W dniu 11 lutego 2025 r. uczniowie z klas 7 mieli okazję porozmawiać z dzielnicowym II Komisariatu Policji w Gliwicach – asp. szt. Tomaszem Lebokiem – oraz pedagogiem szkolnym Anetą Kroll na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
Ważne jest, abyśmy razem dbali o cyfrowe bezpieczeństwo.
Jak dbać zatem o bezpieczeństwo w sieci?
nie udostępniaj swoich danych publicznie;
używaj trudnych do odgadnięcia haseł, nie przekazuj ich innym;
sprawdzaj źródła informacji;
szanuj prawa autorskie, udostępnianych w sieci plików;
nie udostępniaj publicznie zdjęć i filmików z wizerunkiem innych osób bez ich zgody;
nie otwieraj podejrzanych linków – unikniesz wtedy oszustw internetowych oraz zainfekowania swojego komputera czy telefonu;
korzystaj z umiarem z Internetu – dbaj o swoje zdrowie i relacje z innymi;
szanuj innych w Internecie – nie obrażaj, nie hejtuj;
jeżeli coś cię zaniepokoi w Internecie – porozmawiaj o tym z osobą dorosłą, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, zgłoś na dyzurnet.pl
Pamiętajmy, że Internet może być bezpiecznym miejscem, jeśli będziemy z niego korzystać z rozwagą.
10 lutego licealiści z klasy IVC pod opieką wychowawczyni p. Jadwigi Krzysteczko oraz nauczycielki historii p. Anny Pikulskiej-Stępień zwiedzali były niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau. Wycieczka ta była poruszającą, edukacyjną podróżą, która pozwoliła na głębsze poznanie jednej z najbardziej tragicznych kart w historii ludzkości. Znaczący był też czas naszej wizyty – tuż po zakończonych obchodach 80. rocznicy wyzwolenia obozu, które miało miejsce 27 stycznia 1945 r.
Podczas wycieczki przewodnik opowiedział o historii obozu, życiu codziennym więźniów, warunkach, w jakich byli przetrzymywani, działaniach ruchu oporu. Ważnym elementem wizyty była ekspozycja przedmiotów osobistych należących do ofiar, takich jak walizki, buty, okulary, co dodatkowo potęgowało świadomość ogromu tragedii.
Uczniowie mogli zobaczyć bloki więzienne, w tym cele głodowe, izolatki oraz tzw. „Ścianę Śmierci”, gdzie dokonywano egzekucji. W tym ostatnim, symbolicznym miejscu nasza grupa złożyła w imieniu całej społeczności szkolnej znicz i uczciła ofiary minutą ciszy.
Kolejnym etapem było odwiedzenie Auschwitz II-Birkenau, największego obozu w kompleksie, zbudowanego w celu masowej eksterminacji Żydów, Romów, Polaków oraz innych grup narodowościowych i etnicznych.
Wizyta w Auschwitz była nie tylko lekcją historii, ale przede wszystkim osobistym przeżyciem, które skłaniało do refleksji nad ludzką naturą, moralnością i odpowiedzialnością. To miejsce pamięci, które stanowi przestrogę przed konsekwencjami nienawiści, uprzedzeń i nietolerancji, a także przypomina o konieczności stania na straży pokoju i praw człowieka.
3 lutego w Przystanek Historia Centrum Edukacyjne IPN w Katowicach im. Henryka Sławika odbyło się piąte spotkanie w ramach tytułowego projektu – konkursu, w którym bierze udział zespół naszych licealistów w składzie: Hanna Robak, Grzegorz Kowalczyk i Wiktor Duda (kl. IIA) oraz Maja Wójcik (kl. IIE). Tym razem spotkanie poprowadził dziennikarz i kierownik Sekcji Informacji w Biuro Poszukiwań i Identyfikacji IPN w Warszawie – ks. Tomasz Trzaska. Wykład i dyskusja wywołały wśród młodzieży spore ożywienie i sprowokowały do stawiania pytań o sposoby na to, by nakręcić ciekawy film. Prelegent przekazał uczestnikom wiedzę na temat montażu obrazu i dźwięku, posługiwania się światłem, technik przyciągania uwagi widzów oraz najczęściej popełnianych błędów reżyserskich.
