Projekt edukacyjny IPN „Łączka i inne miejsca poszukiwań” – warsztaty filmowe
3 lutego w Przystanek Historia Centrum Edukacyjne IPN w Katowicach im. Henryka Sławika odbyło się piąte spotkanie w ramach tytułowego projektu – konkursu, w którym bierze udział zespół naszych licealistów w składzie: Hanna Robak, Grzegorz Kowalczyk i Wiktor Duda (kl. IIA) oraz Maja Wójcik (kl. IIE). Tym razem spotkanie poprowadził dziennikarz i kierownik Sekcji Informacji w Biuro Poszukiwań i Identyfikacji IPN w Warszawie – ks. Tomasz Trzaska. Wykład i dyskusja wywołały wśród młodzieży spore ożywienie i sprowokowały do stawiania pytań o sposoby na to, by nakręcić ciekawy film. Prelegent przekazał uczestnikom wiedzę na temat montażu obrazu i dźwięku, posługiwania się światłem, technik przyciągania uwagi widzów oraz najczęściej popełnianych błędów reżyserskich.
Zdjęcie: Adam Kondracki, IPN
Zdjęcie: Adam Kondracki, IPN
Szkolenie było jedną z form przygotowania uczestników do wyzwań związanych z tworzeniem własnego filmu historycznego w ramach VIII edycji ogólnopolskiego konkursu IPN pt. „Łączka i inne miejsca poszukiwań”. Celem projektu jest zainteresowanie młodych ludzi najnowszą historią Polski przez pryzmat poszukiwań nieznanych miejsc pochówku ofiar reżimów totalitarnych. Zespoły zakwalifikowane do etapu centralnego (finału) będą mogły w kwietniu zaprezentować swoje etiudy filmowe na uroczystej gali w Warszawie. Nasi licealiści rywalizują w województwie z uczniami szkół z Bytomia, Katowic i Zabrza.
Opiekunem naukowym projektu edukacyjnego jest p. Anna Pikulska-Stępień.
Akcja edukacyjna #BohaterONwTwojejSzkole
Jeszcze w pierwszym semestrze w niektórych klasach licealnych na zajęciach historii oraz historii i teraźniejszości odbyły się lekcje dotyczące Powstania Warszawskiego w ramach ogólnopolskiej akcji „BohaterON w Twojej Szkole 2024”. Była to kolejna edycja znanej kampanii o tematyce historycznej, mającej na celu upamiętnienie, uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego i bezpośrednią pomoc dla nich, a także edukację społeczeństwa, promocję patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.
Lekcje zostały przeprowadzone na podstawie profesjonalnie przygotowanych animacji, a te z kolei bazowały na źródłach historycznych dotyczących losów ludzi, którzy po upadku Powstania ukrywali się w ruinach Warszawy. Pięć obrazkowych historii o sile oporu, wytrwałości i heroizmie warszawiaków, ale także wszechobecnym bólu, głodzie i strachu były kanwą dla naszych rozważań o tych dramatycznych wydarzeniach czasu wojny. Warto dodać, iż animacje, źródła oraz karty pracy koncentrowały się nie tylko na faktach historycznych, ale także aspektach psychologicznych zmagań Powstańców.
Tegoroczna edycja jest wspólną propozycją organizatorów kampanii BohaterON i twórców projektu „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.
Bohaterki i Bohaterowie Powstania Warszawskiego wspierają Młode głowy, czyli projekt Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. Nasza szkoła uczestniczy w obu tych projektach, zatem nie była to tylko kolejna lekcja historii. Były to słowa zrozumienia, otuchy i dodanie siły w codziennych zmaganiach – tym młodszym i starszym z nas. Bez porównywania i oceniania. Bo przecież każde pokolenie mierzy się z wyzwaniami na miarę swoich czasów. Wierzymy, że rozmowa ma moc, wciąż więcej nas łączy, niż dzieli. A tylko razem możemy zmieniać świat na lepsze.
Realizację projektu koordynowała pani Anna Pikulska-Stępień, która otrzymała w minionym tygodniu dyplom dla szkoły.
Akcja „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” x „BohaterON – włącz historię!” realizowana jest pod patronatem honorowym i finansowana ze środków Ministra Edukacji i Nauki.
Artystyczny program profilaktyczny „Antymina”
W dniu 31 stycznia 2025 r. gościł u nas raper Mirosław Kolczyk „Kolah” z artystycznym programem profilaktycznym „Antymina”. W spotkaniu udział wzięli uczniowie z klas IIB, IID, IIE oraz IIID.
