowym wydarzeniu kulturalnym – spektaklu „Mistrz i Małgorzata” w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.





Przedstawienie, oparte na słynnej powieści Michaiła Bułhakowa, zachwyciło zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Spektakl wyróżniał się nie tylko głębią interpretacyjną, lecz także nowoczesnymi rozwiązaniami scenicznymi oraz znakomitą grą aktorską. Uczniowie mogli zmierzyć się z wielowymiarową historią o walce dobra ze złem, naturze władzy i sile miłości.

Wyjazd był nie tylko okazją do kontaktu z wysokiej jakości sztuką teatralną, ale również cennym uzupełnieniem wiedzy zdobywanej na lekcjach języka polskiego. Spektakl dostarczył wielu wrażeń i z pewnością pozostawił trwały ślad w pamięci uczestników.



Wyjazd odbył się w ramach programu COOLtura, będącego częścią ścieżki kulturowej realizowanej w klasach licealnych.
Organizatorami wyjazdu byli p. Szymon Fijałkowski oraz p. Danuta Pawłowska-Król.

Opiekę nad uczniami sprawowały również panie: Bożena Buławska, Alicja Ciura, Grażyna Dyhdalewicz, Karolina Jarzmik, Anna Kwiatkowska, Marcelina Strąk oraz Anna Szyguła.
Oferta edukacyjna Wydziału Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej
26 marca maturzyści VII LO uczestniczyli w spotkaniu z dr. inż. Dariuszem Musiołem z Politechniki Śląskiej.

Nasz gość przybliżył ofertę Wydziału Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej — wydziału, który łączy tradycję z nowoczesnymi technologiami. Uczniowie poznali ciekawe kierunki studiów, takie jak: inżynieria bezpieczeństwa, automatyka przemysłowa, górnictwo i geologia oraz zarządzanie i inżynieria produkcji. Spotkanie pozwoliło lepiej zrozumieć, jak wygląda studiowanie na tym wydziale i jakie możliwości zawodowe czekają po jego ukończeniu.



Dziękujemy dr. inż. Dariuszowi Musiołowi za inspirujące spotkanie i cenne wskazówki dla naszych maturzystów, a niedługo przyszłych studentów!
Sukces naszego ucznia w projekcie PBL!
Z dumą informujemy, że Dominik Bregulla, uczeń klasy IIID LO, otrzymał zaświadczenie potwierdzające jego udział w projekcie PBL (Project-Based Learning).


W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 Dominik pracował nad tematem: „Model rozchodzenia się dymów pożarowych w wyrobiskach rejonu wentylacyjnego w kopalni podziemnej”. Spotkania odbywały się na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej, pod opieką naukową dr inż. Dariusza Musioła.

Gratulujemy Dominikowi zaangażowania i życzymy dalszych sukcesów naukowych!
Warsztaty i prelekcja w Sądzie Rejonowym w Gliwicach dla klasy IIIB o profilu prawniczym
10 marca uczniowie klasy IIIB uczestniczyli w wycieczce dydaktycznej do Sądu Rejonowego w Gliwicach w ramach wiedzy o społeczeństwie, który to przedmiot klasa realizuje w zakresie rozszerzonym z ramach profilu prawniczego. Celem wycieczki było poznanie systemu wymiaru sprawiedliwości w Polsce, ale także bezpośrednie przebywanie na sali sądowej i związane z tym doświadczenie emocji wywołanych uczestnictwem w symulowanej rozprawie, poznanie przebiegu procesu sądowego oraz roli prawa w życiu obywatela.


Na spotkanie przybył pan sędzia Paweł Strumiński, ekspert w zakresie prawa cywilnego, który zaprosił uczniów do największej z gliwickich sal rozpraw. Zapoznał on młodzież z przebiegiem rozprawy sądowej, wskazał miejsca zajmowane w czasie rozprawy przez sędziego, oskarżonego, adwokata, świadków. W trakcie spotkania nasi uczniowie mogli dowiedzieć się m.in. jak wygląda codzienna praca sędziego, ścieżka kariery sędziego, jak funkcjonuje wymiar sprawiedliwości w Polsce, jak wyglądają togi prawnicze i co oznaczają różne kolory ubieranych na rozprawę żabotów. Dowiedzieliśmy się także wiele o systemie kształcenia sędziów i adwokatów we Francji, porównywaliśmy polskie i francuskie systemy sądownictwa.



