ZSO 4 Gliwice
  • Start
  • Zespół szkół
  • Przedszkole
  • Szkoła podstawowa
  • Liceum ogólnokształcące
  • Separator
    • Kalendarium
    • eDziennik
    • Plan lekcji
    • Zastępstwa
  • BIP - ikona
  • Facebook - ikona
Nadchodzące wydarzenia
15 Maj 2025
00:00
Egzamin ósmoklasisty - dzień wolny od zajęć dydaktycznych dla uczniów klas 4-8 SP i I-III LO
15 Maj 2025
09:00 - 10:30
Egzamin ósmoklasisty - język angielski
15 Maj 2025
09:00 - 12:00
Egzamin maturalny - geografia PR
16 Maj 2025
09:00 - 12:00
Egzamin maturalny - chemia PR
19 Maj 2025
09:00 - 12:00
Egzamin maturalny - historia PR
20 Maj 2025
09:00 - 12:00
Egzamin maturalny - fizyka PR
21 Maj 2025
09:00 - 12:30
Egzamin maturalny - język polski PR
Aktualności
  • „Rodzinna Misja – dzień bez prądu” – konkurs dla klas 1-8 SP z rodzinami
  • Ekologiczny pokaz mody za nami
  • Kolejny sukces Antosia!
  • Mamy laureatkę oraz finalistkę!
  • Akademia Klasy Ekstra
  • Weź udział w konkursie!
  • Ogólnopolski sukces Aliny!
  • Sukces naszych trzecioklasistów
  • Spotkanie w ramach projektu „ZDROWE GLIWICE” za nami
  • Puchar Tymbarka – sukces naszej drużyny!
  • Kolejne etapy projektu Erasmus+ – Austria i Hiszpania
  • Plan lekcji
  • Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
  • Pożegnanie maturzystów
  • Projekt „ZDROWE GLIWICE”
Komunikaty

Plan lekcji

Od 12.05.2025 obowiązuje nowy plan lekcji.


Wyprawka szkolna SP

i inne dokumenty. więcej informacji


Rządowy program pomocy uczniom niepełnosprawnym

Dofinansowanie zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.

Rozporządzenie RM
Informacja dla rodziców
Uchwała RM + załącznik

Wersja Full HD


Warsztaty i prelekcja w Sądzie Rejonowym w Gliwicach dla klasy IIIB o profilu prawniczym

10 marca uczniowie klasy IIIB uczestniczyli w wycieczce dydaktycznej do Sądu Rejonowego w Gliwicach w ramach wiedzy o społeczeństwie, który to przedmiot klasa realizuje w zakresie rozszerzonym z ramach profilu prawniczego. Celem wycieczki było poznanie systemu wymiaru sprawiedliwości w Polsce, ale także bezpośrednie przebywanie na sali sądowej i związane z tym doświadczenie emocji wywołanych uczestnictwem w symulowanej rozprawie, poznanie przebiegu procesu sądowego oraz roli prawa w życiu obywatela.

sad1

sad2

Na spotkanie przybył pan sędzia Paweł Strumiński, ekspert w zakresie prawa cywilnego, który zaprosił uczniów do największej z gliwickich sal rozpraw. Zapoznał on młodzież z przebiegiem rozprawy sądowej, wskazał miejsca zajmowane w czasie rozprawy przez sędziego, oskarżonego, adwokata, świadków. W trakcie spotkania nasi uczniowie mogli dowiedzieć się m.in. jak wygląda codzienna praca sędziego, ścieżka kariery sędziego, jak funkcjonuje wymiar sprawiedliwości w Polsce, jak wyglądają togi prawnicze i co oznaczają różne kolory ubieranych na rozprawę żabotów. Dowiedzieliśmy się także wiele o systemie kształcenia sędziów i adwokatów we Francji, porównywaliśmy polskie i francuskie systemy sądownictwa.