Mirosław Kolczyk „Kolah” przedstawił młodzieży w sposób bezpośredni i prosty zagrożenia związane ze stosowaniem środków psychoaktywnych. Zaakcentował wartość relacji międzyludzkich, przyjaźni, wzajemnej pomocy, dbania o rodzinę.
Artystyczna część spotkania wywarła pozytywny oddźwięk wśród młodzieży. Uczniowie chętnie rozmawiali z raperem na temat prezentowanych utworów, roli muzyki w jego życiu.
Prezentowany program zachęca młodych ludzi do przemyśleń, kształtuje ich prospołeczne postawy, zwraca uwagę na odpowiedzialność za swoje słowa i czyny.
Młody człowieku – „Nie daj się wciągnąć na pole minowe z używkami”.
Niezwykła historia Wokulskiego
30 stycznia 2025 r. ponad dwustu uczniów naszego liceum z klas II i III wybrało się na „Lalkę” – spektakl w wykonaniu krakowskiego teatru „Cogito”.
To już kolejne nasze spotkanie z tym teatrem (ostatnio maturzyści oglądali „Inny świat”) – i ponownie wyszliśmy zachwyceni. Niektórym szczęśliwcom udało się nawet zrobić zdjęcia z odtwórcami głównych ról.
Historia miłości Stanisława Wokulskiego (w tej roli Rafał Sadowski, aktor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) i Izabeli Łęckiej (Elżbieta Mielnik z Wrocławia) została przedstawiona w ciekawej musicalowej formie.
Na scenie towarzyszyli im Adam Szwajcowski (w potrójnej roli – akompaniatora, Rzeckiego oraz Starskiego) oraz Jakub Potyrała, który miał do wykonania szczególnie trudne zadanie wcielenia się w kilku, kompletnie różnych bohaterów (Szumana, Wysockiego, Łęckiego i Ochockiego).
Wykonywane przez aktorów piosenki – z tekstami prof. Rafała Dziwisza i muzyką Olka Brzezińskiego – doskonale uzupełniały fabułę i pozwalały na lepsze zrozumienie motywacji bohaterów. Szczególnie zapamiętamy zapewne Izabelę śpiewającą, że jej świat jest zaczarowanym ogrodem, a także kończącą spektakl piosenkę o tym, że jesteśmy tylko marionetkami.
Scenariusz przedstawienia napisał polonista z Raciborza, Maciej Malinowski, a wyreżyserował Tadeusz Łomnicki.
Kolejny Euroweek za nami
W dniach 18-22 stycznia uczniowie klas IIC, IID i IIID LO wraz z wychowawcami: panią Małgorzatą Kogut, panem Maciejem Jureko oraz panią Joanną Schön uczestniczyli w wyjątkowym programie edukacyjnym Euroweek, który odbył się w Dusznikach-Zdroju.
Każdy dzień był starannie zaplanowany i pełen aktywności. Program obfitował w różnorodne zajęcia, które pozwoliły uczniom rozwijać umiejętności językowe, kreatywność, a także zdolność pracy zespołowej.
Był to czas pełen inspiracji, radości i nauki, który na długo pozostanie w naszej pamięci.
Akademia Humanitas i ZSO 4 – porozumienie o współpracy
Miło nam poinformować, że w dniu 22 stycznia 2025 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Akademią Humanitas a naszym Zespołem Szkół Ogólnokształcących Nr 4. W imieniu Akademii umowę podpisał Rektor dr Mariusz Lekston, natomiast w imieniu naszej szkoły – pani dyrektor Joanna Grzybowska.
W tym dniu uczelnię reprezentowała Dziekan Wydziału Nauk Stosowanych – pani Ewa Kraus. Naszym gościem była również pani Katarzyna Łopacińska – koordynator ds. współpracy z otoczeniem.
Porozumienie otwiera przed naszymi instytucjami kolejne ogromne możliwości współpracy m.in. – udział w projektach naukowych, dydaktycznych, kulturalnych, społecznych, warsztatach, debatach i wykładach adresowanych do całej społeczności szkolnej i studenckiej. Bardzo cieszymy się z zapowiedzi tej zapewne owocnej współpracy.
VII LO szkołą partnerską Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego
Za chwilę zakończenie pierwszego semestru i czas podsumowań. Miło nam poinformować, że po raz kolejny nasza szkoła została szkołą partnerską Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego.
Nie ma ważniejszych laurów w świecie nauki niż Nagrody Nobla. Komitety Noblowskie honorują osiągnięcia będące kamieniami milowymi w rozwoju ludzkości. Naukowcy z UW, którzy często znają osobiście laureatów lub mają doświadczenia pracy w tych samych zespołach badawczych, ale przede wszystkim są specjalistami w swoich dziedzinach, na gorąco wyjaśniają znaczenie nagrodzonych osiągnięć – mówi Rektor Uniwersytetu Warszawskiego prof. dr hab. Alojzy Z. Nowak.
