Oferta edukacyjna Wydziału Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej
26 marca maturzyści VII LO uczestniczyli w spotkaniu z dr. inż. Dariuszem Musiołem z Politechniki Śląskiej.
Nasz gość przybliżył ofertę Wydziału Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej — wydziału, który łączy tradycję z nowoczesnymi technologiami. Uczniowie poznali ciekawe kierunki studiów, takie jak: inżynieria bezpieczeństwa, automatyka przemysłowa, górnictwo i geologia oraz zarządzanie i inżynieria produkcji. Spotkanie pozwoliło lepiej zrozumieć, jak wygląda studiowanie na tym wydziale i jakie możliwości zawodowe czekają po jego ukończeniu.
Dziękujemy dr. inż. Dariuszowi Musiołowi za inspirujące spotkanie i cenne wskazówki dla naszych maturzystów, a niedługo przyszłych studentów!
Sukces naszego ucznia w projekcie PBL!
Z dumą informujemy, że Dominik Bregulla, uczeń klasy IIID LO, otrzymał zaświadczenie potwierdzające jego udział w projekcie PBL (Project-Based Learning).
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 Dominik pracował nad tematem: „Model rozchodzenia się dymów pożarowych w wyrobiskach rejonu wentylacyjnego w kopalni podziemnej”. Spotkania odbywały się na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej, pod opieką naukową dr inż. Dariusza Musioła.
Gratulujemy Dominikowi zaangażowania i życzymy dalszych sukcesów naukowych!
Warsztaty i prelekcja w Sądzie Rejonowym w Gliwicach dla klasy IIIB o profilu prawniczym
10 marca uczniowie klasy IIIB uczestniczyli w wycieczce dydaktycznej do Sądu Rejonowego w Gliwicach w ramach wiedzy o społeczeństwie, który to przedmiot klasa realizuje w zakresie rozszerzonym z ramach profilu prawniczego. Celem wycieczki było poznanie systemu wymiaru sprawiedliwości w Polsce, ale także bezpośrednie przebywanie na sali sądowej i związane z tym doświadczenie emocji wywołanych uczestnictwem w symulowanej rozprawie, poznanie przebiegu procesu sądowego oraz roli prawa w życiu obywatela.
Na spotkanie przybył pan sędzia Paweł Strumiński, ekspert w zakresie prawa cywilnego, który zaprosił uczniów do największej z gliwickich sal rozpraw. Zapoznał on młodzież z przebiegiem rozprawy sądowej, wskazał miejsca zajmowane w czasie rozprawy przez sędziego, oskarżonego, adwokata, świadków. W trakcie spotkania nasi uczniowie mogli dowiedzieć się m.in. jak wygląda codzienna praca sędziego, ścieżka kariery sędziego, jak funkcjonuje wymiar sprawiedliwości w Polsce, jak wyglądają togi prawnicze i co oznaczają różne kolory ubieranych na rozprawę żabotów. Dowiedzieliśmy się także wiele o systemie kształcenia sędziów i adwokatów we Francji, porównywaliśmy polskie i francuskie systemy sądownictwa.
W drugiej części spotkania uczniowie mieli okazję uczestniczyć czynnie w symulowanej rozprawie sądowej dotyczącej bullyingu. Uczestnictwo w sprawie dostarczyło wiele emocji. Pan sędzia Strumiński przyjął na potrzeby warsztatów rolę prokuratora, zaś rozprawę prowadziła pani sędzia Kamila Mazur. Rolę adwokata oskarżonych przyjęła pani mecenas z Sądu Rejonowego. Funkcje i zadania oskarżonych, pokrzywdzonej oraz szeregu poszczególnych świadków sprawy przyjęli uczniowie klasy IIIB. Symulacja rozprawy przebiegała zgodnie z przyjętym w polskim prawie schematem, postępowanie dowodowe zostało zwieńczone mowami końcowymi obrony oraz prokuratora. W toku rozprawy doszło do zmiany kwalifikacji czynu, utrwalane były także konkretne przepisy prawne – artykuły i paragrafy, z których treścią mogliśmy się zaznajomić.
Z wycieczki każdy mógł wyciągnąć coś dla siebie, z sądu wszyscy wychodziliśmy zadowoleni i z poczuciem dobrze spędzonego czasu.
Wyjście zorganizowała p. Anna Pikulska-Stępień, nauczyciel WOS, w ramach realizacji ścieżki europejskiej w klasach o profilu prawniczym.
Lekcje o historii i kulturze żydowskiej z udziałem byłego dyrektora naszej szkoły, p. Krzysztofa Przybyłowicza
Marzec to miesiąc z wielu powodów wyjątkowy dla historii Żydów: 6 marca obchodzimy Europejski Dzień Pamięci o Sprawiedliwych, z kolei 24 marca w Polsce związany jest z Dniem Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Oba wspomnienia stanowią hołd dla tych, którzy w trudnym okresie okupacji niemieckiej, mimo grożącej kary śmierci, zdecydowali się pomagać osobom narodowości żydowskiej. Tysiące naszych rodaków zaangażowało się w pomoc Żydom, niewielka ich część została uhonorowana medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
W kontekście wspomnianych obchodów, w dniu 7 marca lekcje w trzech klasach licealnych na temat historii i kultury Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych życiorysów z okresu II wojny światowej z obszaru Biecza, przeprowadził były wieloletni dyrektor naszej szkoły, pasjonat historii, p. Krzysztof Przybyłowicz. Zbiera on dokumenty archiwalne poświęcone Żydom Biecza oraz zorganizował i prowadzi działalność Centrum Informacji o Dawnej Gminie Izraelickiej Biecz. Nasz prelegent jest także autorem książki „Żydzi Biecza. Historia i Zagłada”, współautorem filmu poświęconego obchodom 75. rocznicy likwidacji getta w Bieczu, przewodnikiem wycieczek szlakiem żydowskim po Bieczu.
Lekcje przeprowadzone przez p. Przybyłowicza koncentrowały się wokół wybranych historii ocalałych oraz Polaków pomagających w czasie wojny Żydom. Przekazywane informacje poparte były fragmentami filmów z udziałem świadków historii oraz wnioskami z prowadzonych przez autora badań terenowych i archiwalnych. Z tego powodu lekcje były także cenne jako źródło wiedzy o metodyce historyka – ważnym aspekcie pracy badawczej. Kulturę żydowską prelegent przybliżył, wyjaśniając uczniom podstawowe w tym zakresie pojęcia jak jidysz, tałes, macewa, szabat, cheder, midrasz i wiele innych. Wyjątkowa była również możliwość zobaczenia przedwojennego, oryginalnego tałesu.
Lekcje charakteryzowało nie tylko bogactwo przekazywanych treści, ale i inspirowanie do refleksji na temat miejsca i znaczenia własnych pasji w życiu, do których odkrywania zachęcał uczniów nasz gość.
W prelekcjach uczestniczyły klasy IIA, IIC i IIID.
Kolejne warsztaty w Akademii Humanitas
Jak wiecie, nasze liceum jest szkołą partnerską Akademii Humanitas i uczestniczy w projekcie „Umiędzynarodowienie informatyki w Akademii Humanitas”. 19 marca druga grupa naszych licealistów (z klasy IIIC, IIID oraz grupy prawniczej klasy IIIE) miała okazję uczestniczyć w ciekawych zajęciach dotyczących m.in. sztucznej inteligencji.
Podczas nich młodzież miała okazję wysłuchać wykładu dr. Radosława Dzika „Informatyka przyszłości na rzecz zielonej gospodarki”, a następnie wziąć udział w warsztatach z projektowania i prototypowania; odkryć możliwości sztucznej inteligencji w praktyce; sprawdzić się w cyberbezpieczeństwie poprzez wykorzystanie technologii VR, a także skorzystać z doradztwa zawodowego. Relaks zapewniła strefa VR.
Tak jak poprzednio młodzież wróciła z zajęć niezwykle zadowolona i zainspirowana do poszerzania swojej wiedzy.
Bardzo dziękujemy Akademii Humanitas za zaproszenie i wspaniale zorganizowany czas!
Kliknij, aby obejrzeć relację Akademii Humanitas na Facebooku.
Warsztaty chemiczne
We wtorek 25 marca naszą szkołę odwiedził dr hab. inż. Nikodem Kuźnik. Klasy IIB i IIIC miały okazję uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez wykładowcę Wydziału Chemicznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Uczniowie poznali tajniki stereochemii, nauczyli się, co to są enencjomery i chiralność oraz mieli okazję samodzielnie zbudować cząsteczki związków chemicznych będących odbiciami lustrzanymi.
Dziękujemy za tę niesamowitą lekcję chemii!
W pracowni Wyspiańskiego
W poniedziałkowe przedpołudnie 24 marca 2025 r. grupa licealistów z naszej szkoły… przeniosła się w czasie i przestrzeni.