sad3

sad4

sad5

W drugiej części spotkania uczniowie mieli okazję uczestniczyć czynnie w symulowanej rozprawie sądowej dotyczącej bullyingu. Uczestnictwo w sprawie dostarczyło wiele emocji. Pan sędzia Strumiński przyjął na potrzeby warsztatów rolę prokuratora, zaś rozprawę prowadziła pani sędzia Kamila Mazur. Rolę adwokata oskarżonych przyjęła pani mecenas z Sądu Rejonowego. Funkcje i zadania oskarżonych, pokrzywdzonej oraz szeregu poszczególnych świadków sprawy przyjęli uczniowie klasy IIIB. Symulacja rozprawy przebiegała zgodnie z przyjętym w polskim prawie schematem, postępowanie dowodowe zostało zwieńczone mowami końcowymi obrony oraz prokuratora. W toku rozprawy doszło do zmiany kwalifikacji czynu, utrwalane były także konkretne przepisy prawne – artykuły i paragrafy, z których treścią mogliśmy się zaznajomić.

Z wycieczki każdy mógł wyciągnąć coś dla siebie, z sądu wszyscy wychodziliśmy zadowoleni i z poczuciem dobrze spędzonego czasu.

sad6

sad7

Wyjście zorganizowała p. Anna Pikulska-Stępień, nauczyciel WOS, w ramach realizacji ścieżki europejskiej w klasach o profilu prawniczym.


Lekcje o historii i kulturze żydowskiej z udziałem byłego dyrektora naszej szkoły, p. Krzysztofa Przybyłowicza

Marzec to miesiąc z wielu powodów wyjątkowy dla historii Żydów: 6 marca obchodzimy Europejski Dzień Pamięci o Sprawiedliwych, z kolei 24 marca w Polsce związany jest z Dniem Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Oba wspomnienia stanowią hołd dla tych, którzy w trudnym okresie okupacji niemieckiej, mimo grożącej kary śmierci, zdecydowali się pomagać osobom narodowości żydowskiej. Tysiące naszych rodaków zaangażowało się w pomoc Żydom, niewielka ich część została uhonorowana medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.

krzyprzy1

W kontekście wspomnianych obchodów, w dniu 7 marca lekcje w trzech klasach licealnych na temat historii i kultury Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych życiorysów z okresu II wojny światowej z obszaru Biecza, przeprowadził były wieloletni dyrektor naszej szkoły, pasjonat historii, p. Krzysztof Przybyłowicz. Zbiera on dokumenty archiwalne poświęcone Żydom Biecza oraz zorganizował i prowadzi działalność Centrum Informacji o Dawnej Gminie Izraelickiej Biecz. Nasz prelegent jest także autorem książki „Żydzi Biecza. Historia i Zagłada”, współautorem filmu poświęconego obchodom 75. rocznicy likwidacji getta w Bieczu, przewodnikiem wycieczek szlakiem żydowskim po Bieczu.

krzyprzy2

krzyprzy3

krzyprzy4

Lekcje przeprowadzone przez p. Przybyłowicza koncentrowały się wokół wybranych historii ocalałych oraz Polaków pomagających w czasie wojny Żydom. Przekazywane informacje poparte były fragmentami filmów z udziałem świadków historii oraz wnioskami z prowadzonych przez autora badań terenowych i archiwalnych. Z tego powodu lekcje były także cenne jako źródło wiedzy o metodyce historyka – ważnym aspekcie pracy badawczej. Kulturę żydowską prelegent przybliżył, wyjaśniając uczniom podstawowe w tym zakresie pojęcia jak jidysz, tałes, macewa, szabat, cheder, midrasz i wiele innych. Wyjątkowa była również możliwość zobaczenia przedwojennego, oryginalnego tałesu.

krzyprzy5

krzyprzy6

Lekcje charakteryzowało nie tylko bogactwo przekazywanych treści, ale i inspirowanie do refleksji na temat miejsca i znaczenia własnych pasji w życiu, do których odkrywania zachęcał uczniów nasz gość.

W prelekcjach uczestniczyły klasy IIA, IIC i IIID.


Walka do samego końca

W dniach 12 i 13 marca reprezentacja dziewcząt klas 3-6 SP brała udział w Igrzyskach Dzieci szkół podstawowych w koszykówce. Rozegrałyśmy w swojej grupie mecze z SP 38, SP 39 oraz SP 41.

Turniej rozpoczął się od wysokiej wygranej z SP 38, jednak dwa kolejne mecze – pomimo walki do samego końca – niestety przegrałyśmy. Dziewczęta zachwyciły na boisku szybkością, zwinnością oraz doskonałą grą w obronie i ataku, zabrakło troszkę szczęścia. Tym razem nie udało się wyjść z grupy i awansować dalej, ale mamy nadzieję, że za rok powalczymy o zwycięstwo.

igrzyska

W zawodach brały udział klasy sportowe w składzie: Weronika Moździara 4c, Zuzanna Piętak 4c, Anastazja Zarzycka 4c, NadiaMielczarek a 4c, Zuzanna Korniło 4c, Jadwiga Sąkol 3c, Nadia Likus 3c, Alicja Kwolek 3c, Lena Dworaczek 6a, Maja Dąbrowska 5b, Hanna Kołdras 5b, Emilia Urbasek 5b, Julia Skiba 5b, Marharyta Torokhova 5b. Opiekunką drużyny była Anna Leśniewska.


Katecheza na miarę czasów...

Jednym z elementów naszego życia, który wdziera się coraz bardziej w codzienność, jest cyfryzacja. To, co kiedyś było tematem książek z dziedziny SF, jest – szczególnie dla młodego pokolenia – czymś, co zna się od urodzenia. Kierunek, w jakim dąży świat, pokazuje, że przed światem cyfrowym nie da się uciec. Trzeba po prostu nauczyć się mądrze z niego korzystać, widząc w nim narzędzie, które może pomóc człowiekowi także w aspekcie rozwoju duchowego.

Chcąc pokazać uczniom także ten aspekt cyfrowego świata, w naszej szkole przeprowadzono lekcje religii, na których dzięki technologii cyfrowej mogli oni wraz z apostołami wziąć udział w Ostatniej Wieczerzy Jezusa Chrystusa. Korzystając z okularów VR, zanurzyliśmy się w realia Wieczernika, jego atmosfery, wystroju, rozmów… Niektórych ten kilkuminutowy pokaz szczerze poruszył. Dziękujemy ojcom franciszkanom i fundacji Miejsce Słowa za te wspaniałe chwile.

vr1

vr2

vr3

vr4

vr5

To dla starszych, a młodsi... uczą się i zwiedzają bazylikę św. Piotra w Rzymie... grając w opracowaną przez Microsoft specjalnie na zlecenie Watykanu wersję gry Minecraft. W grze, której nazwa pochodzi od starożytnego napisu na grobie św. Piotra: „Piotr jest tutaj”, uczniowie zwiedzają Bazylikę św. Piotra łącznie z podziemiami, wykonując przy tym określone zadania

Minecraft1

Minecraft2

Minecraft3

„Peter is Here” jest dostępny dla użytkowników za pośrednictwem platformy Minecraft Education. Uczniowie i nauczyciele mogą uzyskać dostęp do bezpłatnej wersji próbnej za pośrednictwem aplikacji i pakietu Office 365 lub Microsoft 365.


Kolejne warsztaty w Akademii Humanitas

Jak wiecie, nasze liceum jest szkołą partnerską Akademii Humanitas i uczestniczy w projekcie „Umiędzynarodowienie informatyki w Akademii Humanitas”. 19 marca druga grupa naszych licealistów (z klasy IIIC, IIID oraz grupy prawniczej klasy IIIE) miała okazję uczestniczyć w ciekawych zajęciach dotyczących m.in. sztucznej inteligencji.

hum2.2

Podczas nich młodzież miała okazję wysłuchać wykładu dr. Radosława Dzika „Informatyka przyszłości na rzecz zielonej gospodarki”, a następnie wziąć udział w warsztatach z projektowania i prototypowania; odkryć możliwości sztucznej inteligencji w praktyce; sprawdzić się w cyberbezpieczeństwie poprzez wykorzystanie technologii VR, a także skorzystać z doradztwa zawodowego. Relaks zapewniła strefa VR.

hum2.3

hum2.4

hum2.5

hum2.6

hum2.1

Tak jak poprzednio młodzież wróciła z zajęć niezwykle zadowolona i zainspirowana do poszerzania swojej wiedzy.

hum2.7

Bardzo dziękujemy Akademii Humanitas za zaproszenie i wspaniale zorganizowany czas!

Kliknij, aby obejrzeć relację Akademii Humanitas na Facebooku.


Warsztaty chemiczne

We wtorek 25 marca naszą szkołę odwiedził dr hab. inż. Nikodem Kuźnik. Klasy IIB i IIIC miały okazję uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez wykładowcę Wydziału Chemicznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Uczniowie poznali tajniki stereochemii, nauczyli się, co to są enencjomery i chiralność oraz mieli okazję samodzielnie zbudować cząsteczki związków chemicznych będących odbiciami lustrzanymi. 

Kuznik

Dziękujemy za tę niesamowitą lekcję chemii!


Nasze chemiczki na 32. Zjeździe Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych

W dniach 15-16 marca 2025 r. dwie nasze nauczycielki chemii – p. Anna Wita i p. Małgorzata Butryn-Kiziniewicz – miały okazję uczestniczyć w 32. Zjeździe Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych „Nauczyciele przyrodnicy w przyszłości – wiedza, kompetencje cyfrowe, pedagogika” organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych na Uniwersytecie Wrocławskim.

zjazd1

Podczas konferencji miały okazję uczestniczyć w następujących warsztatach:
- Chemia w małej skali – Łukasz Sporny,
- Biologia w małej skali – Agnieszka Kołodziejska, Kamila Koczorowska,
- Lumio i interaktywne przestrzenie pracy przyrodnika – Piotr Wróblewski, Łukasz Sporny,
- Najnowsze trendy w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w przedmiotach przyrodniczych – Dawid Łasiński,
- Przyrodnicze doświadczenia cyfrowe w terenie i w laboratorium szkolnym – Tomasz Sobiepan.

zjazd2 Na zakończenie całej konferencji odbył się panel dyskusyjny na temat zmian w podstawie programowej przedmiotów przyrodniczych oraz niesamowity pokaz doświadczeń chemicznych.

Obie panie wróciły do szkoły pełne nowych pomysłów, które już wkrótce zostaną wprowadzone na lekcjach chemii.

Podsumowanie polsko-niemieckiej wymiany młodzieży o historii najnowszej w Gdańsku

#ZSO4_w_Gdańsku

21 marca zakończyliśmy drugą polsko-niemiecką wymianę młodzieży w Gdańsku z udziałem uczniów różnych klas VII Liceum Ogólnokształcącego oraz rówieśników z Heinrich-Böll-Gesamtschule w Oberhausen. Projekt został dofinansowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży. Był to zarazem pięciodniowy wyjazd studyjny z historii poświęcony szczególnie zagadnieniu transformacji ustrojowej lat 80. XX w., powstaniu Solidarności, upadku bloku wschodniego. Na tym tle zastanawialiśmy się wspólnie z młodzieżą niemiecką nad tym, co nas łączy – historycznie, kulturowo i społecznie oraz jak budować porozumienie w Europie.

Gdansk5.3

Gdansk5.1

Zrealizowaliśmy bardzo bogaty program, na który składały się warsztaty historyczne (np. „Od Solidarności do wolności”, „Fikcyjne biografie”),

Gdansk5.9

Gdansk5.10

spotkanie ze świadkiem historii p. Bogdanem Żurkiem,

Gdansk5.2

wizyta w Europejskim Centrum Solidarności.

Gdansk5.8

Gdansk5.4

Gdansk5.5

Gdansk5.6

Gdansk5.7

Nie zabrakło również czasu na integrację i poznawanie się podczas gry miejskiej, pobytu w kręgielni czy w czasie wycieczki do Sopotu. Wieczorami młodzież organizowała polsko-niemieckie wieczory z grami, karaoke i tańcem. Wszystkie aktywności rozwinęły także nasze kompetencje językowe.

Gdansk5.11

Gdansk5.12

Gdansk5.13

To był wspaniały czas nabywania wiedzy, umiejętności oraz nawiązywania nowych znajomości.

Gdansk5.14

Ugruntowaliśmy naszą współpracę ze szkołą w Oberhausen, z którą planujemy już kolejne wymiany w ramach międzynarodowego partnerstwa szkół.

Organizacją spotkania ze strony VII LO zajęła się p. Anna Pikulska-Stępień.


W pracowni Wyspiańskiego

W poniedziałkowe przedpołudnie 24 marca 2025 r. grupa licealistów z naszej szkoły… przeniosła się w czasie i przestrzeni.

Wesele1

Znaleźliśmy się bowiem w listopadowy wieczór 1900 r. w krakowskiej pracowni Stanisława Wyspiańskiego. Artysta akurat zaczynał pracę nad „Weselem”, gdy odwiedził go Lucjan Rydel wraz ze świeżo poślubioną żoną…

Wesele2

Wesele3

Wesele4

Tak zaczyna się „Rzecz o Weselu” w wykonaniu krakowskiego Teatru Cogito. Mimo niewielkiej obsady – na scenie widzimy zaledwie trójkę aktorów – w spektaklu znalazły się wszystkie najważniejsze sceny z arcydramatu Wyspiańskiego czy znane wszystkim cytaty.

Wesele5

Wesele6

Wesele7

Choć od napisania sztuki minęło ponad sto lat, to ciągle brzmi ona zadziwiająco aktualnie – „coś mówili, coś gadali, lecz się nigdy nie zbratali” – wszak Polakom wciąż daleko do zgody i pojednania.

Wesele8

Spektakl obejrzeliśmy w ramach programu COOLtura – elementu ścieżki kulturowej realizowanej w klasach licealnych.


Pierwszy dzień wiosny w przedszkolu

wiosna1

„Witaj wiosno, jak się masz?
Czy nam słońce dzisiaj dasz?
Niesiemy wiersze i piosenki w darze,
bo nastał wiosenny marzec”.

wiosna8

wiosna7

wiosna9

Pogoda za oknami wspaniale nam dzisiaj sprzyjała i przypominała o wiośnie. Pierwszy Dzień Wiosny przywitaliśmy, maszerując w barwnym korowodzie dookoła naszego przedszkola.

wiosna2

wiosna3

wiosna4

wiosna5

wiosna6

Wiosenne barwy naszych ubrań i pięknych dekoracji sprawiły, że piękna pora roku zawitała u nas na dobre. Dowodem naszego wiosennego spaceru są piękne fotografie.

Strona 5 z 79

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • rekrutacja
  • rekrutacja2
  • Wiadomości
  • Dyrekcja
  • Grono pedagogiczne
  • Kontakty
  • Kalendarium
  • Dziennik elektroniczny
  • Plan lekcji
  • Zastępstwa
  • Biblioteka szkolna
  • Dokumenty szkolne
  • Ochrona małoletnich
  • Załatwianie spraw
Erasmus
  • wspolpraca_gtk
  • współpraca_emt-systems
  • współpraca_uj_ifa
  • współpraca_polsl_rie
  • współpraca_polsl_rg
  • wspolpraca_fts
  • współpraca_us
Medicor
  • Dokumenty szkolne
  • Konkursy
  • Wolontariat
  • Deklaracja dostępności
  • Ochrona danych
  • Polityka prywatności
  • Україна
  • Prognoza pogody
  • Szukaj

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies. Dalsze informacje

Rozumiem

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4
im. Piastów Śląskich

44-100 Gliwice
ul. Orląt Śląskich 25

telefon/fax: 32 270-55-57
e-mail: sekretariat@zso4.gliwice.eu
www: https://www.zso4.gliwice.pl


Copyright © 2025 ZSO 4 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone