Spotkanie z doradcą EURES
W piątek, 22 marca, maturzyści wzięli udział w spotkaniu z przedstawicielką EURES z Katowic, doradcą Anną Stokłosą, na temat: „Bezpieczne wyjazdy do pracy za granicą”.
Mamy nadzieję, że wiedza zdobyta na tej prelekcji przyda się podczas planowania wyjazdów.
Życzymy bezpiecznych podróży.
Spacer po Gliwicach z historią w tle
26 marca uczniowie dwóch klas licealnych: IB i ID w ramach lekcji z historii i teraźniejszości uczestniczyli w grze miejskiej, której tematem przewodnim była działalność podziemia niepodległościowego w Gliwicach. Materiały do zajęć, zarówno tradycyjne źródła historyczne, jak i elektroniczne, przygotował p. Adam Kondracki, pracownik badawczy Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach.
Zajęcia rozpoczęliśmy prelekcją wprowadzającą w temat, dotyczącą postaci por. Henryka Thielego oraz Józefa Wawrzyńczyka ps. „Pepik” – żołnierza Armii Krajowej, który od 1945 r. działał w grupie dywersyjnej Rocha Koziołka ps. „Odra”, a następnie Komendzie Powiatowej Konspiracyjnego Wojska Polskiego o kryptonimie „Leśniczówka”. Brał udział w akcjach zaopatrzeniowych i zbrojnych. Aresztowano go 20 lutego 1946 r. w Gliwicach i poddano brutalnemu śledztwu. 31 sierpnia 1946 r. Wojskowy Sąd Rejonowy skazał Wawrzyńczyka na karę śmierci, którą wykonano w grudniu. Szczątki „Pepika” odnaleziono dopiero we wrześniu 2018 r. podczas prac poszukiwawczych prowadzonych przez IPN na cmentarzu komunalnym przy ul. Panewnickiej w Katowicach. Losu Wawrzyńczyka uniknął Henryk Thiele, komendant Straży Pożarnej w Gliwicach, który ukrywał go w mieszkaniu w Gliwicach przy ulicy Banacha 7. Thiele został wprawdzie skazany na śmierć, ale karę złagodzono, a ostatecznie odsiedział 5 lat.
Wyposażeni w materiały edukacyjne oraz mobilną aplikację geolokacyjną z interaktywną mapą miasta wyruszyliśmy do centrum Gliwic. Trasa naszego spaceru obejmowała najważniejsze miejsca związane z działalnością gliwickich bohaterów podziemia niepodległościowego. Zaczęliśmy przy ulicy Banacha, by następnie dotrzeć do kolejnych punktów zlokalizowanych m.in. w budynkach Komendy Miejskiej Straży Pożarnej czy ulic Zwycięstwa (budynek McDonald’s), Konopnickiej czy Siemińskiego (dawna siedziba gliwickiego UB).
W każdym z punktów robiliśmy krótki przystanek na objaśnienie zdarzeń związanych z działalnością por. Thielego i Wawrzyńczyka. Były one poparte fragmentami źródeł historycznych pozyskanych w ramach prac badawczych IPN. Część trasy była nawet rekonstrukcją brawurowej ucieczki „Pepika” w czasie próby uchwycenia go przez sowieckich funkcjonariuszy.
Na zakończenie wycieczki chętni uczniowie odczytali fragmenty źródeł historycznych w rodzaju zapisków więziennych oraz wątków dotyczących dalszych losów Thielego i jego rodziny.
Taka niecodzienna lekcja historii pozwoliła nam się lepiej wczuć w klimat powojennych Gliwic, a przy okazji zobaczyć nasze miasto z zupełnie innej perspektywy.
Organizatorką wyjścia ze strony szkoły była p. Anna Pikulska-Stępień, a dodatkowo w wycieczce uczestniczyli p. Alicja Ciura, p. Maciej Jureko i p. Andrzej Micał.
Turbolandeskunde - tym razem o Szwajcarii
Jak co roku uczniowie naszego liceum brali udział w szkolnym etapie ogólnopolskiego konkursu wiedzy o krajach niemieckojęzycznych „Turbolandeskunde”, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego (PSNJN). Do konkursu zgłosiło się 17 trzyosobowych drużyn, a tematem tegorocznej IX edycji była Szwajcaria.
Etap szkolny poprzedziły warsztaty Biblioteki Austriackiej w Opolu pt. „Schweiz-Suisse-Svizzera-Svizra: fenomen wielokulturowości”. Lekcja online zachęciła uczniów do poszerzenia wiedzy o tym kraju.
Fragment warsztatów: „Szwajcaria to mały kraj, którego obywatele żyją w harmonii, mimo dużej różnorodności regionalnej, religijnej i językowej. Ich dewizą narodową jest «Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego»”.
Konkurs 15 marca rozpoczęła w atrium szkoły pani wicedyrektor Aleksandra Zięba. Uczestnicy zmagali się z pytaniami testowymi dotyczącymi m.in. geografii, gospodarki, historii, kultury, sportu, polityki, jedzenia.
Walka o podium rozegrała się między trzema drużynami. Z klasy IIIC LO wystąpił skład: Michał Busz, Piotr Drabik, Michał Hrycyszyn (II miejsce), a z klas IIB i IIIB LO: Jessica Filipczyk, Monika Kaiser, Julia Zalaśkiewicz (III miejsce). Do II etapu awansowali uczniowie klasy IIIA LO: Natalia Kozieł, Maciej Kozioł, Adam Osadnik. Finaliści naszego konkursu otrzymali nagrody książkowe oraz pamiątkowe upominki.