Zdjęcie: Adam Kondracki, IPN
Zdjęcie: Adam Kondracki, IPN
Szkolenie było jedną z form przygotowania uczestników do wyzwań związanych z tworzeniem własnego filmu historycznego w ramach VIII edycji ogólnopolskiego konkursu IPN pt. „Łączka i inne miejsca poszukiwań”. Celem projektu jest zainteresowanie młodych ludzi najnowszą historią Polski przez pryzmat poszukiwań nieznanych miejsc pochówku ofiar reżimów totalitarnych. Zespoły zakwalifikowane do etapu centralnego (finału) będą mogły w kwietniu zaprezentować swoje etiudy filmowe na uroczystej gali w Warszawie. Nasi licealiści rywalizują w województwie z uczniami szkół z Bytomia, Katowic i Zabrza.
Opiekunem naukowym projektu edukacyjnego jest p. Anna Pikulska-Stępień.
Warto czasem opuścić szkolną ławkę w klasie i przenieść się na fotel widowni teatralnej. To się udało w zimowe przedpołudnie naszym czwartoklasistom. W piątek rano odświętnie, a raczej wizytowo odziani uczniowie kl. 4a, 4b i 4c pod opieką pań nauczycielek pojechali autokarem do Teatru Dzieci Zagłębia im. J. Dormana w Będzinie na spektakl pt. „Pinokio”.
Widowisko na motywach baśni Carlo Collodiego dostarczyło dzieciom wielu wspaniałych wrażeń. W przedstawieniu grali aktorzy i animowane przez nich lalki.
Śpiewali, tańczyli, grali znakomicie, ukazując losy drewnianego pajacyka, który bardzo chciał być prawdziwym chłopcem. Wśród ciekawie zaprojektowanej scenografii, w pomysłowych kostiumach i z oryginalnymi w formie rekwizytami toczyła się historia bohaterów baśni, czyli: niesfornego Pinokia, jego ojca Dżepetta, mniej lub bardziej właściwych przyjaciół oraz mądrej, dobrej Wróżki. I chociaż to dawna, bo z 1883 roku, włoska baśń, to jednak wciąż dziś wszystkim dzieciom przekazuje ważne nauki. Uczy, że w życiu każdy człowiek musi podejmować wybory. Jeśli jednak są one złe, ponosi się za nie karę, ale dobre są nagradzane.
Plakat pochodzi ze strony internetowej Teatru Dzieci Zagłębia
Warto było - jak po spektaklu stwierdzili uczniowie - wybrać się do teatru i przeżyć dobry czas w kontakcie ze sztuką.
Koniecznie trzeba to powtórzyć, choć już na innym przedstawieniu.
Podobno świetna jest inscenizacja pt. „Zorro”. Może warto zaplanować kolejny wyjazd?
W sobotę 8 lutego 2025 r. grupa naszych uczniów z rodzinami (37 osób) wraz z panią dyrektor Joanną Grzybowską i pedagogiem szkolnym – naszym koordynatorem ds. współpracy z klubem Piast Gliwice, panią Anetą Kroll – wzięła udział w kibicowaniu piłkarzom klubu Piasta Gliwice w meczu z Legią Warszawa.
Mecz odbył się w godzinach wieczornych na naszym gliwickim stadionie. Niezwykłą atrakcją tego dnia był przejazd firmowym autokarem piłkarzy klubu Piasta Gliwice ze szkoły na stadion.
Kibicowanie na stadionie dostarczyło nam moc emocji. Obserwacja gry piłkarzy na żywo, potem spotkania z piłkarzami, zbieranie autografów, zdjęcia i specyficzna atmosfera kibicowania z oprawą klubową sprawiły, że był to dla nas wyjątkowy sportowy wieczór.
Składamy podziękowania pani Julii Rabus z klubu Piast Gliwice – koordynatorce ds. szkół i przedszkoli za zorganizowanie dla nas takiego cudownego wieczoru.
Do następnego razu :)
#respektuj #respektuj.pl #dzieńdziecka #razem #szkoła #edukacja #artyści #nauczyciele #uczniowie #dzieci #szacunek #tolerancja
Z radością informujemy, że dołączyliśmy jako szkoła wraz z innymi wspaniałymi artystami, artystkami, dziennikarzami i ludźmi mediów do kampanii Miasta Kraków i Nauczyciela Roku 2021 Dariusza Martynowicza - Respektuj.pl To wielopoziomowe i wieloletnie działania w trosce o dzieci i młodzież o charakterze antyprzemocowym i antydyskryminacyjnym.
Wejdźcie na stronę projektu i dowiedzcie się więcej! Wspólnie budujmy lepszy, bardziej życzliwy i pełen troski i empatii świat!
