Rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - akcja „Żonkile”
Pan Bóg już chce zgasić świeczkę, a ja muszę szybko osłonić płomień, wykorzystując Jego chwilową nieuwagę…
Jedno z najsłynniejszych zdań klasyki polskiego reportażu zaprowadziło nas 19 kwietnia na żywą lekcję języka polskiego i historii.
19 kwietnia 1943 r. warszawscy Żydzi podjęli walkę zbrojną z Niemcami. Powstańcy nie mogli mieć nadziei na zwycięstwo. Kierowała nimi chęć odwetu na Niemcach i chęć wyboru śmierci. Śmierci z bronią w ręku. Powstanie kwietniowe w warszawskim getcie było największym zbrojnym zrywem Żydów podczas II wojny światowej i pierwszym w okupowanej Europie. O wydarzeniach tamtych lat opowiada utwór Hanny Krall, powieść-dokument, proza reportażowa, której bohaterami są ofiary Holocaustu oraz ci, którzy polegli w powstaniu.
W 81. rocznicę wybuchu powstania młodzież naszego liceum uczestniczyła w akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile” z inicjatywy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gliwicach. Na wykład połączony z projekcją filmów wybrały się klasy IIIA i IIIB. W ciszy i skupieniu młodzież wysłuchała wykładu – nie tylko dlatego, że tematem była lektura obowiązkowa, ale przede wszystkim ze względu na siłę i wrażliwość przekazu prowadzącej – p. Karoliny Huk z MBP w Gliwicach.
Spektakl „Zdążyć przed Panem Bogiem” to opowieść o Marku Edelmanie, zastępcy komendanta powstania w getcie warszawskim, który po wojnie został ordynatorem Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej w jednym z łódzkim szpitali.
Nakręcona w 1981 r. sztuka rozgrywa się w dwóch planach. W pierwszym – Edelman rozmawia z Hanną Krall na temat ówczesnego getta, opowiada o akcji likwidacji Żydów i wywożeniu ich do obozu w Treblince. W drugim planie – Edelman walczy o życie pacjenta. Film wyreżyserował Andrzej Brzozowski, rolę Edelmana odegrał Zbigniew Zapasiewicz, reporterki – Elżbieta Kępińska.
Młodzież zobaczyła również animację opartą na motywach tekstu Hanny Krall. Narracja filmu toczyła się w trzech płaszczyznach czasowych – w czasie II wojny światowej, w latach 60. XX w. i w latach 70. XX w, które obejmowały rozmowy Hanny Krall z Markiem Edelmanem. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania stawiane przez reporterkę i Edelmana stanowią oś przewodnią spajającą wątki powieści. Podobnie jak czerwona nić…
Wyszliśmy z żółtymi żonkilami przypiętymi do serc, w ciszy, zadumani…
To była piękna lekcja języka polskiego i historii.
Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej w VII LO – lekcja otwarta z warsztatem „Śledztwo katyńskie”
Sejm Rzeczpospolitej w 2007 r. ustanowił dzień 13 kwietnia Dniem Pamięci Ofiar Katynia, aby umożliwić oddanie hołdu polskim jeńcom wojennym zgładzonym przez NKWD wiosną 1940 roku. Zbrodnia ta wyczerpuje znamiona ludobójstwa, zbrodni wojennej oraz zbrodni przeciwko ludzkości. Była wymierzona nie tylko w ludzi – kwiat narodu polskiego – ale także w prawdę. Aż do 1990 r. władze ZSRS zaprzeczały swej odpowiedzialności za mord na polskich oficerach, kłamliwie obarczając nią Niemców. Ofiarami było blisko 22 tysiące Polaków – jeńców z obozów specjalnych NKWD w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku. Wśród zabitych byli oficerowie Wojska Polskiego: wybitni dowódcy, uczeni, profesorowie wyższych uczelni, artyści, pisarze, lekarze, nauczyciele, prawnicy, policjanci, urzędnicy. Sowieci chcieli zapobiec w ten sposób odrodzeniu się państwa polskiego, a w konsekwencji – doprowadzić do wymazania Polski z mapy Europy.
Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej przypada w rocznicę opublikowania przez Niemcy – 13 kwietnia 1943 r. – oficjalnej informacji o odkryciu w Katyniu masowych grobów polskich oficerów, jednak dopiero 13 kwietnia 1990 r. rosyjska agencja TASS podała, że polscy jeńcy wojenni zostali rozstrzelani w 1940 przez NKWD.
W VII Liceum Ogólnokształcącym uczciliśmy pamięć o ofiarach poprzez przeprowadzone w klasach pierwszych lekcje okolicznościowe zatytułowane: „Katyń – zbrodnia bez sądu i kary” oraz lekcji otwartej w klasie IC. Zajęcia składały się z części wykładowej oraz warsztatowej, opartej na profesjonalnych materiałach przygotowanych przez Instytut Pamięci Narodowej pt. „Śledztwo katyńskie”.
Uczniowie poznawali metodykę pracy historyka archiwisty, bazując na wysokiej jakości kopiach oryginalnych zdjęć skrzynek zawierających przedmioty znalezione przy ofiarach, operowali listą osób poszukiwanych oraz folderem zawierającym zestawienie medali, odznaczeń, monet, pagonów (naramienników) wszelkiego rodzaju mundurów, które wydobyto w czasie ekshumacji ciał polskich oficerów.
Lekcje wniosły nie tylko wiedzę, ale i konkretne umiejętności posługiwania się różnego typu źródłami historycznymi i ich interpretowania, a ponadto zainspirowały do refleksji poprzez towarzyszące wykładowi głębokie, poruszające teksty autorstwa wybitnego pisarza i dziennikarza, świadka ekshumacji – Józefa Mackiewicza oraz Zbigniewa Herberta.
Tylko guziki nieugięte
przetrwały śmierć świadkowie zbrodni
z głębin wychodzą na powierzchnię
jedyny pomnik na ich grobie (…).
(Z. Herbert – Guziki, fragment)
Spotkanie z Gabi Banią - autorką filmów animowanych
Gabi Bania to niezwykła młoda artystka. Reżyseruje i realizuje własne filmy animowane – jej filmy zdobyły ponad 40 nagród na wielu festiwalach i konkursach filmowych. Gabi Bania jest samoukiem w dziedzinie animacji, ale jej upór i determinacja doprowadziły ją do tego, że obecnie jest studentką studiów magisterskich na wydziale Animacji Komputerowej 3D na University of South Wales w Cardiff. Pod koniec ubiegłego roku Gabi Bania została także zwyciężczynią ogólnopolskiego konkursu „Młoda Polka” w kategorii „Kultura i Sztuka”.
Filmy tej reżyserki powstają przede wszystkim dzięki jej zainteresowaniu romantyzmem i mitologią słowiańską. Są znakomitym kontekstem do omawianych na lekcjach utworów z I połowy XIX w. Do jej najciekawszych filmów należą „Tajemnica Księżycowego Kwiecia” oraz „Upiór” inspirowany wierszem Mickiewicza o tym samym tytule.
To właśnie z tego powodu Gabi Bania była w ostatni piątek, 12 kwietnia, gościem na lekcji języka polskiego w klasie IIA. Podczas ponadgodzinnego spotkania przeprowadzonego online w ramach ścieżki kulturowej realizowanej w klasach humanistycznych Gabi opowiedziała uczniom m.in. o swoich zainteresowaniach, pasjach i projektach, ale przede wszystkim zwróciła uwagę na romantyzm jako źródło nieustającej inspiracji nie tylko dla niej, ale i wielu innych współczesnych twórców. Jej oryginalne odczytanie „Ballad i romansów” Mickiewicza (szczególnie ballady „Lilije”) jest bardzo innowacyjne, zwraca bowiem uwagę na niejednoznaczność głównej bohaterki utworu.
Podczas spotkania Gabi Bania uchyliła także rąbka tajemnicy, opowiadając o swoim nowym filmie „Nocne podgryzanie” wykonanym techniką animacji poklatkowej z użyciem kukiełek. Mieliśmy okazję poznać fabułę filmu i przyjrzeć się bliżej pracy na planie dzięki licznym zdjęciom.
Była to dla młodzieży nie tylko okazja do nowego spojrzenia na romantyzm, ale przede wszystkim – spotkanie z niesamowicie zdolną, twórczą i ambitną reżyserką, która konsekwentnie realizuje swoje marzenia, a jej determinacja może być przykładem dla naszych uczniów.
Jeśli zainteresowała Was twórczość Gabi Bani, zachęcamy do odwiedzenia jej STRONY INTERNETOWEJ oraz PROFILU FILMOWEGO NA PORTALU YOUTUBE..
Kolejne spotkanie w ramach doradztwa zawodowego
Dnia 5 kwietnia maturzyści z klasy IVA spotkali się z panem Grzegorzem Krawczykiem z Centrum Promocji i Komunikacji Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Uczestnicy spotkania mieli możliwość bliższego poznania oferty edukacyjnej i procesu rekrutacji niektórych wydziałów i kierunków uczelni. Po spotkaniu toczyły się jeszcze rozmowy indywidualne naszych abiturientów z przedstawicielem uczelni.
Drodzy maturzyści, mamy nadzieję, że skierowana do Was przez Dyrekcję szkoły i wielu nauczycieli bardzo szeroka oferta spotkań z przedstawicielami różnych instytucji i szkół wyższych ułatwi Wam podjęcie dalszej, właściwej decyzji edukacyjno-zawodowej.
Powodzenia na maturze i w przyszłości.
Spotkanie z Juliuszem Pielichowskim
Wczoraj, tj. 10 kwietnia, młodzież naszego liceum z kl. IE i IIA, dzięki uprzejmości Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gliwicach miała przyjemność uczestniczyć w wykładzie pana Juliusza Pielichowskiego. Jest on tłumaczem, poetą oraz znawcą literatury amerykańskiej. Przygotował m.in. – wraz z Andrzejem Sosnowskim i Marcinem Szustrem – wybór szkiców i opowiadań Elizabeth Bishop pt. „Amerykańska szkoła pisania”.
Podczas wykładu w języku angielskim pan Pielichowski przybliżył naszym uczniom sylwetki najwybitniejszych poetek i poetów amerykańskich XX wieku i nie tylko.
Młodzież miała także niepowtarzalną okazję, aby zmierzyć się z przekładami wiersza Emily Dickinson, jednej z najznakomitszych amerykańskich poetek, pióra Stanisława Barańczaka czy Ludmiły Marjańskiej oraz dokonać ich analizy porównawczej.
Dopełnieniem spotkania była żywa dyskusja z gościem wykładu.