Lekcja w Domu Pamięci Żydów Górnośląskich
14 listopada w ramach zajęć z przedmiotu historia i teraźniejszość klasa IC LO wraz z nauczycielem przedmiotu, panią Anną Pikulską-Stępień, miała okazję uczestniczyć w lekcjach historii najnowszej w warunkach wystawienniczych.
Zajęcia obejmowały zwiedzanie wystawy poświęconej historii i życiu społeczności żydowskiej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Górnego Śląska, w tym naszych rodzimych Gliwic. Następnie uczniowie pracowali warsztatowo w grupach na podstawie treści różnych części wystawy oraz rozdanych im materiałów źródłowych dotyczących zjawiska antysemityzmu w Europie przed II wojną światową i w jej trakcie. Zwieńczeniem zajęć była moderowana dyskusja na temat mechanizmów i procesów, które uruchomiły antysemityzm w latach 30. XX wieku.
Mimo iż od czasów wojny dzieli nas już kilkadziesiąt lat, nadal warto, a wręcz trzeba mówić o mechanizmach nienawiści, by kolejne pokolenia nie doświadczały okrucieństwa wojny, wykluczenia czy napiętnowania ze względów kulturowych czy narodowych.
Lekcja o wymownym tytule „Rozmowy o Zagładzie…” była nie tylko solidną dawką wiedzy historycznej i regionalnej, ale i inspiracją do refleksji nad kluczowymi w życiu społecznym zjawiskami.
Wyjazd LO do Oświęcimia
13 listopada uczniowie klasy IIIA oraz IVA LO mieli okazję zmierzyć się z niełatwą historią. Młodzież naszego liceum zapoznała się z dwiema częściami byłego kompleksu obozowego Auschwitz i Auschwitz-Birkenau.
Wraz z przewodnikami uczniowie poznawali trudną do zrozumienia historię, a także oglądali obiekty budowlane, autentyczne drogi, rampę, ogrodzenia oraz zbiór rzeczy codziennego użytku byłych więźniów.
Wyjazd to niełatwy, ale – niezależnie od czasów, w których żyjemy – potrzebny, ponieważ jak głosi napis amerykańskiego filozofa George’a Santayany umieszczony przy wejściu do jednego z bloków: „Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej ponowne przeżycie”.
Piłka siatkowa licealistów
W ubiegłym tygodniu zakończyły się zmagania w ramach Mistrzostw Gliwic w piłce siatkowej chłopców szkół średnich. Nasi siatkarze wprawdzie nie zdołali awansować do kolejnej rundy, ale w kilku setach wykazali się walką i determinacją. Dziękujemy za zaangażowanie i godne reprezentowanie naszej szkoły.
Kadra: Franciszek Radzki, Mateusz Hupka, Szymon Szudarek, Tomasz Moj, Kacper Ballas, Łukasz Czyżak, Kacper Blaszke, Dominik Bregulla, Tomasz Kochel, Dmytro Smiian. Opiekunem zespołu jest pan Maciej Jureko.
Wystawa Body Worlds
8 listopada uczniowie naszego liceum mieli okazję obejrzenia najliczniej odwiedzanej wystawy świata autorstwa dra Gunthera von Hagensa, która aktualnie jest prezentowana w Katowicach.
Jest to pierwsza publiczna wystawa dotycząca anatomii człowieka, która opiera się na przełomowym procesie plastynacji – konserwacji tkanki anatomicznej wynalezionej przez lekarza i anatoma dra Gunthera von Hagensa w 1977 r. na Uniwersytecie w Heidelbergu.
Zdjęcie pochodzi ze strony partnera medialnego organizatora.
Uczniowie mogli zobaczyć zmiany zachodzące w ludzkim ciele – od poczęcia, poprzez okres niemowlęcy, dzieciństwo, dojrzałość aż po jesień życia.
Wystawa wzbudza duże emocje i zainteresowanie. Dla wszystkich osób interesujących się anatomią i fizjologią człowieka jest godna polecenia.
Wyjazd zorganizowano w ramach ścieżki prozdrowotnej realizowanej w naszej szkole w klasach o profilu biologiczno-chemicznym.
Tydzień Noblowski w VII LO
Październik to wielkie święto nauki. To właśnie w tym miesiącu przyznawane są Nagrody Nobla w dziedzinach: fizjologii lub medycyny, fizyki, chemii, literatury, Pokojowa Nagroda Nobla, a także Nagroda Banku Szwecji w dziedzinie nauk ekonomicznych.
Nasze liceum przystąpiło do projektu organizowanego przez Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego – Tygodnia Noblowskiego. Podczas tego niezwykłego tygodnia młodzież mogła na żywo uczestniczyć w uroczystości ogłoszenia tegorocznych laureatów, a także brać udział w spotkaniach ekspertów z Uniwersytetu Warszawskiego i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, podczas których na bieżąco komentowano decyzje Komitetu Noblowskiego, Królewskiej Szwedzkiej Akademii Nauk oraz innych gremiów uprawnionych do przyznania Nagrody Nobla.
Przez kolejnych kilka tygodni nauczyciele naszej szkoły na różnych przedmiotach (m.in. na języku polskim, języku niemieckim, historii i teraźniejszości, matematyce, biologii, chemii, a także na godzinach wychowawczych) z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez CWID UW przybliżali uczniom sylwetki tegorocznych nagrodzonych, a także wagę ich osiągnięć.
Dzięki uczestnictwu w projekcie uczniowie zyskali nie tylko wiedzę, ale i świadomość problemów współczesnego świata.