19 kwietnia na etap II do Katowic pojedzie z uczniami opiekunka grupy, pani Ewa Cichońska. Gratulujemy!
Organizatorkami konkursu były nauczycielki języka niemieckiego: Ewa Cichońska, Patrycja Ogonowska i Elżbieta Piotrowska.
Ależ to był wyjazd! Śladami Młodej Polski
Ostatni piątek, 22 marca, spędziliśmy wraz z klasami III LO o profilu humanistycznym (oraz kilkoma osobami z innych klas) w Krakowie. Cóż to był jednak za wyjazd! Od rana do późnego wieczora (wróciliśmy o północy!) towarzyszyło nam bowiem „Wesele” Wyspiańskiego i postać samego autora.
Najpierw odwiedziliśmy Bronowice, gdzie 20 listopada 1900 r. odbyło się słynne wesele Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, opisane później przez Stanisława Wyspiańskiego, który również był na nim gościem.
Mogliśmy na własne oczy zobaczyć salę, w której tańczyli weselnicy i w której toczyła się akcja tego arcydramatu, obejrzeć liczne obrazy – namalowane m.in. przez Włodzimierza Tetmajera (Gospodarza), Ludwika de Laveaux (Widmo) czy samego Wyspiańskiego – a także fotografie i stroje z epoki.
Oprócz zwiedzania Rydlówki mieliśmy okazję – podczas dodatkowych, sprawnie poprowadzonych warsztatów – przypomnieć sobie najważniejsze sceny z dramatu.
Nie zabrakło sesji zdjęciowej z chochołem, zdjętym już z rosnącego przed wejściem krzaka róży.
Potem pojechaliśmy do centrum Krakowa, gdzie podczas spaceru zobaczyliśmy Dom Matejki, słynną kawiarnię Jama Michalika, a także zwiedziliśmy z przewodnikiem dwa kościoły: oo. Franciszkanów z przepięknymi witrażami Stanisława Wyspiańskiego – w tym najsłynniejszym: „Stań się (Bóg Ojciec)” – i polichromiami jego autorstwa, a także bazylikę Mariacką z ołtarzem Wita Stwosza i dekoracjami przygotowanymi przez Jana Matejkę, a wykonanymi m.in. przez Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera.
Kolejnym punktem naszego zwiedzania Krakowa śladami Młodej Polski były odwiedziny w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Duże wrażenie wywarł na naszych uczniach „Hołd pruski” Jana Matejki, jego „Wernyhora” (znowu „Wesele”!) czy „Kuszenie św. Antoniego” Lucjana Wędrychowskiego.
Dzień zakończyliśmy wizytą w przepięknym Teatrze im. Juliusza Słowackiego na spektaklu… „Wesele” (a jakże!) wyreżyserowanym przez Maję Kleczewską.
Przedstawienie miało swoją premierę kilka dni wcześniej, 16 marca, równo w 123. rocznicę pierwszego wystawienia sztuki na deskach tego samego teatru. Sztuka została przez Kleczewską zaprezentowana tak, że chyba wszyscy poczuli, jak bardzo aktualny jest to nadal tekst, jak wiele mówi o nas, Polakach.
Udało się nam także zrobić zdjęcie z dyrektorem teatru, Krzysztofem Głuchowskim, który w spektaklu wcielił się w rolę Stańczyka.
Po emocjonującym wieczorze długo trwały jeszcze rozmowy na temat symboliki chocholego tańca czy ciekawych rozwiązań scenicznych.
Ten wyjazd – w ramach ścieżki kulturowej – zorganizowały polonistki, p. Alicja Ciura i p. Danuta Pawłowska-Król, przy współudziale wychowawców klas IIIA (p. Katarzyny Sabo) i IIIB (p. Szymona Fijałkowskiego). W zastępstwie p. Sabo opiekę nad uczniami pełniła p. Iwona Krawczyk.
Mamy nadzieję, że tego typu wyjazdy wpiszą się na stałe do kalendarza wycieczek naszych licealistów.
Dzień Języków Obcych 2024
Uczniowie klas: IC, IIIA oraz IIIB wraz z nauczycielkami – paniami: Katarzyną Sabo, Karoliną Jarzmik – oraz panem Szymonem Fijałkowskim spędzili pierwszy dzień wiosny, biorąc udział w II Dniu Języków Obcych organizowanym przez Katedrę Lingwistyki Stosowanej na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej w Zabrzu. Wysłuchali dwóch prelekcji.
Pierwszą z nich był wykład dr Marii Banaś pt. „Między sceną a kulisami – co mówi o nas mowa ciała”, następnie wzięli udział w warsztatach językowych prowadzonych przez studentów katedry w językach: francuskim, hiszpańskim, włoskim oraz niemieckim. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się wielu interesujących informacji dotyczących języka oraz kraju, z którego się on wywodzi, poznać słownictwo, ale przede wszystkim przekonać się, że warto uczyć się języków obcych.
Następnie wysłuchali kolejnego wykładu mgr Agnieszki Frycz pt. „No City Like New York City. Stories about the Big Apple”.