Mamy finalistkę XIII Konkursu Wiedzy Patriotycznej o Romanie Dmowskim
Od trzynastu lat Fundacja Obowiązek Polski organizuje Konkurs Wiedzy Patriotycznej o jednym z Ojców Polskiej Niepodległości – Romanie Dmowskim. Skierowany jest on do uczniów szkół średnich z całej Polski. Myślą przewodnią konkursu jest promowanie patriotyzmu wśród młodzieży i popularyzowanie historii Polski.
W tegorocznej edycji konkursu finalistką w kategorii esej została uczennica klasy IVC, Karolina Bursakowska-Irzykowska, z pracą pt. „Roman Dmowski wobec współczesnego kryzysu wartości”.
Praca Karoliny była interdyscyplinarna, tj. rozwijała wątki historyczne, filozoficzne i socjologiczne oraz konfrontowała wybrane problemy współczesnego świata z wykładnią poglądów Romana Dmowskiego.
Warto dodać, że w konkursie wzięło udział ponad 500 uczniów z całej Polski, natomiast do grona finalistów zakwalifikowało się 49 osób.
Patronami honorowymi wydarzenia byli m.in.: JE Abp ks. Józef Guzdek Metropolita Białostocki, Instytut Pamięci Narodowej, Muzeum Niepodległości w Warszawie oraz Podlaski Kurator Oświaty.
Gratulujemy Karolinie kolejnego już sukcesu!
Opiekunem merytorycznym Karoliny była nauczycielka historii p. Anna Pikulska-Stępień.
Laura Folwaczny w finale IX Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki o Wolności
Uczennica klasy IIE naszego liceum – Laura Folwaczny – została zakwalifikowana do etapu finałowego Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki o Wolności. Organizatorami wydarzenia są: Oddział Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach oraz Śląskie Centrum Wolności i Solidarności. Koncert finałowy odbędzie się w Sali Koncertowej Radia Katowice, które jest partnerem wydarzenia.
W finale IX Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki o Wolności weźmie udział 30 uczestników, wyłonionych przez jury w trakcie eliminacji przeprowadzonych online na podstawie nadesłanych nagrań. Wśród utworów, które zostaną zaprezentowane w czasie występów finałowych znajdują się m.in. „Krakowski spleen” Maanamu, „Psalm stojących w kolejce” Krystyny Prońko czy „Szklana pogoda” Lombardu. Nasza uczennica zaprezentuje z kolei utwór „Jeszcze w zielone gramy” Wojciecha Młynarskiego. Łącznie do udziału w konkursie zgłosiło się 102 młodych wokalistek i wokalistów z całej Polski.
Celem Festiwalu jest przypomnienie ważnych dla historii Polski utworów muzycznych oraz ich twórców, edukacja historyczna – szczególnie dotycząca okresu historii powojennej Polski – poprzez sztukę muzyczną, kształtowanie postaw patriotycznych oraz inspirowanie młodych do aktywności twórczej.
Patronami medialnymi festiwalu są: Radio Katowice, TVP 3 Katowice, „Gość Niedzielny”, Radio eM.
Laurę do konkursu zgłosiła nauczycielka historii, p. Anna Pikulska-Stępień.
Trzymamy kciuki za naszą artystkę w czasie finału planowanego na 31 maja!
EduPromoDay
Choć do zakończenia szkoły został im ponad rok, to uczniowie klasy IIIA już dziś zastanawiali się nad swoją przyszłością po maturze. Wzięli bowiem – wraz z uczniami IV Liceum Ogólnokształcącego – udział w EduPromoDay, imprezie zorganizowanej w Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice”.
Podczas niej wysłuchali wykładu dotyczącego transformacji energetycznej Polski, wzięli udział w internetowym quizie wiedzy (jedna z grup zwyciężyła!), a następnie mogli się zapoznać z ofertą wybranych szkół wyższych. Były to: Akademia Sztuk Pięknych, Uniwersytet Śląski, Śląski Uniwersytet Medyczny, Politechnika Śląska, Uniwersytet Ekonomiczny oraz Akademia Wychowania Fizycznego. Młodzież mogła także skorzystać z porad psychologów, doradców zawodowych czy dietetyka.
Dzięki temu, że EduPromoDay odbywał się Oddziale Odlewnictwa Artystycznego Muzeum w Gliwicach, dodatkową atrakcją (z której nasi uczniowie chętnie skorzystali) była prelekcja „Śląscy przemysłowcy i ich baśniowe pałace” połączona z warsztatami plastycznymi – malowaniem gipsowych odlewów i medalionów.
EduPromoDay okazał się dla naszych uczniów bardzo interesującym przedsięwzięciem. Aktywnie uczestniczyli oni w zajęciach, korzystali z ciekawych materiałów i przygotowanych przez uczelnie atrakcji.
Uczniowie m.in. mogli przetestować swój mózg dzięki próbie narysowania prostego obrazka w lustrzanym odbiciu.
Dzięki narko- i alkogoglom sprawdzili, jak zachowuje się człowiek pod wpływem środków odurzających.
Dowiedzieli się też, jak działa AED (automatyczny defibrylator zewnętrzny).
Dokonali pomiaru swojej tkanki tłuszczowej i zapoznali się z propozycjami odpowiednich diet.
Zobaczyli, jak wyglądają płuca palacza.
A na koniec czekała na nich prawdziwa bomba – czyli bomba kwietna, dzięki której mogą na swoich balkonach zasiać własną łąkę.
To był prawdziwie udany dzień!
Udział obu szkół w EduPromoDay nie byłby możliwy, gdyby nie p. Barbara Ozga-Strzyż, główna koordynatorka naszego wspólnego wyjścia. Dziękujemy!
Wiosenny Dzień Języków Obcych
23 kwietnia 2025 r. uczniowie klas IIIA, IIA, IIB oraz IIE LO uczestniczyli w Wiosennym Dniu Języków Obcych, zorganizowanym przez Lingwistyczne Koło Naukowe The Babel Collective Katedry Lingwistyki Stosowanej Politechniki Śląskiej w Zabrzu.
Wydarzenie rozpoczęło się prezentacją kierunku „lingwistyka stosowana” oraz działalności koła naukowego. Poprowadziła ją prof. Magdalena Szymura – opiekun SKN The Babel Collective. Następnie uczniowie mieli okazję wziąć udział w wykładach prowadzonych przez wykładowców Katedry.
Mgr Jacek Pradela wygłosił prelekcję pt. „Dwujęzyczność zamierzona”, poruszającą zagadnienia związane z nauką i funkcjonowaniem w dwóch językach. Kolejny wykład pt. „What makes Canadian English unique?” poprowadziła mgr Susan Ross-Żółkiewicz, przybliżając uczestnikom specyfikę języka angielskiego używanego w Kanadzie.
Równolegle do wykładów odbywały się warsztaty językowe prowadzone przez studentów specjalizacji językowych, obejmujące języki: francuski, hiszpański, niemiecki, włoski oraz angielski. Nasi uczniowie mieli okazję nie tylko rozwijać swoje umiejętności językowe, ale także poznać praktyczne aspekty nauki języków obcych w środowisku akademickim.
Za współpracę katedry z naszym liceum odpowiada pan Szymon Fijałkowski, nauczyciel angielskiego w naszej szkole. Opiekę nad uczniami pełniły również panie: Bożena Buławska, Danuta Pawłowska-Król, Karolina Jarzmik oraz Marcelina Strąk.
Międzynarodowy sukces Emilii!
W II edycji Międzynarodowego konkursu plastycznego „Na szczycie” im. Mietka Krzaka uczennica naszego liceum z klasy IIE – Emilia Gawryluk – zdobyła II miejsce.
Gratulujemy wielkiego sukcesu!
Seminarium dla nauczycieli o Holokauście
W dniach 10-13 kwietnia nasza nauczycielka historii p. Anna Pikulska-Stępień była uczestniczką III edycji Akademii dla nauczycieli z Polski przygotowanej przez Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau i Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście (MCEAH). Do udziału w seminarium organizatorzy zakwalifikowali 27 nauczycieli spośród ponad 130, którzy zgłosili chęć udziału.
Czterodniowy program Akademii był wypełniony warsztatami mającymi na celu m.in. przygotowanie nauczycieli do organizowanych przez nich wizyt dla uczniów w Miejscach Pamięci, szczegółowym poznaniem terenu byłego KL Auschwitz (uwzględniającym także miejsca i wystawy umiejscowione poza standardowymi trasami zwiedzania), wykładami wygłoszonymi przez pracowników naukowych Muzeum oraz dyskusjami poświęconymi metodom edukowania o Holokauście i roli Żydów w historii naszego kraju i polskiej kulturze.
Poziom wykładów był bardzo wysoki, co pozwoliło jeszcze bardziej podnieść własne kompetencje jako nauczyciela historii, natomiast warsztaty i dogłębne poznanie tego szczególnego Miejsca Pamięci pomogły udoskonalić praktyczne metody łączenia edukacji o Zagładzie z prawami człowieka i edukacją międzykulturową.
Najważniejszą ideą tego seminarium było wspólne wypracowanie takich metod i form pracy z młodzieżą, by móc inspirować do przyjęcia postawy odpowiedzialności za drugiego człowieka i uwrażliwiać na wszelkie formy ksenofobii, nietolerancji czy uprzedzeń.
„Brain foods” – przedmaturalne zajęcia dla naszych maturzystów
W ubiegły piątek uczniowie czwartych klas liceum mogli zasięgnąć cennych porad podczas zajęć nt. „Jak przygotować mózg do matury?”. Prelekcję poprowadził mgr Bartłomiej Dorożyński z WSTI mieszczącej się w Katowicach.
Prowadzący podkreślał, jak ważne są zdrowe nawyki żywieniowe dla młodego człowieka, a w szczególności przed tak istotnym wydarzeniem, jakim jest matura. Zachęcał do aktywności fizycznej, ograniczania cukru, soli i zrezygnowania z energetyków.
Mamy nadzieję, że nasi abiturienci wykorzystają te wskazówki w praktyce.
Życzymy im połamania piór!
Wielkanoc po niemiecku – warsztaty online z klasą IIIA
🐣Przedświąteczny tydzień rozpoczęliśmy wyjątkowymi zajęciami z języka niemieckiego. Klasa IIIA wzięła udział w warsztatach online pt. „Ostern in Deutschland”, 🐰 zorganizowanych przez Goethe-Institut w Warszawie. Przewodniczką po świątecznych tradycjach naszych zachodnich sąsiadów była Lea, studentka z Göttingen.
🔥 Dowiedzieliśmy się m.in., czym jest Osterfeuer, co jada się w Niemczech na Wielkanoc, a także skąd wziął się niemiecki zajączek wielkanocny.
💡 Uczniowie mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę w quizie „Wer wird Millionär/Millionärin?” – a na zwycięzców czekała… słodka nagroda!
Czekoladowe jajeczka rozeszły się w mgnieniu oka!
Nie zabrakło też kreatywności – powstały piękne kartki wielkanocne z życzeniami w języku niemieckim.
Dziękujemy serdecznie organizatorom ❤ oraz cudownej Lei za inspirujące spotkanie i świetną atmosferę.
To było spotkanie, które pokazało, że nauka języka to coś znacznie więcej niż tylko słówka i gramatyka! 🌍📚
Konkurs „Turbolandeskunde”
11 kwietnia uczennice klasy IID LO (Justyna Sopala, Wiktoria Wróbel, Julia Żurawka) godnie reprezentowały naszą szkołę w etapie regionalnym X edycji ogólnopolskiego konkursu wiedzy o Niemczech „Turbolandeskunde” organizowanego przez PSNJN w Bibliotece Śląskiej w Katowicach. Z sześćdziesięciu drużyn z regionu tylko jedna awansowała do etapu ogólnopolskiego, niestety nie nasza.
Gratulujemy dziewczynom osiągniętego wyniku i życzymy powodzenia w dalszych konkursach związanych z językiem niemieckim.
Lekcja historii w Opolu na Tysiąclecie Królestwa Polskiego
4 kwietnia klasa IA liceum wraz z wychowawczynią p. Anną Pikulską-Stępień oraz p. Lucyną Wieczorek wybrała się na wycieczkę do Opola. Wyjazd miał na celu zgłębienie wybranych zagadnień wczesnego średniowiecza na przykładzie grodu w Opolu z uwzględnieniem źródeł naukowych i wyników badań archeologicznych przeprowadzonych w obrębie Opola-Ostrówka.
Wycieczka została zaplanowana we współpracy z Instytutem Śląskim i składała się z trzech części: wykładu p. dr Magdaleny Przysiężnej-Pizarskiej w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego, gry miejskiej połączonej z questem „Kryptonim Piast” oraz zwiedzaniem krypt grobowych Piastów Śląskich oraz kościoła oo. franciszkanów.
Treści zrealizowane w czasie wycieczki nawiązywały do wyjątkowej dla historii Polski rocznicy. Sejm Rzeczypospolitej ogłosił rok 2025 Rokiem 1000-lecia Królestwa Polskiego. Wielkanoc 18 kwietnia 1025 roku to data, która na zawsze wpisała się w historię Polski ze względu na koronację Bolesława Chrobrego, który tym samym przypieczętował niepodległość i suwerenność naszego państwa. Już Mieszko I, ojciec Bolesława, zapoczątkował ten proces. Podczas wieloletnich badań archeologicznych odkryto drewniane konstrukcje grodu i ogromną liczbę przedmiotów, które pozwalają nam dziś opisywać rozplanowanie zabudowy, wyposażenie domów, a także życie codzienne oraz wierzenia ówczesnych mieszkańców.
Życie w państwie wczesnopiastowskim na przykładzie dużej liczby artefaktów pochodzących z Opola-Ostrówka dokładnie omówiła w czasie swojego wykładu p. dr Magdalena Przysiężna-Pizarska – archeolog, biolog sądowy, wykładowca w IH UO. Wykład dotyczył archeologii jako nauki, metod badawczych, metod datowania, osadnictwa wczesnośredniowiecznego i obrządków pogrzebowych z uwzględnieniem badań antropologicznych, genetycznych, izotopowych itp.
Kolejną częścią wycieczki był quest – rodzaj gry miejskiej, w czasie której uczestnicy uzupełniali foldery z zadaniami. W czasie tego spaceru zwiedziliśmy wybrane zabytki miasta o metryce średniowiecznej.
Ostatnim punktem programu było zwiedzanie krypt klasztoru oo. franciszkanów zawierających pochówki wielu przedstawicieli śląskiej linii Piastów. Symbolika nagrobków i malowideł im towarzyszących nawiązywała do znanych z kultury średniowiecznej motywów takich jak danse macabre czy memento mori oraz utworu „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.
Liczymy na to, że nie był to nasz ostatni wyjazd historyczny do Opola. Realizując w klasie IA innowację śląskoznawczą, jeszcze tam wrócimy, ponieważ bogactwo kulturowe i historyczne jest ogromne, a nasza współpraca z Instytutem Historii UO oraz Instytutem Śląskim w Opolu jest dla nas bardzo cenna.