I od razu zachęcamy Was do udziału w ciekawym konkursie w ramach projektu - szczegóły na grafice.
Uczniowie - pod kierunkiem p. Danuty Jankowskiej - wykonali na lekcjach plastyki karnawałowe nakrycia głowy.
📢 Ogłoszenie Samorządu Uczniowskiego 📢
Drodzy Uczniowie! ❤️
Z okazji walentynek 14 lutego Samorząd Uczniowski organizuje pocztę walentynkową! 💌
To świetna okazja, aby anonimowo (lub nie 😉) przesłać kartkę z miłym słowem komuś wyjątkowemu. Skrzynka na walentynki będzie dostępna w atrium od 06.02.2025 do 14.02.2025.
W dniu walentynek nasi walentynkowi „listonosze” (Nela Cieśla, Nili Szewczyk i Igor Piechaczek - wszyscy z klasy IIIA) rozniosą Wasze wiadomości! 🎉
Nie przegapcie okazji, aby sprawić komuś uśmiech! 😊
Samorząd Uczniowski
Miło nam zakomunikować, że absolwentka naszej szkoły podstawowej, Emilia Adamczyk – obecnie uczennica II klasy technikum o profilu fotograficznym – odniosła ostatnio spektakularny sukces w II edycji ogólnopolskiego konkursu „Bieg fotograficzny” organizowanego przez Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łodzi.
Zadanie konkursowe wymagało nie tylko kreatywności (uczestnicy nie znali wcześniej tematów ani miejsca wykonywania zdjęć), ale także szybkości – na jego wykonanie mieli bowiem zaledwie godzinę. Choć w konkursie brało udział wielu uczniów z całej Polski, to jury dostrzegło talent Emilii, przyznając jej III miejsce w kategorii „Kontrast” – za zestaw zdjęć – oraz wyróżnienie za najlepszą fotografię.
Wyróżnione zdjęcie Emilii.
Jesteśmy niezwykle dumni, że mamy wśród naszych byłych uczniów tak utalentowane osoby. Gratulujemy Emilii zdobytych laurów i życzymy dalszych sukcesów! A Was zachęcamy do obejrzenia fotografii wykonanych przez Emilię.
Jeszcze w pierwszym semestrze w niektórych klasach licealnych na zajęciach historii oraz historii i teraźniejszości odbyły się lekcje dotyczące Powstania Warszawskiego w ramach ogólnopolskiej akcji „BohaterON w Twojej Szkole 2024”. Była to kolejna edycja znanej kampanii o tematyce historycznej, mającej na celu upamiętnienie, uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego i bezpośrednią pomoc dla nich, a także edukację społeczeństwa, promocję patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.
Lekcje zostały przeprowadzone na podstawie profesjonalnie przygotowanych animacji, a te z kolei bazowały na źródłach historycznych dotyczących losów ludzi, którzy po upadku Powstania ukrywali się w ruinach Warszawy. Pięć obrazkowych historii o sile oporu, wytrwałości i heroizmie warszawiaków, ale także wszechobecnym bólu, głodzie i strachu były kanwą dla naszych rozważań o tych dramatycznych wydarzeniach czasu wojny. Warto dodać, iż animacje, źródła oraz karty pracy koncentrowały się nie tylko na faktach historycznych, ale także aspektach psychologicznych zmagań Powstańców.
Tegoroczna edycja jest wspólną propozycją organizatorów kampanii BohaterON i twórców projektu „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.
Bohaterki i Bohaterowie Powstania Warszawskiego wspierają Młode głowy, czyli projekt Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. Nasza szkoła uczestniczy w obu tych projektach, zatem nie była to tylko kolejna lekcja historii. Były to słowa zrozumienia, otuchy i dodanie siły w codziennych zmaganiach – tym młodszym i starszym z nas. Bez porównywania i oceniania. Bo przecież każde pokolenie mierzy się z wyzwaniami na miarę swoich czasów. Wierzymy, że rozmowa ma moc, wciąż więcej nas łączy, niż dzieli. A tylko razem możemy zmieniać świat na lepsze.
Realizację projektu koordynowała pani Anna Pikulska-Stępień, która otrzymała w minionym tygodniu dyplom dla szkoły.
Akcja „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” x „BohaterON – włącz historię!” realizowana jest pod patronatem honorowym i finansowana ze środków Ministra Edukacji i Nauki.
Strona 5 z 72