Pierwszy dzień wiosny klasa 4b świętowała wspólnym robieniem zdrowych wiosennych kanapek. Było bardzo kolorowo – mnóstwo warzyw, zdrowego chleba i mnóstwo radości! Wszyscy świetnie się bawili, a efekty były pyszne i zdrowe!
Jako że to pierwszy dzień wiosny, chcieliśmy również uczcić go w nietypowy sposób, przynosząc książki w śmieszny sposób: w pudełkach, reklamówkach, walizkach. Mamy nadzieję, że cała wiosna minie nam w takim samym radosnym klimacie, pełnym uśmiechu!
#ZSO4_w_Gdańsku
Czwarty, przedostatni dzień naszej wymiany międzynarodowej w Gdańsku miał swój wyjątkowy, solidarnościowy punkt kulminacyjny, którym było spotkanie ze świadkiem historii, panem Bogdanem Żurkiem.
Spędziliśmy razem dwie przedpołudniowe godziny, słuchając opowieści dotyczących bogatego życiorysu naszego świadka ze szczególnym uwzględnieniem działalności w latach 80. w Stoczni Gdańskiej i strukturach Solidarności oraz pracy w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Pan Bogdan Żurek to postać szczególna dla historii okresu dziejowego, który tu poznajemy. Był uczestnikiem strajków w stoczni z lat 1976 oraz 1980, członkiem Komitetu Założycielskiego Solidarności, przewodniczącym Komitetu Obrony Więzionych i Represjonowanych za Przekonania przy KZ, w 1981 r. uczestnikiem głodówki na Akademii Medycznej w Gdańsku w obronie więźniów politycznych, następnie internowany i przetrzymywany w Ośrodku Odosobnienia w Opolu i w Nysie. Od lipca 1982 r. działał na emigracji w RFN, będąc współpracownikiem Radia Wolna Europa. W 1983 r. został laureatem konkursu paryskiej „Kultury” za „Wspomnienia stoczniowca”, jednocześnie działając w szeregu instytucji i redakcji. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Już ten skrótowo przestawiony życiorys świadczy o tym, iż było o czym rozmawiać… Grupa polska i niemiecka zadawały pytania o życie, działalność, rodzinę, emocje związane z tak trudnymi przeżyciami czy wartości moralne, uwzględniając konteksty wydarzeń politycznych tamtych lat na gruncie polskim i niemieckim. Było to wyjątkowe, a co więcej – wzruszające przeżycie – „żywa lekcja historii”.
Drugą część dnia spędziliśmy w Sopocie, do którego dojechaliśmy SKM-ką. Uczestnicy w grupach mieszanych polsko-niemieckich spędzali czas, spacerując po plaży, sopockim molo i klimatycznych kawiarenkach z widokiem na Bałtyk.
Mimo intensywnych przeżyć i wielu aktywności młodzież wieczorem ponownie spontanicznie się bawiła przy muzyce, kartach czy po prostu rozmowach. Integracja polsko-niemiecka udała nam się na piątkę z plusem!
#ZSO4_w_Gdańsku
Za nami kolejny dzień spotkania młodzieży, w którym uczestniczą uczniowie VII Liceum w Gliwicach oraz rówieśnicy z niemieckiej szkoły Heinrich-Böll-Gesamtschule z Oberhausen. Zgodnie z zapowiedziami dzisiejszy dzień w całości był poświęcony Solidarności i jej pokojowej rewolucji. Ruch ten, będący naszym narodowym sukcesem swoje początki miał właśnie tu – w Gdańsku. Był początkiem upadku komunizmu nie tylko w Polsce ale i w całej Europie środkowo-wschodniej.
Po śniadaniu i tradycyjnej, porannej rozgrzewce językowej rozpoczęliśmy blok zajęć warsztatowych. Zarówno grupa polska jak i niemiecka oglądały naprzemiennie materiały filmowe o historii ruchu solidarnościowego i najważniejszych wydarzeniach w historii powojennej a następnie wypełniali karty pracy „Od Solidarności do wolności” złożone z 20 zadań. Podsumowanie i omówienie przeprowadziliśmy wspólnie, próbując odpowiedzieć na pytanie o to, co łączy Niemcy i Polskę szczególnie w odniesieniu do historii lat 80. i 90.
