Sejm Rzeczpospolitej w 2007 r. ustanowił dzień 13 kwietnia Dniem Pamięci Ofiar Katynia, aby umożliwić oddanie hołdu polskim jeńcom wojennym zgładzonym przez NKWD wiosną 1940 roku. Zbrodnia ta wyczerpuje znamiona ludobójstwa, zbrodni wojennej oraz zbrodni przeciwko ludzkości. Była wymierzona nie tylko w ludzi – kwiat narodu polskiego – ale także w prawdę. Aż do 1990 r. władze ZSRS zaprzeczały swej odpowiedzialności za mord na polskich oficerach, kłamliwie obarczając nią Niemców. Ofiarami było blisko 22 tysiące Polaków – jeńców z obozów specjalnych NKWD w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku. Wśród zabitych byli oficerowie Wojska Polskiego: wybitni dowódcy, uczeni, profesorowie wyższych uczelni, artyści, pisarze, lekarze, nauczyciele, prawnicy, policjanci, urzędnicy. Sowieci chcieli zapobiec w ten sposób odrodzeniu się państwa polskiego, a w konsekwencji – doprowadzić do wymazania Polski z mapy Europy.
Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej przypada w rocznicę opublikowania przez Niemcy – 13 kwietnia 1943 r. – oficjalnej informacji o odkryciu w Katyniu masowych grobów polskich oficerów, jednak dopiero 13 kwietnia 1990 r. rosyjska agencja TASS podała, że polscy jeńcy wojenni zostali rozstrzelani w 1940 przez NKWD.
W VII Liceum Ogólnokształcącym uczciliśmy pamięć o ofiarach poprzez przeprowadzone w klasach pierwszych lekcje okolicznościowe zatytułowane: „Katyń – zbrodnia bez sądu i kary” oraz lekcji otwartej w klasie IC. Zajęcia składały się z części wykładowej oraz warsztatowej, opartej na profesjonalnych materiałach przygotowanych przez Instytut Pamięci Narodowej pt. „Śledztwo katyńskie”.
Uczniowie poznawali metodykę pracy historyka archiwisty, bazując na wysokiej jakości kopiach oryginalnych zdjęć skrzynek zawierających przedmioty znalezione przy ofiarach, operowali listą osób poszukiwanych oraz folderem zawierającym zestawienie medali, odznaczeń, monet, pagonów (naramienników) wszelkiego rodzaju mundurów, które wydobyto w czasie ekshumacji ciał polskich oficerów.
Lekcje wniosły nie tylko wiedzę, ale i konkretne umiejętności posługiwania się różnego typu źródłami historycznymi i ich interpretowania, a ponadto zainspirowały do refleksji poprzez towarzyszące wykładowi głębokie, poruszające teksty autorstwa wybitnego pisarza i dziennikarza, świadka ekshumacji – Józefa Mackiewicza oraz Zbigniewa Herberta.
Tylko guziki nieugięte
przetrwały śmierć świadkowie zbrodni
z głębin wychodzą na powierzchnię
jedyny pomnik na ich grobie (…).
(Z. Herbert – Guziki, fragment)
Nie chce się wierzyć, że nasz Międzyszkolny Konkurs Literacki „Nie piszę do szuflady” ma już dwadzieścia lat! (a nawet dwadzieścia jeden – ale raz, z powodu pandemii, jego edycja się nie odbyła). Ten szczególny jubileusz chcieliśmy uczcić w wyjątkowy sposób – i chyba się udało.
Spotkaliśmy się z laureatami konkursu w kameralnej scenerii naszej szkolnej biblioteki, która tego dnia zmieniła się… w salę koncertową i teatralną. Wystąpiła bowiem grupa Nie ruszać perkusji (w składzie: Aleksandra Szolc kl. IA, Hanna Mizia kl. IA, Karolina Dudek kl. IIE, Amelia Nowak kl. IVA, Zuzanna Sinek kl. IVA oraz Maciej Polanecki kl. IA), którego opiekunką jest p. Danuta Pawłowska-Król...
...a także zespół Sonatina (składający się z uczniów klas 7a, IA, IE, IIA, IIB, IID, IIE, IIIA) przygotowany przez p. Annę Kwiatkowską.
Usłyszeliśmy ponadto „Rozmowę liryczną” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w pełnym emocji wykonaniu Zofii Sztaby i Rafała Nowickiego (oboje z klasy IA)...
...i utwór Wisławy Szymborskiej „Niektórzy lubią poezję” ekspresyjnie wykonany przez Wiktorię Yerginian z kl. IA.
Przede wszystkim jednak wybrzmiały fragmenty nagrodzonych utworów. Zaprezentowały je uczennice kl. IA: Matylda Mach, Magdalena Mach, Martyna Januszek i Iga Znamirowska.
Całość imprezy poprowadziły Olga Hetmańczyk i Amelia Urbanek (obie z kl. IA).
Za nagłośnienie odpowiedzialni byli uczniowie kl. IID: Tadeusz Czerny, Tomasz Kochel i Dominik Bregulla. Nieocenioną pomocą służyła także p. Żaneta Kubarek, która zajęła się również zdjęciami z imprezy.
Gości przywitała pomysłodawczyni i przewodnicząca konkursu – p. Aleksandra Zięba.
Ona też wręczyła nagrody laureatom. A były to przede wszystkim wyjątkowe statuetki (wyjmowane prosto z szuflady), które zostały zaprojektowane specjalnie dla naszych wyróżnionych.
Odpowiedzialny za projekt oraz wydruk 3D spersonalizowanych (!) figurek był Jakub Krawczyk z kl. ID. Nikt inny nie ma tak oryginalnych nagród!
Aby jeszcze bardziej podkreślić wyjątkowy charakter dwudziestej edycji konkursu, pojawił się tort, a właściwie… aż pięć tortów (żeby dla nikogo nie zabrakło).
Ten finał „Nie piszę do szuflady” był naprawdę wyjątkowy i spektakularny! Cieszymy się, że spłynęły do nas tak liczne, świetnie napisane prace.
Jury w składzie: Aleksandra Zięba, Alicja Ciura, Anna Kwiatkowska, Magdalena Mikołajczyk-Jodko, Danuta Pawłowska-Król oraz Beata Przybyła zgodnie przyznało w tym roku nagrody następującym osobom:
Maria Ogaza – opiekunka: p. Danuta Pawłowska-Król (VII LO).
Nagrodzone uczennice naszego liceum: Marysia i Magda wraz z opiekunką, p. Danutą Pawłowską-Król
Wszystkim uczniom i nauczycielom zaangażowanym w przygotowanie gali finałowej serdecznie dziękujemy.
A nagrodzonym i ich opiekunom raz jeszcze gratulujemy i zapraszamy za rok!
Organizatorki
Gabi Bania to niezwykła młoda artystka. Reżyseruje i realizuje własne filmy animowane – jej filmy zdobyły ponad 40 nagród na wielu festiwalach i konkursach filmowych. Gabi Bania jest samoukiem w dziedzinie animacji, ale jej upór i determinacja doprowadziły ją do tego, że obecnie jest studentką studiów magisterskich na wydziale Animacji Komputerowej 3D na University of South Wales w Cardiff. Pod koniec ubiegłego roku Gabi Bania została także zwyciężczynią ogólnopolskiego konkursu „Młoda Polka” w kategorii „Kultura i Sztuka”.
Filmy tej reżyserki powstają przede wszystkim dzięki jej zainteresowaniu romantyzmem i mitologią słowiańską. Są znakomitym kontekstem do omawianych na lekcjach utworów z I połowy XIX w. Do jej najciekawszych filmów należą „Tajemnica Księżycowego Kwiecia” oraz „Upiór” inspirowany wierszem Mickiewicza o tym samym tytule.
To właśnie z tego powodu Gabi Bania była w ostatni piątek, 12 kwietnia, gościem na lekcji języka polskiego w klasie IIA. Podczas ponadgodzinnego spotkania przeprowadzonego online w ramach ścieżki kulturowej realizowanej w klasach humanistycznych Gabi opowiedziała uczniom m.in. o swoich zainteresowaniach, pasjach i projektach, ale przede wszystkim zwróciła uwagę na romantyzm jako źródło nieustającej inspiracji nie tylko dla niej, ale i wielu innych współczesnych twórców. Jej oryginalne odczytanie „Ballad i romansów” Mickiewicza (szczególnie ballady „Lilije”) jest bardzo innowacyjne, zwraca bowiem uwagę na niejednoznaczność głównej bohaterki utworu.
Podczas spotkania Gabi Bania uchyliła także rąbka tajemnicy, opowiadając o swoim nowym filmie „Nocne podgryzanie” wykonanym techniką animacji poklatkowej z użyciem kukiełek. Mieliśmy okazję poznać fabułę filmu i przyjrzeć się bliżej pracy na planie dzięki licznym zdjęciom.
Była to dla młodzieży nie tylko okazja do nowego spojrzenia na romantyzm, ale przede wszystkim – spotkanie z niesamowicie zdolną, twórczą i ambitną reżyserką, która konsekwentnie realizuje swoje marzenia, a jej determinacja może być przykładem dla naszych uczniów.
Jeśli zainteresowała Was twórczość Gabi Bani, zachęcamy do odwiedzenia jej STRONY INTERNETOWEJ oraz PROFILU FILMOWEGO NA PORTALU YOUTUBE..
W sobotę 13 kwietnia nasz uczeń Mateusz Kala brał udział w Marcin Gortat Camp, gdzie pod okiem Marcina Gortata oraz koszykarskich legend miał możliwość szlifować swoje koszykarskie umiejętności.
Mateusz jest uczniem 3 klasy mistrzostwa sportowego. Jeśli chcesz dołączyć do Matusza jego kolegów i koleżanek, przypominamy, że cały czas trwa rekrutacja do koszykarskiej klasy 4. Więcej informacji uzyskasz w szkolnym sekretariacie – tel. 32 270 55 57.
Strona 27 z 137