Wystawa Body Worlds
8 listopada uczniowie naszego liceum mieli okazję obejrzenia najliczniej odwiedzanej wystawy świata autorstwa dra Gunthera von Hagensa, która aktualnie jest prezentowana w Katowicach.
Jest to pierwsza publiczna wystawa dotycząca anatomii człowieka, która opiera się na przełomowym procesie plastynacji – konserwacji tkanki anatomicznej wynalezionej przez lekarza i anatoma dra Gunthera von Hagensa w 1977 r. na Uniwersytecie w Heidelbergu.
Zdjęcie pochodzi ze strony partnera medialnego organizatora.
Uczniowie mogli zobaczyć zmiany zachodzące w ludzkim ciele – od poczęcia, poprzez okres niemowlęcy, dzieciństwo, dojrzałość aż po jesień życia.
Wystawa wzbudza duże emocje i zainteresowanie. Dla wszystkich osób interesujących się anatomią i fizjologią człowieka jest godna polecenia.
Wyjazd zorganizowano w ramach ścieżki prozdrowotnej realizowanej w naszej szkole w klasach o profilu biologiczno-chemicznym.
Tydzień Noblowski w VII LO
Październik to wielkie święto nauki. To właśnie w tym miesiącu przyznawane są Nagrody Nobla w dziedzinach: fizjologii lub medycyny, fizyki, chemii, literatury, Pokojowa Nagroda Nobla, a także Nagroda Banku Szwecji w dziedzinie nauk ekonomicznych.
Nasze liceum przystąpiło do projektu organizowanego przez Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego – Tygodnia Noblowskiego. Podczas tego niezwykłego tygodnia młodzież mogła na żywo uczestniczyć w uroczystości ogłoszenia tegorocznych laureatów, a także brać udział w spotkaniach ekspertów z Uniwersytetu Warszawskiego i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, podczas których na bieżąco komentowano decyzje Komitetu Noblowskiego, Królewskiej Szwedzkiej Akademii Nauk oraz innych gremiów uprawnionych do przyznania Nagrody Nobla.
Przez kolejnych kilka tygodni nauczyciele naszej szkoły na różnych przedmiotach (m.in. na języku polskim, języku niemieckim, historii i teraźniejszości, matematyce, biologii, chemii, a także na godzinach wychowawczych) z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez CWID UW przybliżali uczniom sylwetki tegorocznych nagrodzonych, a także wagę ich osiągnięć.
Dzięki uczestnictwu w projekcie uczniowie zyskali nie tylko wiedzę, ale i świadomość problemów współczesnego świata.
VII Liceum Mistrzem Gliwic w piłce nożnej dziewcząt!
Pani dyrektor osobiście pogratulowała uczennicom, które zajęły I miejsce w Mistrzostwach Gliwic w piłce nożnej.
W dniu 30 października 2023 r. rozegrał się finał Mistrzostw Gliwic w piłce nożnej z udziałem czterech najlepszych zespołów wyłonionych z półfinałów.
Pierwszy mecz wygrałyśmy z ZSŁ, awansując tym samym do walki o podium w meczu z II LO – zeszłorocznym mistrzem. Przypomnijmy, że w sezonie 2022/2023 zdobyłyśmy wicemistrzostwo.
W tym roku przyszłyśmy po swoje i w trudnym, pełnym emocji meczu, odebrałyśmy mistrzostwo. Remis został rozstrzygnięty w karnych, podczas których nasza wybitna bramkarka obroniła strzał i sama wbiła rywalkom ostatnią bramkę.
Drużynie dopingowała klasa IIA LO pod opieką p. Alicji Ciury. To fantastyczny akt wsparcia społeczności szkolnej, radosnego kibicowania i realizacji zasad fair play w sporcie. Dziękuję.
Skład zespołu: obrona – Julia Macioszek (IA), Laura Kozubik (IA), Paulina Bednarska (IB), atak – Paulina Golla (IVA), Julia Szudarek (IIE), Laura Czempik (IIA) oraz bramkarka – Hanna Buchta (IC). Trzymamy kciuki za rozgrywki na etapie wojewódzkim. Opiekunką drużyny jest p. Joanna Schön.
Wielkie brawa dla naszych wspaniałych dziewczyn!
VII LO na „Chłopach”
Czy lektury naprawdę są nudne? A może istnieje sposób, aby stały się one przystępne i ciekawe? Na pewno jedną z metod oswajania dawnych tekstów jest ich współczesna adaptacja na dzieło filmowe.
Przesyceni kolorami, przesiąknięci doskonałą muzyką, a przede wszystkim porażający pasjonującą, uniwersalną historią „Chłopi” z całą pewnością trafili w gust uczniów klas III i IV naszego liceum, którzy w środę, 8 listopada, wybrali się na tę adaptację nagrodzonego Noblem dzieła Reymonta. Kto wie, może znajdą się wśród nich tacy, którzy dzięki filmowi zdecydują się nie tylko na lekturę obowiązkowej „Jesieni”, ale wszystkich czterech tomów „Chłopów”? Zobaczymy…
Ponownie w American Corner
Dnia 6 listopada 2023 r. klasy IB oraz IE LO wybrały się do Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach.
Uczniowie brali udział w bardzo ciekawym wykładzie prowadzonym przez Joannę Pottle. Wykład o tytule „What's between forgotten and remembered” przykuł ich uwagę. Był on zorganizowany przez American Corner, czyli Centrum Kultury i Informacji Amerykańskiej. To już kolejna nasza wizyta w tym miejscu.
Joanna Pottle to utalentowana amerykańska artystka i badaczka, która w interesujący sposób przekazała swoją wiedzę.
Opiekunkami były panie: Marcelina Strąk, Magdalena Rudawska-Beczek, Karolina Jarzmik oraz Katarzyna Krajcer.
Niech żyje Sparta... a może – niech żyją Ateny?!
To pytanie towarzyszyło uczniom klasy IA LO na lekcji historii w poniedziałek, 30 października. Podzieleni na mieszkańców starożytnych Aten i starożytnej Sparty przeprowadzili dyskusję, gdzie lepiej się żyło. Przy pomocy odpowiednich argumentów przedstawiali swoje racje, za pomocą których opowiadali się za wybranym przez siebie polis. W czasie rozgrywki pojawiły się emocje, retoryka (jak to u Ateńczyków) oraz krzyki (jak to u Spartan). Na koniec tego słownego pojedynku nikt nie chciał zmienić miejsca zamieszkania.
Dzięki takim lekcjom uczniowie poznają nie tylko historię, ale potrafią formułować argumenty oraz wchodzić w role.
Warsztaty w American Corner
30 października niektórzy uczniowie klas ID i IE uczestniczyli w warsztatach językowych w Centrum Kultury i Informacji Amerykańskiej, czyli American Corner w Katowicach.
Warsztaty pt. „The intriguing visionaries of the unbridled mind” poszerzyły nasze horyzonty językowe oraz dostarczyły świetnej zabawy.
ZSO 4 w Szkocji
Jeszcze nie ucichły wspomnienia z gorącej Hiszpanii, a już kolejna grupa uczniów wyruszyła w świat. Tym razem kierunek – Szkocja.
Pięćdziesięcioro sześcioro uczniów klas drugich, trzecich i czwartej wyruszyły w podróż pod opieką pana Szymona Fijałkowskiego (inicjatora wyjazdu i jego głównego organizatora) oraz pań: Małgorzaty Kogut, Danuty Pawłowskiej-Król, Justyny Kubackiej i Anny Wity.
Codziennie na naszym profilu na Facebooku ukazywały się relacje z podróży. Oto one:
Dzień 0.
W tej chwili trwa przeprawa promem z Amsterdamu do Newcastle. Będziemy Was informować, co dalej! Już się nie możemy doczekać relacji.
Dzień 1.
Dziś rano, po 16-godzinnej przeprawie promowej, szczęśliwie dopłynęliśmy do portu w Newcastle.
Szybka zmiana środka transportu na autokar i ruszyliśmy w stronę Glasgow, gdzie znajduje się nasz hotel. Nim jednak dojechaliśmy do Glasgow, zatrzymaliśmy się pod imponującą rzeźbą na wzgórzu Birtley, na południe od Newcastle, nazywaną Aniołem Północy. Rzeźba mierzy dwadzieścia metrów i jest uważana za największa rzeźbę anioła na świecie.
Następnym punktem wycieczki była chwila na zakupy, a potem już prosto do Glasgow. W Glasgow mogliśmy obejrzeć, niestety tylko z zewnątrz, Katedrę pw. św. Mungo.
Potem udaliśmy się do hotelu, gdzie czekała na nas wyborna obiadokolacja. Z pewnością można stwierdzić, że NIKT głodny nie wyszedł.
Jutro, proszę, oczekujcie zdjęć – podbijamy stolicę Szkocji, Edynburg!
