Lekcje o historii i kulturze żydowskiej z udziałem byłego dyrektora naszej szkoły, p. Krzysztofa Przybyłowicza
Marzec to miesiąc z wielu powodów wyjątkowy dla historii Żydów: 6 marca obchodzimy Europejski Dzień Pamięci o Sprawiedliwych, z kolei 24 marca w Polsce związany jest z Dniem Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Oba wspomnienia stanowią hołd dla tych, którzy w trudnym okresie okupacji niemieckiej, mimo grożącej kary śmierci, zdecydowali się pomagać osobom narodowości żydowskiej. Tysiące naszych rodaków zaangażowało się w pomoc Żydom, niewielka ich część została uhonorowana medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
W kontekście wspomnianych obchodów, w dniu 7 marca lekcje w trzech klasach licealnych na temat historii i kultury Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych życiorysów z okresu II wojny światowej z obszaru Biecza, przeprowadził były wieloletni dyrektor naszej szkoły, pasjonat historii, p. Krzysztof Przybyłowicz. Zbiera on dokumenty archiwalne poświęcone Żydom Biecza oraz zorganizował i prowadzi działalność Centrum Informacji o Dawnej Gminie Izraelickiej Biecz. Nasz prelegent jest także autorem książki „Żydzi Biecza. Historia i Zagłada”, współautorem filmu poświęconego obchodom 75. rocznicy likwidacji getta w Bieczu, przewodnikiem wycieczek szlakiem żydowskim po Bieczu.
Lekcje przeprowadzone przez p. Przybyłowicza koncentrowały się wokół wybranych historii ocalałych oraz Polaków pomagających w czasie wojny Żydom. Przekazywane informacje poparte były fragmentami filmów z udziałem świadków historii oraz wnioskami z prowadzonych przez autora badań terenowych i archiwalnych. Z tego powodu lekcje były także cenne jako źródło wiedzy o metodyce historyka – ważnym aspekcie pracy badawczej. Kulturę żydowską prelegent przybliżył, wyjaśniając uczniom podstawowe w tym zakresie pojęcia jak jidysz, tałes, macewa, szabat, cheder, midrasz i wiele innych. Wyjątkowa była również możliwość zobaczenia przedwojennego, oryginalnego tałesu.
Lekcje charakteryzowało nie tylko bogactwo przekazywanych treści, ale i inspirowanie do refleksji na temat miejsca i znaczenia własnych pasji w życiu, do których odkrywania zachęcał uczniów nasz gość.
W prelekcjach uczestniczyły klasy IIA, IIC i IIID.
Kolejne warsztaty w Akademii Humanitas
Jak wiecie, nasze liceum jest szkołą partnerską Akademii Humanitas i uczestniczy w projekcie „Umiędzynarodowienie informatyki w Akademii Humanitas”. 19 marca druga grupa naszych licealistów (z klasy IIIC, IIID oraz grupy prawniczej klasy IIIE) miała okazję uczestniczyć w ciekawych zajęciach dotyczących m.in. sztucznej inteligencji.
Podczas nich młodzież miała okazję wysłuchać wykładu dr. Radosława Dzika „Informatyka przyszłości na rzecz zielonej gospodarki”, a następnie wziąć udział w warsztatach z projektowania i prototypowania; odkryć możliwości sztucznej inteligencji w praktyce; sprawdzić się w cyberbezpieczeństwie poprzez wykorzystanie technologii VR, a także skorzystać z doradztwa zawodowego. Relaks zapewniła strefa VR.
Tak jak poprzednio młodzież wróciła z zajęć niezwykle zadowolona i zainspirowana do poszerzania swojej wiedzy.
Bardzo dziękujemy Akademii Humanitas za zaproszenie i wspaniale zorganizowany czas!
Kliknij, aby obejrzeć relację Akademii Humanitas na Facebooku.