Znaleźliśmy się bowiem w listopadowy wieczór 1900 r. w krakowskiej pracowni Stanisława Wyspiańskiego. Artysta akurat zaczynał pracę nad „Weselem”, gdy odwiedził go Lucjan Rydel wraz ze świeżo poślubioną żoną…
Tak zaczyna się „Rzecz o Weselu” w wykonaniu krakowskiego Teatru Cogito. Mimo niewielkiej obsady – na scenie widzimy zaledwie trójkę aktorów – w spektaklu znalazły się wszystkie najważniejsze sceny z arcydramatu Wyspiańskiego czy znane wszystkim cytaty.
Choć od napisania sztuki minęło ponad sto lat, to ciągle brzmi ona zadziwiająco aktualnie – „coś mówili, coś gadali, lecz się nigdy nie zbratali” – wszak Polakom wciąż daleko do zgody i pojednania.
Spektakl obejrzeliśmy w ramach programu COOLtura – elementu ścieżki kulturowej realizowanej w klasach licealnych.
Ceremonia na Zamku Królewskim
W sobotę, 15 marca 2025 r., w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie odbyła się uroczysta gala Plebiscytu Edukacyjnego 2024 r. Nasza pani pedagog Aneta Kroll wzięła udział w tej gali i została uhonorowana nagrodą – statuetką dla Najlepszego Pedagoga Szkolnego województwa śląskiego. Na etapie ogólnopolskim pani Aneta Kroll zajęła piąte miejsce.
Zdjęcie pochodzi ze strony „Dziennika Zachodniego”,
Były to wyjątkowe i piękne chwile dla naszej pani pedagog, a także ogromne wyróżnienie dla naszej szkoły na etapie wojewódzkim i ogólnopolskim.
Kliknij, aby przeczytać artykuł o Gali na stronie „Dziennika Zachodniego” .
Relacja z wizyty Ireneusza Krosnego w VII LO
Zapraszamy do obejrzenia relacji z wykładu i występu Ireneusza Krosnego w VII LO!
Mistrz pantomimy w niezwykły sposób pokazał, jak wielką rolę w komunikacji odgrywa mowa ciała.
Relację video przygotował Dominik Bregulla z klasy III D.
Kliknij, aby zobaczyć FILM na naszym profilu na Facebooku.
Polsko-niemiecka wymiana młodzieży o historii najnowszej - dzień 4.
#ZSO4_w_Gdańsku
Czwarty, przedostatni dzień naszej wymiany międzynarodowej w Gdańsku miał swój wyjątkowy, solidarnościowy punkt kulminacyjny, którym było spotkanie ze świadkiem historii, panem Bogdanem Żurkiem.
Spędziliśmy razem dwie przedpołudniowe godziny, słuchając opowieści dotyczących bogatego życiorysu naszego świadka ze szczególnym uwzględnieniem działalności w latach 80. w Stoczni Gdańskiej i strukturach Solidarności oraz pracy w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Pan Bogdan Żurek to postać szczególna dla historii okresu dziejowego, który tu poznajemy. Był uczestnikiem strajków w stoczni z lat 1976 oraz 1980, członkiem Komitetu Założycielskiego Solidarności, przewodniczącym Komitetu Obrony Więzionych i Represjonowanych za Przekonania przy KZ, w 1981 r. uczestnikiem głodówki na Akademii Medycznej w Gdańsku w obronie więźniów politycznych, następnie internowany i przetrzymywany w Ośrodku Odosobnienia w Opolu i w Nysie. Od lipca 1982 r. działał na emigracji w RFN, będąc współpracownikiem Radia Wolna Europa. W 1983 r. został laureatem konkursu paryskiej „Kultury” za „Wspomnienia stoczniowca”, jednocześnie działając w szeregu instytucji i redakcji. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Już ten skrótowo przestawiony życiorys świadczy o tym, iż było o czym rozmawiać… Grupa polska i niemiecka zadawały pytania o życie, działalność, rodzinę, emocje związane z tak trudnymi przeżyciami czy wartości moralne, uwzględniając konteksty wydarzeń politycznych tamtych lat na gruncie polskim i niemieckim. Było to wyjątkowe, a co więcej – wzruszające przeżycie – „żywa lekcja historii”.
Drugą część dnia spędziliśmy w Sopocie, do którego dojechaliśmy SKM-ką. Uczestnicy w grupach mieszanych polsko-niemieckich spędzali czas, spacerując po plaży, sopockim molo i klimatycznych kawiarenkach z widokiem na Bałtyk.
Mimo intensywnych przeżyć i wielu aktywności młodzież wieczorem ponownie spontanicznie się bawiła przy muzyce, kartach czy po prostu rozmowach. Integracja polsko-niemiecka udała nam się na piątkę z plusem!