Drugą część dnia spędziliśmy na zwiedzaniu Europejskiego Centrum Solidarności (ECS), do którego weszliśmy przez historyczną i symboliczną stoczniową Bramę nr 2. Idąc do Stoczni Gdańskiej zatrzymaliśmy się także w miejscach pamięci - przy autentycznych fragmentach murów: ceglanego muru Stoczni Gdańskiej oraz betonowego Muru Berlińskiego (fragmenty te spaja aranżacja posadzki z napisem „Drogi do wolności. Roads to freedom”). Tekst jest napisany na chodniku w różnych językach i prowadzi do Placu Solidarności.
Ważnym punktem był także Pomnik Poległych Stoczniowców.
Wystawą w samym ECS można się zachwycić i wyjść z poczuciem dumy z bycia Polakiem oraz wdzięczności za poświęcenie, do którego zdolnych było tak wielu ludzi w okresie PRL. Już na początku wystawy naszą uwagę przykuło 21 postulatów strajkujących w Sierpniu ’80, dziś uznawanych za jeden z najważniejszych dokumentów XX wieku, będących na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Zarówno polscy jak i niemieccy uczniowie w ostatniej sali wystawowej zostawili swoje podziękowania na przeznaczonych do tego karteczkach tworzących napis Solidarność.
Wspólny wieczór młodzież spędziła wybierając rozmaite aktywności w grupach mieszanych polsko-niemieckich. Było karaoke, taniec, planszówki i długie rozmowy...
JEDEN NA MILION – pod tym hasłem upłynął dzień 18 marca, w którym klasy IIA i IIE LO wybrały się na wyjątkową lekcję tolerancji do Cinema City w Gliwicach.
Uczniowie wysłuchali świetnej prelekcji na temat istoty spektrum autyzmu i zobaczyli film, który w szczery i otwarty sposób opowiada o autyzmie, nie ukrywając tego, że życie z dotkniętym tym zaburzeniem członkiem rodziny bywa często bardzo trudne. Twórcy nie bali się pokazać np. wybuchów złości głównego bohatera Austina, jednocześnie dobrze radząc sobie z oddaniem jego unikalnej perspektywy na świat i wzbudzeniem w widzu sympatii do chłopca. To film, który przekonuje, że każdemu należy się szacunek.
Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.
„Jeden na milion” ukazuje, jak wsparcie innych ludzi – rodziny, przyjaciół, nauczycieli – wpływa na jakość życia osób w spektrum i ich rodzin. Przyjaźń i empatia, które Austin i jego rodzice stopniowo zyskują, stają się ich siłą. Film zachęca do refleksji nad tym, jak ważne jest otaczanie się osobami wspierającymi oraz jak każdy z nas może stać się takim wsparciem. „Jeden na milion” przypomina, że prawdziwe życie to nieustanne wzloty i upadki, obok radości pojawia się trud, a obok sukcesów – porażki.
Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.
Po projekcji filmu znalazł się również czas na dyskusję i wspólne chwile w restauracji.
Zdjęcie pochodzi ze strony Filmweb.pl.
Ten dzień przekonał wielu młodych ludzi, że każdy z nas jest osobą wyjątkową i niepowtarzalną. Po prostu jedną na milion!
To wyjątkowe spotkanie z chłopcem jednym na milion obejrzeliśmy w ramach ścieżki interpersonalnej realizowanej w klasach o profilu psychologicznym.
Dzieci PM36 wraz ze swoimi rodzicami jak co roku pomagają zwierzętom w naszym mieście.
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych przygotowujemy prezenty dla naszych gliwickich czworonogów przebywających w Schronisku w Sośnicy. Dzieci i i ich rodzice chętnie biorą udział akcji charytatywnej na rzecz piesków i kotków ze schroniska przynosząc karmę, koce, przysmaki, zabawki, smycze itp. Akcja trwa od 17 marca do 18 kwietnia 2025 r.
#ZSO4_w_Gdańsku
Drugi dzień polsko-niemieckiego spotkania młodzieży upłynął nam pod znakiem poznawania różnych zakątków Gdańska w jego centralnej, starej części. Tradycyjnie w grupach mieszanych polsko-niemieckich młodzież – wyposażona w zlecone karty pracy zawierające zadania i wskazówki – wyruszyła w okolice Starówki, poszukując rozwiązań na postawione pytania. Duża część zadań związana była z architekturą i historią obiektów zlokalizowanych w samym sercu miasta takich jak: Bazylika Mariacka, Ratusz Głównego Miasta, Brama Żuraw, Fontanna Neptuna, Złota Brama, Zielona Brama, Dom Uphagena, Dwór Artusa przy Trakcie Królewskim.
Spacerując po Starym Mieście, zwracaliśmy uwagę na kamienice, które są doskonałym przykładem gdańskiego baroku. Niektóre zadania były bardzo szczegółowe i podchwytliwe, a przez to wymagające w zakresie komunikacji w języku niemieckim, jednak wszystkim grupom udało się rozwiązać swoje karty pracy w planowym czasie.
Po obiedzie przyszedł czas na „rundę integracyjną” w kręgielni. Składy drużyn, oczywiście polsko-niemieckie, dobrze wykorzystały ten czas na zabawę i integrację.
Dzień zakończyliśmy dalszym zwiedzaniem miasta w grupach polsko-niemieckich, które tym razem utrwalały poznane zabytki, przestrzeń miejską i... siebie na zdjęciach w ramach zleconych zadań fotograficznych.
Późnym wieczorem po kolacji grupa polska spotkała się jeszcze na krótkim wykładzie wprowadzającym w tematykę ruchu solidarnościowego (przygotowanie – Anna Pikulska-Stępień), któremu będzie poświęcony cały jutrzejszy dzień.
W ramach cyklu inspirujących spotkań dla młodzieży, z inicjatywy Mikołaja Miczki – Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego i Radnego Młodzieżowej Rady Miasta Gliwice, mieliśmy zaszczyt gościć Ireneusza Krosnego – mistrza pantomimy i eksperta komunikacji niewerbalnej! 💬🙌
Spotkanie „Mowa Ciała” cieszyło się dużym zainteresowaniem, a wzięli w nim udział nie tylko nasi uczniowie, ale także uczniowie klas ósmych Szkoły Podstawowej nr 7 w Gliwicach. Uczestnicy z zaangażowaniem i skupieniem chłonęli wiedzę, poznając tajemnice mowy ciała i ucząc się skuteczniejszej komunikacji. 🔥🤝
Po wydarzeniu wielu uczniów chętnie podchodziło do Pana Ireneusza, a on z pasją i merytorycznie odpowiadał na wszystkie pytania. To była prawdziwa lekcja komunikacji na najwyższym poziomie! 🏆👏
Zdjęcia: Dalia Ptak, kl. IIIC oraz Dominik Bregulla, kl. IIID
#MowaCiała #IreneuszKrosny #Inspirujemy #Gliwice #Pantomima #Komunikacja #MistrzMowyCiała #UczymySięOdNajlepszych #Rozwój #Młodzież #Edukacja #Pasja #SP7Gliwice #Motywacja #Sukces #Warsztaty #NaukaPrzezZabawę #MowaBezSłów #Kultura #Teatr #Szkoła #SzkołaToWięcejNiżNauka #RozwijamyTalenty #GliwiceMiastoMłodych #MłodzieżDziała #LiderzyPrzyszłości #UczniowieNaMedal #Event #Inspiracja #DziałamyDlaMłodych #MłodzieżowaRadaMiasta #GliwiceEvents #Uczniowie #MocMowyCiała #LekcjaŻycia #RozwijamyKompetencje #LiderzyJutra #GliwiceSzkoła #SpotkanieZMistrzem #SzkolneWydarzenie #WiedzaToMoc #KomunikacjaBezGranic
Zdobycie I miejsca w szkolnym konkursie recytatorskim było dla Mileny Kiełtyki z klasy 2a i Antoniego Owczarka z klasy 3a przepustką do wzięcia udziału w konkursie MAŁY OKR, który zorganizowany został 17 marca 2025 r. przez Młodzieżowy Dom Kultury w Gliwicach oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 8 w Gliwicach.
MAŁY OKR to miejskie eliminacje do Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Milena wyrecytowała wiersz Jana Brzechwy pt. „Leń”, a Antek wiersz Marii Konopnickiej pt. „Stefek Burczymucha”.
Oboje świetnie się zaprezentowali, pokazując swój talent aktorski. Milena swoim występem zdobyła wyróżnienie w grupie wiekowej klas 1-3.
Serdecznie gratulujemy reprezentantom naszej szkoły!
14 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Liczby Pi.
Z tej okazji uczniowie klasy 6a pod opieką pani Anny Szyguły wzięli udział w powiatowym konkursie matematycznym „Liczba Pi”, który odbył się w Szkole Podstawowej nr 21 w Gliwicach. Naszą szkołę dumnie reprezentowali: Mateusz Drożdzał, Jan Kowol, Tomasz Piss oraz Krzysztof Wieczorek – uczniowie o ponadprzeciętnych zdolnościach matematycznych.
Do rywalizacji stanęli przedstawiciele 18 szkół podstawowych, którzy zmierzyli się z wyjątkowymi zadaniami wymagającymi zarówno sprytu, jak i logicznego myślenia. Wśród wyzwań znalazły się zadania związane z obliczaniem pól figur, mierzeniem odległości, rozwiązywaniem łamigłówek matematycznych oraz układaniem rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi. Każdy musiał wykazać się szybkością, spostrzegawczością oraz umiejętnością współpracy.
Dzień Liczby Pi pokazuje, że matematyka to nie tylko liczby, ale również świetna zabawa i niezapomniane emocje.
#ZSO4_w_Gdańsku
17 marca rozpoczęło się drugie polsko-niemieckie spotkanie młodzieży połączone z historycznym wyjazdem studyjnym dotyczącym historii powojennej pt. „Polska i Niemcy – co nas łączy?” (Deutschland und Polen – was verbindet uns?). Miejscem spotkania jest symboliczne dla naszej historii, a zarazem piękne o każdej porze roku miasto Gdańsk.
Wzorem ubiegłego roku młodzież naszego liceum spędza pięć dni wspólnie z rówieśnikami z niemieckiej szkoły Heinrich-Böll-Gesamtschule z Oberhausen. Program zjazdu obejmuje zajęcia językowe w grupach mieszanych polsko-niemieckich, poznawanie historii miasta Gdańska oraz genezy i znaczenia ruchu solidarnościowego dla Polski, Niemiec i całej Europy.
Ważną częścią spotkania międzynarodowego – prócz pogłębiania wiedzy i podnoszenia kompetencji językowych – jest integracja uczestników. Kierownikiem wycieczki i inicjatorem wymian polsko-niemieckich jest p. Anna Pikulska-Stępień, nauczycielka historii, a drugim opiekunem także historyk – p. Sebastian Nowakowski.
Sporą część dzisiejszego dnia zajęła nam podróż do Gdańska, podczas której grupa polska młodzież z różnych klas licealnych mogła się lepiej poznać. Po podróży w ośrodku czekał na nas pyszny obiad, a po nim przełamaliśmy pierwsze lody na wspólnym spotkaniu z niemieckimi kolegami i koleżankami. Animacje językowe przygotowane na czas popołudniowy tak dobrze się sprawdziły i ośmieliły obie grupy do rozmów, że przedłużyliśmy czas na te aktywności.
Po kolacji wybraliśmy się na spacer po centrum wieczornego, klimatycznego Gdańska.
Strona 3 z 74