W drugiej części spotkania uczniowie mieli okazję uczestniczyć czynnie w symulowanej rozprawie sądowej dotyczącej bullyingu. Uczestnictwo w sprawie dostarczyło wiele emocji. Pan sędzia Strumiński przyjął na potrzeby warsztatów rolę prokuratora, zaś rozprawę prowadziła pani sędzia Kamila Mazur. Rolę adwokata oskarżonych przyjęła pani mecenas z Sądu Rejonowego. Funkcje i zadania oskarżonych, pokrzywdzonej oraz szeregu poszczególnych świadków sprawy przyjęli uczniowie klasy IIIB. Symulacja rozprawy przebiegała zgodnie z przyjętym w polskim prawie schematem, postępowanie dowodowe zostało zwieńczone mowami końcowymi obrony oraz prokuratora. W toku rozprawy doszło do zmiany kwalifikacji czynu, utrwalane były także konkretne przepisy prawne – artykuły i paragrafy, z których treścią mogliśmy się zaznajomić.
Z wycieczki każdy mógł wyciągnąć coś dla siebie, z sądu wszyscy wychodziliśmy zadowoleni i z poczuciem dobrze spędzonego czasu.


Wyjście zorganizowała p. Anna Pikulska-Stępień, nauczyciel WOS, w ramach realizacji ścieżki europejskiej w klasach o profilu prawniczym.
Lekcje o historii i kulturze żydowskiej z udziałem byłego dyrektora naszej szkoły, p. Krzysztofa Przybyłowicza
Marzec to miesiąc z wielu powodów wyjątkowy dla historii Żydów: 6 marca obchodzimy Europejski Dzień Pamięci o Sprawiedliwych, z kolei 24 marca w Polsce związany jest z Dniem Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Oba wspomnienia stanowią hołd dla tych, którzy w trudnym okresie okupacji niemieckiej, mimo grożącej kary śmierci, zdecydowali się pomagać osobom narodowości żydowskiej. Tysiące naszych rodaków zaangażowało się w pomoc Żydom, niewielka ich część została uhonorowana medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.

W kontekście wspomnianych obchodów, w dniu 7 marca lekcje w trzech klasach licealnych na temat historii i kultury Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych życiorysów z okresu II wojny światowej z obszaru Biecza, przeprowadził były wieloletni dyrektor naszej szkoły, pasjonat historii, p. Krzysztof Przybyłowicz. Zbiera on dokumenty archiwalne poświęcone Żydom Biecza oraz zorganizował i prowadzi działalność Centrum Informacji o Dawnej Gminie Izraelickiej Biecz. Nasz prelegent jest także autorem książki „Żydzi Biecza. Historia i Zagłada”, współautorem filmu poświęconego obchodom 75. rocznicy likwidacji getta w Bieczu, przewodnikiem wycieczek szlakiem żydowskim po Bieczu.



Lekcje przeprowadzone przez p. Przybyłowicza koncentrowały się wokół wybranych historii ocalałych oraz Polaków pomagających w czasie wojny Żydom. Przekazywane informacje poparte były fragmentami filmów z udziałem świadków historii oraz wnioskami z prowadzonych przez autora badań terenowych i archiwalnych. Z tego powodu lekcje były także cenne jako źródło wiedzy o metodyce historyka – ważnym aspekcie pracy badawczej. Kulturę żydowską prelegent przybliżył, wyjaśniając uczniom podstawowe w tym zakresie pojęcia jak jidysz, tałes, macewa, szabat, cheder, midrasz i wiele innych. Wyjątkowa była również możliwość zobaczenia przedwojennego, oryginalnego tałesu.


Lekcje charakteryzowało nie tylko bogactwo przekazywanych treści, ale i inspirowanie do refleksji na temat miejsca i znaczenia własnych pasji w życiu, do których odkrywania zachęcał uczniów nasz gość.
W prelekcjach uczestniczyły klasy IIA, IIC i IIID.
