ZSO 4 Gliwice
  • Start
  • Zespół szkół
  • Przedszkole
  • Szkoła podstawowa
  • Liceum ogólnokształcące
  • Separator
    • Kalendarium
    • eDziennik
    • Plan lekcji
    • Zastępstwa
  • Rekrutacja
  • BIP - ikona
  • Facebook - ikona
Nadchodzące wydarzenia
17 Gru 2025
17:00 - 18:00
Konsultacje z nauczycielami (powiadomienie o zagrożeniach)
Komunikaty

Plan lekcji

Od 4.10.2025 obowiązuje nowy plan lekcji.


Wyprawka szkolna SP

i inne dokumenty. więcej informacji


Rządowy program pomocy uczniom niepełnosprawnym

Dofinansowanie zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.

Rozporządzenie RM
Informacja dla rodziców


JEDEN NA MILION

JEDEN NA MILION – pod tym hasłem upłynął dzień 18 marca, w którym klasy IIA i IIE LO wybrały się na wyjątkową lekcję tolerancji do Cinema City w Gliwicach.

Uczniowie wysłuchali świetnej prelekcji na temat istoty spektrum autyzmu i zobaczyli film, który w szczery i otwarty sposób opowiada o autyzmie, nie ukrywając tego, że życie z dotkniętym tym zaburzeniem członkiem rodziny bywa często bardzo trudne. Twórcy nie bali się pokazać np. wybuchów złości głównego bohatera Austina, jednocześnie dobrze radząc sobie z oddaniem jego unikalnej perspektywy na świat i wzbudzeniem w widzu sympatii do chłopca. To film, który przekonuje, że każdemu należy się szacunek.

Jeden1

Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.

„Jeden na milion” ukazuje, jak wsparcie innych ludzi – rodziny, przyjaciół, nauczycieli – wpływa na jakość życia osób w spektrum i ich rodzin. Przyjaźń i empatia, które Austin i jego rodzice stopniowo zyskują, stają się ich siłą. Film zachęca do refleksji nad tym, jak ważne jest otaczanie się osobami wspierającymi oraz jak każdy z nas może stać się takim wsparciem. „Jeden na milion” przypomina, że prawdziwe życie to nieustanne wzloty i upadki, obok radości pojawia się trud, a obok sukcesów – porażki.

Jeden2Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.

Po projekcji filmu znalazł się również czas na dyskusję i wspólne chwile w restauracji.

Jeden3Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.

Ten dzień przekonał wielu młodych ludzi, że każdy z nas jest osobą wyjątkową i niepowtarzalną. Po prostu jedną na milion!

To wyjątkowe spotkanie z chłopcem jednym na milion obejrzeliśmy w ramach ścieżki interpersonalnej realizowanej w klasach o profilu psychologicznym.


Polsko-niemiecka wymiana młodzieży o historii najnowszej. Dzień 2.

#ZSO4_w_Gdańsku

Drugi dzień polsko-niemieckiego spotkania młodzieży upłynął nam pod znakiem poznawania różnych zakątków Gdańska w jego centralnej, starej części. Tradycyjnie w grupach mieszanych polsko-niemieckich młodzież – wyposażona w zlecone karty pracy zawierające zadania i wskazówki – wyruszyła w okolice Starówki, poszukując rozwiązań na postawione pytania. Duża część zadań związana była z architekturą i historią obiektów zlokalizowanych w samym sercu miasta takich jak: Bazylika Mariacka, Ratusz Głównego Miasta, Brama Żuraw, Fontanna Neptuna, Złota Brama, Zielona Brama, Dom Uphagena, Dwór Artusa przy Trakcie Królewskim.

Spacerując po Starym Mieście, zwracaliśmy uwagę na kamienice, które są doskonałym przykładem gdańskiego baroku. Niektóre zadania były bardzo szczegółowe i podchwytliwe, a przez to wymagające w zakresie komunikacji w języku niemieckim, jednak wszystkim grupom udało się rozwiązać swoje karty pracy w planowym czasie.

Gdansk2.4

Gdansk2.3

Po obiedzie przyszedł czas na „rundę integracyjną” w kręgielni. Składy drużyn, oczywiście polsko-niemieckie, dobrze wykorzystały ten czas na zabawę i integrację.

Gdansk2.5

Gdansk2.6

Gdansk2.7

Gdansk2.8

Gdansk2.9

Gdansk2.10

Gdansk2.11

Dzień zakończyliśmy dalszym zwiedzaniem miasta w grupach polsko-niemieckich, które tym razem utrwalały poznane zabytki, przestrzeń miejską i... siebie na zdjęciach w ramach zleconych zadań fotograficznych.

Gdansk2.12

Gdansk2.13

Gdansk2.14Gdansk2.15

Gdansk2.15

Późnym wieczorem po kolacji grupa polska spotkała się jeszcze na krótkim wykładzie wprowadzającym w tematykę ruchu solidarnościowego (przygotowanie – Anna Pikulska-Stępień), któremu będzie poświęcony cały jutrzejszy dzień.


Polsko-niemiecka wymiana młodzieży o historii najnowszej. Gdańsk 2025

#ZSO4_w_Gdańsku

17 marca rozpoczęło się drugie polsko-niemieckie spotkanie młodzieży połączone z historycznym wyjazdem studyjnym dotyczącym historii powojennej pt. „Polska i Niemcy – co nas łączy?” (Deutschland und Polen – was verbindet uns?). Miejscem spotkania jest symboliczne dla naszej historii, a zarazem piękne o każdej porze roku miasto Gdańsk.

Gdansk1.1

Gdansk1.7

Wzorem ubiegłego roku młodzież naszego liceum spędza pięć dni wspólnie z rówieśnikami z niemieckiej szkoły Heinrich-Böll-Gesamtschule z Oberhausen. Program zjazdu obejmuje zajęcia językowe w grupach mieszanych polsko-niemieckich, poznawanie historii miasta Gdańska oraz genezy i znaczenia ruchu solidarnościowego dla Polski, Niemiec i całej Europy.

Gdansk1.2

Gdansk1.6

Gdansk1.3

Gdansk1.4

Ważną częścią spotkania międzynarodowego – prócz pogłębiania wiedzy i podnoszenia kompetencji językowych – jest integracja uczestników. Kierownikiem wycieczki i inicjatorem wymian polsko-niemieckich jest p. Anna Pikulska-Stępień, nauczycielka historii, a drugim opiekunem także historyk – p. Sebastian Nowakowski.

Gdansk1.8

Gdansk1.9

Gdansk1.10

Sporą część dzisiejszego dnia zajęła nam podróż do Gdańska, podczas której grupa polska młodzież z różnych klas licealnych mogła się lepiej poznać. Po podróży w ośrodku czekał na nas pyszny obiad, a po nim przełamaliśmy pierwsze lody na wspólnym spotkaniu z niemieckimi kolegami i koleżankami. Animacje językowe przygotowane na czas popołudniowy tak dobrze się sprawdziły i ośmieliły obie grupy do rozmów, że przedłużyliśmy czas na te aktywności.

Gdansk1.11

Gdansk1.12

Po kolacji wybraliśmy się na spacer po centrum wieczornego, klimatycznego Gdańska.


Półfinał IX Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego im. Wandy Półtawskiej „W kręgu poezji i prozy lagrowej więźniarek obozu KL Ravensbrück”

12 marca w Przystanku Historia Centrum Edukacyjnego IPN w Katowicach odbył się półfinał ogólnopolskiego konkursu recytatorskiego twórczości lagrowej.

Nasze liceum reprezentowała uczennica klasy IIC Oliwia Wolf, która zinterpretowała fragmenty prozy autorstwa Karoliny Lanckorońskiej („Wspomnienia wojenne”) oraz poezję Grażyny Chrostowskiej („Wędrowałabym…”).

Rav3

Rav5

Rav6

Wszystkie wystąpienia półfinałowe cechował bardzo wysoki poziom recytacji, emocji, refleksji, a zarazem głębokiego szacunku do wartości patriotycznych. Uczniowie starali się przybliżyć w ten sposób literaturę faktu, czyli zapis historii więźniarek obozu KL Ravensbrück. Niektóre wystąpienia spowodowały głębokie wzruszenie i łzy u odbiorców.

Rav7

Do finału przeszła tylko jedna osoba, jednak występ Oliwii był cennym doświadczeniem i głębokim przeżyciem, które na pewno zaowocuje w przyszłorocznej edycji tego wyjątkowego i wymagającego konkursu. Opiekunem merytorycznym była p. Anna Pikulska-Stępień.

Rav1

Rav2


Podwójna lekcja klasy IIIA

Nauka wcale nie musi odbywać się w szkole. Przekonała się o tym klasa IIIA, która w czwartek, 13 marca, wzięła udział w dwóch niezwykłych lekcjach.

