Zmiana terminu zebrania klasy IV LO
Uwaga, zebranie rodziców klasy IV LO odbędzie sie 21 marca o godz. 17.00 w sali nr 53.
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
W miniony wtorek, 5 marca, nasi licealiści mieli okazję w wyjątkowy sposób upamiętnić żołnierzy, którzy po II wojnie światowej przeciwstawili się narzuconej siłą władzy komunistycznej.
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” został ustanowiony przez Sejm RP w 2011 roku. W ramach tego wspomnienia poznawaliśmy skomplikowane, ale i ciekawe wątki z życiorysów wybranych żołnierzy niezłomnych działających w naszym mieście – Gliwicach – i okolicy. Wiele z tych historii z powodzeniem mogłoby być kanwą filmowego dreszczowca.
Zagadnienia te profesjonalnie przybliżył nam historyk – badacz specjalizujący się z tej tematyce, pan Adam Kondracki z katowickiego Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN.
W czasie swojego wykładu zatytułowanego „Nowe rozdanie. Żołnierze Wyklęci wychodzą z impasu” przypomniał mało znanych Niezłomnych związanych z Górnym Śląskiem, a szczególnie z Gliwicami. Wybrane biografie żołnierzy potwierdzały fakt, że toczyli oni nieustannie rozgrywkę: o swoje życie, honor, wartości. Poznaliśmy też bliżej kulisy działania IPN, który stara się przywracać zapomnianym bohaterom tożsamość, odnajdywać ich szczątki, miejsca pochówku, zbierać i badać wszelkie informacje na temat ich działalności.
Wykład oparty na prezentacji multimedialnej został przedstawiony w ciekawej konwencji, na bazie porównania do gry talią kart i odniesienia symboli karcianych do pewnych postaw i cnót. Piki symbolizowały odwagę, kiery – miłość i wierność, trefle – zdradę (z punktu widzenia komunistów), czyli postacie wallenrodyczne w strukturach bezpieki albo dezerterów, zaś karo – tajemnicę (postacie z nieujawnioną jeszcze tożsamością). Tytułowe „Nowe rozdanie” to z kolei określenie na trwające poszukiwania, identyfikację prowadzoną przez Oddziałowe Biuro Poszukiwań i Identyfikacji w Katowicach.
Wyklęci wydają się fascynować młodych ludzi. Można w ich szeregach znaleźć wzorce do naśladowania i właśnie takie biogramy przywoływaliśmy tego dnia. Większość Wyklętych zginęła w walce, z wyroków komunistycznych sądów albo przeszła ciężkie więzienia.
Dopełnieniem tego wyjątkowego dnia był koncert poezji śpiewanej zespołu pana Janusza Saługi i przyjaciół muzyków.
Była to okazja do refleksji nad utworami wykonanymi do słów poetów takich jak: Kazimierz Węgrzyn, Cyprian Kamil Norwid czy Wojciech Wencel, nawiązującymi do tematyki Żołnierzy Niezłomnych.
„Myślę, więc jestem”. Barok – bogactwo wyobraźni i emocji, czyli Duet Humanistyczny po raz czwarty
Co łączy barok z piosenką Johnny’ego Casha „Hurt”? Po czym rozpoznać malarstwo Caravaggia? Który król Francji uwielbiał taniec? Kogo poślubiła królowa Elżbieta I? Na te i inne pytania znaleźli odpowiedź uczniowie, którzy wzięli udział w czwartym już spotkaniu Duetu Humanistycznego. Było ono poświęcone jednej z najbarwniejszych epok – barokowi. Jak zwykle nie zabrakło sporej dawki wiedzy zarówno historycznej, zaprezentowanej przez p. Annę Pikulską-Stępień, jak i polonistycznej, przedstawionej przez p. Alicję Ciurę.
Spotkanie zostało wzbogacone kontekstami filmowymi – historię końca XVI i XVII w. doskonale uzupełniły wybrane sceny z dzieł europejskiej kinematografii, takich jak „Król tańczy” (Le roi danse”, reż. G. Corbiau) czy „Elżbieta” („Elizabeth”, reż. S. Kapur). Ukazały one nie tylko wartości i priorytety monarchów i możnych oraz nastroje społeczne, ale także wspaniale zaprezentowały bogactwo i przepych barokowych wnętrz.
Oprócz zapoznania się z filmami uczniowie otrzymali także dodatkowe materiały (wykresy i tabele historyczne).
Na koniec pojawiły się także – wyczekiwane przez stałych bywalców naszych spotkań – memy tematycznie powiązane z omawianą epoką. Wszystko to okraszone dużą dawką humoru i… słodkości.
Taka forma powtórek najwyraźniej przypadła do gustu naszym uczniom – nie dość, że wszyscy spędzili aktywnie ponad dwie godziny, to jeszcze część z nich z pewnym zaskoczeniem przyznała, że nie spodziewała się, że barok może być tak ciekawą epoką. Prowadzące mogą jednak zapewnić, że każda z epok ma w sobie coś, co przykuje Waszą uwagę, dlatego już dzisiaj zapraszamy na kolejne spotkanie, zwłaszcza maturzystów. To ostatnia chwila, by rozpocząć wielką powtórkę przed egzaminem!
Lekcja w kinie – „Social media – być czy nie być?”
W poniedziałek, 26 lutego, ponaddwustuosobowa grupa młodzieży z ośmiu klas licealnych (IA, IC, IE, IIA, IID, IIIA, IIIB oraz IIIC) wzięła udział w kolejnej „Lekcji w kinie”. Po listopadowych zajęciach z intertekstualności teraz przyszedł czas na „Social media – być czy nie być?”. Temat – bardzo potrzebny i aktualny – został zaprezentowany jak zwykle w ciekawy sposób: wykład prowadzącego wzbogacony był prezentacją zawierającą m.in. fragmenty filmów, barwne infografiki czy testy na spostrzegawczość. Uczniowie mogli się z niej dowiedzieć, czym jest np. multitasking, infantylizacja uwagi, efekt FOMO czy syndrom HPVS.
Podsumowaniem spotkania była projekcja filmu „Mistrz” („ Il Campione”) – historia młodego, utalentowanego, ale i niepokornego piłkarza, który dostaje szansę na zmianę swojego wizerunku.
„Lekcja w kinie” to niewątpliwie wartościowa pozycja w katalogu zajęć, w których biorą udział nasi licealiści, m.in. w ramach szkolnego programu COOLtura.
Duet Humanistyczny zaprasza po raz czwarty!
Tym razem zajmiemy się barokiem (wspomnimy też co nieco o oświeceniu). Spotykamy się w najbliższy poniedziałek, 4 marca, tuż po rekolekcjach (ok. godz. 12.45) w sali nr 65.
Jak zawsze zapraszamy wszystkich zainteresowanych uczniów - nie tylko maturzystów.
Anna Pikulska-Stępień i Alicja Ciura