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć i filmów na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 2.
Dzień rozpoczęliśmy dzisiaj bardzo wcześnie, gdyż wszyscy zwarci i gotowi rozpoczęliśmy go śniadaniem o godzinie 6.30. Od razu po śniadaniu wybraliśmy się do stolicy Szkocji, Edynburga.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty na grobie słynnego na cały świat psa Greyfriars Bobby’ego, który czuwał przez niemal 14 lat przy grobie swego właściciela Johna Graya w Edynburgu.
Potem udaliśmy się do Muzeum Narodowego, gdzie mogliśmy zobaczyć mnóstwo eksponatów z całego świata.
Następnie trafiliśmy na Royal Mile, czyli Królewską Milę – ciąg ulic prowadzący od Zamku do Opactwa i Pałacu Holyrood.
Pierwszym punktem było The Scotch Whisky Experience, czyli muzeum whisky, gdzie nasi uczniowie mogli się zapoznać z odmianami whisky oraz procesem powstawania symbolu Szkocji. Muzeum jest w pełni interaktywne, a także zawiera największą na świecie kolekcję szkockiej whisky, tj. ponad 4 tys. butelek złotego trunku.
Kolejnym punktem był Zamek Edynburg. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od widowiskowej salwy zwanej One o’Clock Gun. Podczas ponadgodzinnego zwiedzania mogliśmy zobaczyć szkockie insygnia koronacyjne oraz Kamień Przeznaczenia (Stone of Destiny). Berło i korona, które mogliśmy oglądać w pałacu, posłużyły do koronacji Marii Stuart w 1543 r.
Odwiedziliśmy również kaplicę św. Małgorzaty z XII w. czy Scottish National War Memorial, w którym upamiętniono szkockich żołnierzy poległych w czasie Wielkiej Wojny. Po porządnej dawce lekcji historii był czas na zakup pamiątek i kosztowanie lokalnych specjałów.
Ostatnim punktem było podejście pod szkocki parlament oraz Pałac Holyrood, który jest królewską rezydencją, wciąż używaną przez rodzinę królewską.
Jutro czeka nas kolejny długi dzień. Wyjeżdżamy na północ Szkocji, gdzie czeka na nas jezioro Loch Ness, Inverness i wiele innych atrakcji.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć i filmów na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 3.
Kolejny dzień w Szkocji rozpoczęliśmy o godzinie 6.30 wspólnym śniadaniem, jedząc typowy English breakfast. Następnie chwila na odpoczynek i ruszyliśmy na północ Szkocji, zwanej Highlands. Trudno jest opisać to, co mogliśmy zobaczyć, bo chyba żadne zdjęcie nie jest w stanie oddać piękna północnej Szkocji, a dokładniej the Trossachs. Góry, niezliczone połacie wrzosowisk, strumyki, ogromne jeziora spowite mgłą, czyli coś, czego można doświadczyć tylko w Szkocji.
Pierwszym punktem wycieczki była Dolina Łez, gdzie zażyliśmy spaceru po górach i wrzosowiskach.
Dalej zobaczyliśmy urokliwe miasto Fort William, w którym była znowu chwila na zakupy. Przeżyliśmy tutaj również chwilę zadumy, gdyż odwiedziliśmy the Commando Memorial – pomnik poświęcony komandosom biorącym udział w działaniach wojennych podczas II wojny światowej.
Stamtąd udaliśmy do Fort Augustus, gdzie wspólnie wypatrywaliśmy słynnego potwora Nessie nad jeziorem Loch Ness – czy udało nam się go zobaczyć, pozostanie naszą słodką tajemnicą.
Spod Loch Ness udaliśmy się nad Schody Neptuna, czyli system śluz, które obniżają poziom wód Kanału Kaledońskiego. Znowu chwila oddechu na zakup ostatnich pamiątek i już w drogę powrotną. Podczas niej mogliśmy z autobusu podziwiać wodospady Invermoriston, a także przejechaliśmy przez Inverness.
Przed nami jeszcze powrót do hotelu, obiadokolacja, a jutro wyruszamy do portu w Newcastle, aby udać się do Amsterdamu.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć i filmów na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 4.
Szkocka wyprawa powoli dobiega końca. Od godz. 17 grupa znajduje się na promie – podobno dzisiaj niestety mocno buja. Jutro już ostatnie zwiedzanie. Tym razem na naszych turystów czeka Amsterdam. A potem już tylko kierunek Polska.