Pierwsza z nich – wychowanie fizyczne – odbyła się w siedzibie gliwickiego NOT-u, w najstarszym w Polsce klubie bilardowym.

not10

Tam, pod kierunkiem Mistrza Polski z 1993 r., pana Aleksandra Chaby, uczniowie poznawali tajniki gry w ósemkę.

not2

not1

not3

not4

not5

not6

not7

not8

not9

Okazało się, że mimo iż wielu z nich grało już wcześniej w tę grę, to mało kto znał jej zasady i technikę gry. Po wprowadzeniu w teorię każdy mógł spróbować swoich sił na jednym z pięciu stołów bilardowych. Na koniec dwójka uczniów – Basia i Kacper – zmierzyła się z samym Mistrzem. Choć nie udało się im wygrać, to nie opuszczał ich dobry humor.

not11

not12

Zajęcia bardzo się wszystkim podobały – dziękujemy za szansę spróbowania nowej dyscypliny sportu.

Druga lekcja klasy IIIA tego dnia to prawdziwy synkretyzm sztuk: połączenie plastyki i języka polskiego. Wraz z wychowawczynią, p. Alicją Ciurą, uczniowie udali się do Willi Caro na wystawę czasową poświęconą Kossakom.

Kossak1

Kossak10

W skupieniu wysłuchali ciekawej lekcji o tej niezwykłej rodzinie – przede wszystkim o malarzach (Juliuszu, Wojciechu i Jerzym), ale i o kobietach-pisarkach: Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Magdalenie Samozwaniec i Zofii Kossak-Szczuckiej.

Kossak2

Kossak3

Kossak5

Kossak6

Szczególne wrażenie zrobiły osobiste pamiątki po poetce, którą do tej pory uczniowie znali tylko z lekcji języka polskiego. Dziś stała się ona zdecydowanie im bliższa!

Kossak7

Kossak8

Kossak9

Zajęcia muzealne to część ścieżki kulturowej w ramach programu COOLtura, realizowanego w klasach licealnych.

To był wspaniały, pełen emocji dzień.


VII LO w projekcie „Umiędzynarodowienie informatyki w Akademii Humanitas”

Nasza szkoła jest szkołą partnerską Akademii Humanitas. W związku z tym faktem uczniowie naszego liceum mieli możliwość udziału w projekcie „Umiędzynarodowienie informatyki w Akademii Humanitas”. Projekt ma na celu zwiększenie kompetencji cyfrowych młodzieży szkół ponadpodstawowych.

Nasi licealiści – z klasy IIIA, IIIB oraz grupy humanistycznej klasy IIIE – spędzili cały wczorajszy dzień na warsztatach w filii Akademii Humanitas w Gliwicach. Podczas spotkania najpierw wysłuchali wykładu doktora Radosława Dzika w języku angielskim na temat informatyki przyszłości na rzecz zielonej gospodarki.

hum1

hum10

Następnie, podzieleni na grupy, wzięli udział w czterech praktycznych warsztatach dotyczących sztucznej inteligencji. Podczas nich dowiedzieli się sporo o cyberbezpieczeństwie i sposobach działania hakerów.

hum7

hum8

Tworzyli także własne aplikacje w trakcie zajęć z projektowania i prototypowania.

hum6

Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty z wykorzystania robotów i okularów VR.

hum4

hum3

hum5

hum9

Wreszcie – mogli sprawdzić swoje predyspozycje zawodowe podczas zajęć z doradztwa zawodowego.

hum2

Dzień należał do wyjątkowo udanych, a młodzież była baaardzo zadowolona z udziału w projekcie.

Dziękujemy!

Kliknij, aby obejrzeć relację Akademii Humanitas na Facebooku.


W tym roku wędrowaliśmy po Niemczech

W piątek, 7 marca, odbył się szkolny etap X edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Turbolandeskunde – wędrówka po krajach niemieckiego obszaru językowego”, organizowanego przez PSNJN. W tym roku sprawdzana była wiedza o Niemczech.

turbo1

Konkurs ten cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów naszego liceum. Z piętnastu 3-osobowych drużyn najwięcej punktów (88/100) zdobyła reprezentacja klasy IID LO w składzie: Justyna Sopala, Wiktoria Wróbel i Julia Żurawka. Gratulujemy!

turbo2

Dziewczyny wraz z opiekunką, p. Elżbietą Piotrowską, wezmą udział w II etapie konkursu w dniu 11 kwietnia 2025 r. w Katowicach. Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia.