Nasze liceum już po raz kolejny przystąpiło w październiku minionego roku do projektu organizowanego przez Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego – Tydzień Noblowski. Podczas tego niezwykłego miesiąca młodzież mogła na żywo uczestniczyć w uroczystości ogłoszenia tegorocznych laureatów, a także brać udział w spotkaniach ekspertów, podczas których na bieżąco komentowano decyzje Komitetu Noblowskiego, Królewskiej Szwedzkiej Akademii Nauk oraz innych gremiów uprawnionych do przyznania Nagrody Nobla. Następnie nauczyciele na różnych przedmiotach i w różnych klasach, z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez CWiD UW, przybliżali uczniom sylwetki tegorocznych nagrodzonych, a także wagę ich osiągnięć.
Laureaci Nagrody Nobla to osoby o wielkich zasługach. Jednak na co dzień rzadko się o nich wspomina. Tydzień Noblowski to zmienia, w tym czasie światła reflektorów są skierowane właśnie na nich – mówi Jacek Sztolcman, kierownik Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego.
Sukcesy naszych uczniów w ogólnipolskim konkursie języka angielskiego
12 listopada 2024 roku, po raz pierwszy w naszej szkole, odbył się ogólnopolski konkurs języka angielskiego „Forget-me-not”, organizowany przez Centrum Edukacji Filotimo w Lublinie pod patronatem czasopisma „Języki obce w szkole”.
Wzięło w nim udział sześcioro uczniów. Z radością informujemy, że troje z nich – licealiści: Damian Krawczyszyn z klasy IIA, Barbara Zub i Zuzanna Świdzińska z klasy IIIA – otrzymało wyróżnienia, osiągając bardzo wysokie wyniki. Warto podkreślić, że naszej stypendystce Prezesa Rady Ministrów, Barbarze Zub, zabrakło niewiele do zdobycia tytułu laureatki tego konkursu! Jesteśmy bardzo dumni z naszych uczniów!
Pani dyrektor Joanna Grzybowska wręczyła wyróżnionym dyplomy i serdecznie pogratulowała im osiągnięć w konkursie.
Uczniów przygotował nauczyciel języka angielskiego, pan Szymon Fijałkowski.
Sukces naszej uczennicy w konkursie wokalnym!
Z ogromną radością informujemy, że Laura Folwaczny. uczennica klasy IIE, zdobyła I miejsce solo oraz nagrodę Grand Prix z zespołem Neljä na Jurajskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Łazach.
Ponadto w ten sam weekend dziewczęta – Laura Folwaczny, Anna Laskowska oraz Paulina Łechtańska – zajęły I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika w Będzinie.
Talent wokalny Laury oraz jej ciężka praca zostały docenione przez jury, a jej występ wzbudził podziw zarówno słuchaczy, jak i profesjonalistów. To wspaniałe osiągnięcie jest dowodem na to, że pasja i zaangażowanie prowadzą do sukcesów!
Serdecznie gratulujemy Laurze i jej koleżankom z zespołu Neljä oraz życzymy kolejnych muzycznych sukcesów!
Studniówka
W sobotę, 4 stycznia 2025 r., maturzyści VII Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach bawili się podczas tradycyjnego balu studniówkowego.
Klasa IVA wraz z wychowawczynią, p. Katarzyną Sabo-Świgost
Klasa IVB wraz z wychowawcą, p. Szymonem Fijałkowskim
Klasa IVC wraz z wychowawczynią, p. Jadwigą Krzysteczko
Wieczór rozpoczął się od uroczystego poloneza, wykonanego przez uczniów klas IVA, IVB oraz IVC. Dostarczył on wielu wzruszeń i stał się symbolicznym początkiem odliczania do egzaminu maturalnego.
W balu uczestniczyła dyrekcja szkoły, a także nauczyciele oraz rodzice, którzy wspólnie z młodzieżą celebrowali ten wyjątkowy moment. Pani dyrektor Joanna Grzybowska wzniosła uroczysty, symboliczny toast za pomyślną przyszłość maturzystów, podkreślając, jak ważnym wydarzeniem w ich życiu jest nadchodzący egzamin dojrzałości.
Na parkiecie nie brakowało radości i energii – muzyka, przygotowana przez DJ-a, porwała wszystkich do tańca.
Bal studniówkowy w restauracji okazał się niezapomnianym wydarzeniem, które na długo pozostanie w pamięci maturzystów jako wyjątkowy moment kończący pewien etap ich edukacyjnej przygody.