Warsztaty chemiczne
We wtorek 25 marca naszą szkołę odwiedził dr hab. inż. Nikodem Kuźnik. Klasy IIB i IIIC miały okazję uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez wykładowcę Wydziału Chemicznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Uczniowie poznali tajniki stereochemii, nauczyli się, co to są enencjomery i chiralność oraz mieli okazję samodzielnie zbudować cząsteczki związków chemicznych będących odbiciami lustrzanymi.
Dziękujemy za tę niesamowitą lekcję chemii!
W pracowni Wyspiańskiego
W poniedziałkowe przedpołudnie 24 marca 2025 r. grupa licealistów z naszej szkoły… przeniosła się w czasie i przestrzeni.
Znaleźliśmy się bowiem w listopadowy wieczór 1900 r. w krakowskiej pracowni Stanisława Wyspiańskiego. Artysta akurat zaczynał pracę nad „Weselem”, gdy odwiedził go Lucjan Rydel wraz ze świeżo poślubioną żoną…
Tak zaczyna się „Rzecz o Weselu” w wykonaniu krakowskiego Teatru Cogito. Mimo niewielkiej obsady – na scenie widzimy zaledwie trójkę aktorów – w spektaklu znalazły się wszystkie najważniejsze sceny z arcydramatu Wyspiańskiego czy znane wszystkim cytaty.
Choć od napisania sztuki minęło ponad sto lat, to ciągle brzmi ona zadziwiająco aktualnie – „coś mówili, coś gadali, lecz się nigdy nie zbratali” – wszak Polakom wciąż daleko do zgody i pojednania.
Spektakl obejrzeliśmy w ramach programu COOLtura – elementu ścieżki kulturowej realizowanej w klasach licealnych.
Ceremonia na Zamku Królewskim
W sobotę, 15 marca 2025 r., w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie odbyła się uroczysta gala Plebiscytu Edukacyjnego 2024 r. Nasza pani pedagog Aneta Kroll wzięła udział w tej gali i została uhonorowana nagrodą – statuetką dla Najlepszego Pedagoga Szkolnego województwa śląskiego. Na etapie ogólnopolskim pani Aneta Kroll zajęła piąte miejsce.
Zdjęcie pochodzi ze strony „Dziennika Zachodniego”,
Były to wyjątkowe i piękne chwile dla naszej pani pedagog, a także ogromne wyróżnienie dla naszej szkoły na etapie wojewódzkim i ogólnopolskim.
Kliknij, aby przeczytać artykuł o Gali na stronie „Dziennika Zachodniego” .
Relacja z wizyty Ireneusza Krosnego w VII LO
Zapraszamy do obejrzenia relacji z wykładu i występu Ireneusza Krosnego w VII LO!
Mistrz pantomimy w niezwykły sposób pokazał, jak wielką rolę w komunikacji odgrywa mowa ciała.
Relację video przygotował Dominik Bregulla z klasy III D.
Kliknij, aby zobaczyć FILM na naszym profilu na Facebooku.
Polsko-niemiecka wymiana młodzieży o historii najnowszej - dzień 4.
#ZSO4_w_Gdańsku
Czwarty, przedostatni dzień naszej wymiany międzynarodowej w Gdańsku miał swój wyjątkowy, solidarnościowy punkt kulminacyjny, którym było spotkanie ze świadkiem historii, panem Bogdanem Żurkiem.
Spędziliśmy razem dwie przedpołudniowe godziny, słuchając opowieści dotyczących bogatego życiorysu naszego świadka ze szczególnym uwzględnieniem działalności w latach 80. w Stoczni Gdańskiej i strukturach Solidarności oraz pracy w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Pan Bogdan Żurek to postać szczególna dla historii okresu dziejowego, który tu poznajemy. Był uczestnikiem strajków w stoczni z lat 1976 oraz 1980, członkiem Komitetu Założycielskiego Solidarności, przewodniczącym Komitetu Obrony Więzionych i Represjonowanych za Przekonania przy KZ, w 1981 r. uczestnikiem głodówki na Akademii Medycznej w Gdańsku w obronie więźniów politycznych, następnie internowany i przetrzymywany w Ośrodku Odosobnienia w Opolu i w Nysie. Od lipca 1982 r. działał na emigracji w RFN, będąc współpracownikiem Radia Wolna Europa. W 1983 r. został laureatem konkursu paryskiej „Kultury” za „Wspomnienia stoczniowca”, jednocześnie działając w szeregu instytucji i redakcji. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Już ten skrótowo przestawiony życiorys świadczy o tym, iż było o czym rozmawiać… Grupa polska i niemiecka zadawały pytania o życie, działalność, rodzinę, emocje związane z tak trudnymi przeżyciami czy wartości moralne, uwzględniając konteksty wydarzeń politycznych tamtych lat na gruncie polskim i niemieckim. Było to wyjątkowe, a co więcej – wzruszające przeżycie – „żywa lekcja historii”.
Drugą część dnia spędziliśmy w Sopocie, do którego dojechaliśmy SKM-ką. Uczestnicy w grupach mieszanych polsko-niemieckich spędzali czas, spacerując po plaży, sopockim molo i klimatycznych kawiarenkach z widokiem na Bałtyk.
Mimo intensywnych przeżyć i wielu aktywności młodzież wieczorem ponownie spontanicznie się bawiła przy muzyce, kartach czy po prostu rozmowach. Integracja polsko-niemiecka udała nam się na piątkę z plusem!
Polsko-niemiecka wymiana młodzieży o historii najnowszej - dzień 3.
#ZSO4_w_Gdańsku
Za nami kolejny dzień spotkania młodzieży, w którym uczestniczą uczniowie VII Liceum w Gliwicach oraz rówieśnicy z niemieckiej szkoły Heinrich-Böll-Gesamtschule z Oberhausen. Zgodnie z zapowiedziami dzisiejszy dzień w całości był poświęcony Solidarności i jej pokojowej rewolucji. Ruch ten, będący naszym narodowym sukcesem swoje początki miał właśnie tu – w Gdańsku. Był początkiem upadku komunizmu nie tylko w Polsce ale i w całej Europie środkowo-wschodniej.
Po śniadaniu i tradycyjnej, porannej rozgrzewce językowej rozpoczęliśmy blok zajęć warsztatowych. Zarówno grupa polska jak i niemiecka oglądały naprzemiennie materiały filmowe o historii ruchu solidarnościowego i najważniejszych wydarzeniach w historii powojennej a następnie wypełniali karty pracy „Od Solidarności do wolności” złożone z 20 zadań. Podsumowanie i omówienie przeprowadziliśmy wspólnie, próbując odpowiedzieć na pytanie o to, co łączy Niemcy i Polskę szczególnie w odniesieniu do historii lat 80. i 90.
Drugą część dnia spędziliśmy na zwiedzaniu Europejskiego Centrum Solidarności (ECS), do którego weszliśmy przez historyczną i symboliczną stoczniową Bramę nr 2. Idąc do Stoczni Gdańskiej zatrzymaliśmy się także w miejscach pamięci - przy autentycznych fragmentach murów: ceglanego muru Stoczni Gdańskiej oraz betonowego Muru Berlińskiego (fragmenty te spaja aranżacja posadzki z napisem „Drogi do wolności. Roads to freedom”). Tekst jest napisany na chodniku w różnych językach i prowadzi do Placu Solidarności.
Ważnym punktem był także Pomnik Poległych Stoczniowców.
Wystawą w samym ECS można się zachwycić i wyjść z poczuciem dumy z bycia Polakiem oraz wdzięczności za poświęcenie, do którego zdolnych było tak wielu ludzi w okresie PRL. Już na początku wystawy naszą uwagę przykuło 21 postulatów strajkujących w Sierpniu ’80, dziś uznawanych za jeden z najważniejszych dokumentów XX wieku, będących na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Zarówno polscy jak i niemieccy uczniowie w ostatniej sali wystawowej zostawili swoje podziękowania na przeznaczonych do tego karteczkach tworzących napis Solidarność.
Wspólny wieczór młodzież spędziła wybierając rozmaite aktywności w grupach mieszanych polsko-niemieckich. Było karaoke, taniec, planszówki i długie rozmowy...
JEDEN NA MILION
JEDEN NA MILION – pod tym hasłem upłynął dzień 18 marca, w którym klasy IIA i IIE LO wybrały się na wyjątkową lekcję tolerancji do Cinema City w Gliwicach.
Uczniowie wysłuchali świetnej prelekcji na temat istoty spektrum autyzmu i zobaczyli film, który w szczery i otwarty sposób opowiada o autyzmie, nie ukrywając tego, że życie z dotkniętym tym zaburzeniem członkiem rodziny bywa często bardzo trudne. Twórcy nie bali się pokazać np. wybuchów złości głównego bohatera Austina, jednocześnie dobrze radząc sobie z oddaniem jego unikalnej perspektywy na świat i wzbudzeniem w widzu sympatii do chłopca. To film, który przekonuje, że każdemu należy się szacunek.
Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.
„Jeden na milion” ukazuje, jak wsparcie innych ludzi – rodziny, przyjaciół, nauczycieli – wpływa na jakość życia osób w spektrum i ich rodzin. Przyjaźń i empatia, które Austin i jego rodzice stopniowo zyskują, stają się ich siłą. Film zachęca do refleksji nad tym, jak ważne jest otaczanie się osobami wspierającymi oraz jak każdy z nas może stać się takim wsparciem. „Jeden na milion” przypomina, że prawdziwe życie to nieustanne wzloty i upadki, obok radości pojawia się trud, a obok sukcesów – porażki.
Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.
Po projekcji filmu znalazł się również czas na dyskusję i wspólne chwile w restauracji.
Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.
Ten dzień przekonał wielu młodych ludzi, że każdy z nas jest osobą wyjątkową i niepowtarzalną. Po prostu jedną na milion!
To wyjątkowe spotkanie z chłopcem jednym na milion obejrzeliśmy w ramach ścieżki interpersonalnej realizowanej w klasach o profilu psychologicznym.
Polsko-niemiecka wymiana młodzieży o historii najnowszej. Dzień 2.
#ZSO4_w_Gdańsku
Drugi dzień polsko-niemieckiego spotkania młodzieży upłynął nam pod znakiem poznawania różnych zakątków Gdańska w jego centralnej, starej części. Tradycyjnie w grupach mieszanych polsko-niemieckich młodzież – wyposażona w zlecone karty pracy zawierające zadania i wskazówki – wyruszyła w okolice Starówki, poszukując rozwiązań na postawione pytania. Duża część zadań związana była z architekturą i historią obiektów zlokalizowanych w samym sercu miasta takich jak: Bazylika Mariacka, Ratusz Głównego Miasta, Brama Żuraw, Fontanna Neptuna, Złota Brama, Zielona Brama, Dom Uphagena, Dwór Artusa przy Trakcie Królewskim.
Spacerując po Starym Mieście, zwracaliśmy uwagę na kamienice, które są doskonałym przykładem gdańskiego baroku. Niektóre zadania były bardzo szczegółowe i podchwytliwe, a przez to wymagające w zakresie komunikacji w języku niemieckim, jednak wszystkim grupom udało się rozwiązać swoje karty pracy w planowym czasie.
Po obiedzie przyszedł czas na „rundę integracyjną” w kręgielni. Składy drużyn, oczywiście polsko-niemieckie, dobrze wykorzystały ten czas na zabawę i integrację.
Dzień zakończyliśmy dalszym zwiedzaniem miasta w grupach polsko-niemieckich, które tym razem utrwalały poznane zabytki, przestrzeń miejską i... siebie na zdjęciach w ramach zleconych zadań fotograficznych.
Późnym wieczorem po kolacji grupa polska spotkała się jeszcze na krótkim wykładzie wprowadzającym w tematykę ruchu solidarnościowego (przygotowanie – Anna Pikulska-Stępień), któremu będzie poświęcony cały jutrzejszy dzień.