Czekamy niecierpliwie i życzymy stopy wody pod kilem i szerokiej drogi.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć i filmów na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 5.
Po sztormowej nocy na promie, gdzie poddani zostaliśmy najcięższej próbie, wszyscy w całkiem wesołych nastrojach wyruszyliśmy do centrum Amsterdamu.
Kto był w zeszłym roku na naszej poprzedniej wycieczce, ten na pewno przyzna, że multikulturowości Londynu dorównuje właśnie Amsterdam. Przepiękne kamieniczki, wąskie uliczki, kanał wodny i ogromna liczba rowerów powodują, że Amsterdam z pewnością zapadnie nam na długo w pamięć.
Po spacerze po Amsterdamie i czasie przeznaczonym na jedzenie i kupno pamiątek wyruszyliśmy przed godziną 16.00 w drogę powrotną.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć i filmów na naszym profilu na Facebooku.
Chciałbym w tym miejscu podziękować opiekunkom wycieczki: p. Małgorzacie Kogut, p. Justynie Kubackiej, p. Danucie Pawłowskiej-Król oraz p. Annie Wicie za przesympatyczną atmosferę, genialną dyscyplinę i wsparcie podczas całej wycieczki. Mieć u swego boku taki team to czysta przyjemność.
Szymon Fijałkowski
Jak ONE grają!
W dniu 25 października 2023 r. w hali sportowej CKZiU odbyły się półfinały Licealiady w piłce nożnej dziewcząt.
Drużyna dziewcząt z VII LO nie dała nikomu szans i wyszła z grupy z miejsca pierwszego!
I LO – VII LO 0:4
ZSŁ – VII LO 0:15
IV LO – VII LO 0:6
Skład zespołu: Hanna B. (kl. IC), Paulina G. (kl. IVA), Laura C. (kl. IIA), Paulina B. (kl. IB), Laura K. i Julia M. (kl. IA), Julia Sz. (kl. IIE) oraz Gabiela P. (kl. II D). Opiekunką drużyny jest pani Joanna Schön.
Gratulacje i powodzenia w finale!
Udział VII LO w projekcie Uniwersytetu Śląskiego „Popularyzacja i Nauka: PIN UŚ – kod do przyszłości”
Uczniowie VII LO mieli już przyjemność uczestniczyć w spotkaniach na Uniwersytecie Śląskim prowadzonych w ramach projektu „Popularyzacja i Nauka”. Celem projektu jest poznanie osiągnięć nauki w dziedzinie nauk ścisłych i inżynieryjno-technicznych oraz promocja działań pracowników naukowych Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego. Podczas spotkań wykładowcy akademiccy odkrywają przed młodzieżą świat badań prowadzonych przez naukowców, dzięki czemu uczniowie mają okazję zdobycia wiedzy o najnowszych osiągnięciach naukowych oraz możliwościach wykorzystania ich w praktyce.
Pierwszym prelegentem był dr inż. Andrzej Dzienia, który wprowadził młodzież w fascynujący świat nanotechnologii, która łączy wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej oraz chemii i fizyki. Uczniowie mieli okazję poznać wszechstronność pierwiastka, jakim jest węgiel, a także odkryć jego zupełnie nowe oblicze w formie fullerenów, grafenu czy też nanorurek węglowych, które ze względu na swoje niezwykłe właściwości już teraz pozwalają nam przewidzieć ich zastosowanie w wielu sferach życia w nadchodzącej przyszłości. Świat nanorurek węglowych okazał się niezwykle interesujący, a uczniowie z zaciekawieniem poznawali rodzaje nanomateriałów, odmiany alotropowe węgla oraz chiralność.
Drugie spotkanie – z dr inż. Patrycją Osak – przybliżyło uczniom nowe możliwości leczenia zębów i poprawy estetyki uśmiechu. Młodzież naszego liceum poznała tematykę prac naukowych związanych z udoskonalaniem obecnie stosowanych implantów dentystycznych. Jak wyglądał rozwój implantów stomatologicznych, czym jest ząb bioinżynieryjny, jak wygląda obecnie rynek implantów stomatologicznych – to tylko niektóre z zagadnień poruszanych na wykładzie w ramach projektu „Popularyzacja i Nauka UŚ”.
Udział w projekcie jest jednym z elementów ścieżki prozdrowotnej realizowanej w klasie o profilu biologiczno-matematycznym.
Dziękujemy za możliwość udziału w tak niezwykle interesujących spotkaniach!