„Sztuczna inteligencja – ludzka czy nieludzka?”, czyli kolejna „Lekcja w kinie”

Tuż po feriach zimowych uczniowie naszego liceum wzięli udział w kolejnej „Lekcji w kinie” – nietypowych zajęciach z edukacji filmowej, połączonych ze sporą dawką wiedzy. Tym razem na tapecie znalazła się sztuczna inteligencja.

AI

Plakat pochodzi ze strony internetowej organizatora.

Jak zawsze uczniowie w skupieniu obejrzeli doskonale przygotowaną prezentację, zawierającą ogrom wiedzy teoretycznej, podanej w bardzo przystępnej formie i wzbogaconej o świetnie dobrane fragmenty filmów fabularnych i dokumentalnych.

AI3

Dowiedzieli się z niej m.in., czym jest uczenie neuronowe i sieć maszynowa, poznali genezę sztucznej inteligencji i jej wpływ na rynek pracy. Przekonali się także, czym są deepfake i spoofing.

AI4

AI1

Na koniec obejrzeli film „Mapa maleńkich wspaniałości”, czyli historię dwójki nastolatków uwięzionych w pętli czasu.

Po tych wyjątkowych zajęciach każdy ich uczestnik potrafi już sam odpowiedzieć na pytanie zadane w temacie lekcji: „Sztuczna inteligencja – ludzka czy nieludzka?”.

AI2

Udział w „Lekcji w kinie” to element programu COOLtura, realizowanego w ramach ścieżki kulturowej w klasach licealnych.


Zwolnione z teorii

Nasze tegoroczne maturzystki, Karolina Bursakowska-Irzykowska, Weronika Kowalska, Roksana Osikowicz oraz Zofia Roczniak – uczennica I Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego im. E. Dembowskiego w Gliwicach – zaangażowały się w projekt społeczny „Zwolnieni z teorii”, w ramach którego przygotowały i poprowadziły zajęcia z cyberbezpieczeństwa dla uczniów klas trzecich szkoły podstawowej.

zwolnieni

Projekt dziewcząt został wsparty przez firmę FLUOR S.A., która przekazała uczestnikom zajęć gadżety upominkowe, za które serdecznie dziękujemy.

Podziękowania kierujemy także do organizatorów Półmaratonu Gliwickiego oraz Wydawnictwa Nowa Era, którzy również przekazali upominki dla uczniów uczestniczących w zajęciach.

zw1

zw2

Informacje na temat projektu dziewcząt można znaleźć w mediach społecznościowych na profilach prowadzonych przez autorki projektu:

Instagram: https://tiny.pl/0vg0ft05

zw3

zw4

Opiekunką projektu była p. Żaneta Kubarek.


Lekcja biologii w Palmiarni

Klasy IIB LO oraz IIC LO odwiedziły gliwicką Palmiarnię.

palma1

palma6

Uczniowie podzieleni na trzy grupy uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez przewodników. Dowiedzieli się sporo na temat pochodzenia, budowy i właściwości wielu gatunków roślin. Obserwowali przystosowania organów roślinnych do pełnienia określonych funkcji oraz życia w różnych warunkach środowiska na przykładzie roślin tropikalnych, sukulentów, roślin mięsożernych oraz użytkowych.

palma2

palma5

Odwiedzili również pawilon akwarystyczny, gdzie mogli poznać ryby Jeziora Tanganika, Amazonki, środowisk wodnych Azji oraz nasze rodzime gatunki ryb rzek Polski.

palma4

palma3

Dodatkowo na koniec mieli miły moment integracji w palmiarnianej kawiarence.

Strona 10 z 38

  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Liceum ogólnokształcące
  • Wiadomości
  • Podręczniki
  • Egzamin maturalny
  • Egzamin maturalny - CKE
Dzieciństwo bez przemocy
Erasmus
Współpraca LO
Politechnika Śląska
Uniwersytet Śląski
Uniwersytet Jagielloński
Uniwersytet Ekonomiczny
Akademia Śląska
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy
Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Medicor
  • Dokumenty szkolne
  • Konkursy
  • Wolontariat
  • Deklaracja dostępności
  • Ochrona danych
  • Polityka prywatności
  • Україна
  • Prognoza pogody
  • Szukaj

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies. Dalsze informacje

Rozumiem

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4
im. Piastów Śląskich

44-100 Gliwice
ul. Orląt Śląskich 25

telefon/fax: 32 270-55-57
e-mail: sekretariat@zso4.gliwice.eu
www: https://www.zso4.gliwice.pl


Copyright © 2025 ZSO 4 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone