Dnia 25 listopada 2025 r. w naszym PM 36 obchodziliśmy dzień pluszowego misia i choć Czesław Janczarski w swoim wierszyku pyta: „Kto misiowi urwał ucho?...”, to nasi pluszowi przyjaciele byli dziś piękni, naprawieni i całkiem szczęśliwi w naszych objęciach.

Panie zapoznały nas z historią misia, wyświetliły nam dobranockę naszych rodziców „Miś Uszatek”, śpiewaliśmy piosenki naszym milusińskim i w kąciku pluszowego misia nasi rodzice zrobili nam pamiątkowe zdjęcia. Było bardzo misiowo i przytulankowo.
Tegoroczna 12. edycja „Olimpiady Wiedzy i Wartości w Sporcie” odbyła się 21 listopada 2025 r. na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, a wydarzenia przebiegały pod hasłem: „Sporty motorowe. Rozwój emocjonalny i odporność psychiczna jako wartość sportu w edukacji i wychowaniu”.
Na początek trochę statystyki. Łącznie w tegorocznej edycji konkursu udział wzięło 679 uczniów z 59 szkół ponadpodstawowych, a przygotowywało ich 70 nauczycieli religii i wychowania fizycznego. Do testu finałowego o godzinie 11.00 przystąpiło około 200 uczestników z całej Polski, a wśród nich uczeń naszego liceum z klasy IV C – Paweł Kotara.

Pierwsza część finału polegała na rozwiązaniu wymagającego testu wiedzy, który sprawdzał znajomość historii sportu, jego wartości, zasad fair play, a także życia i duchowego przesłania świętych patronów młodzieży i sportowców. Pytania dotyczyły również inspirujących postaci sportowych oraz refleksji papieży – w tym św. Jana Pawła II, Benedykta XVI czy papieża Franciszka – którzy wielokrotnie podkreślali wychowawczą, społeczną i duchową rolę sportu.
Teraz czekamy na wyniki i mocno trzymamy kciuki za Pawła.
Opiekunkami i organizatorkami olimpiady na szczeblu szkolnym były panie: Gabriela Gałuszka i Izabela Sikora.


Zakończyło się właśnie kolejne zagraniczne szkolenie naszej nauczycielki w ramach projektu TEAM: Teaching, Education and Mobility, realizowanego z programu Erasmus+ i finansowanego przez Unię Europejską.
Pani Sylwia Kolasińska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, w dniach 10.11–21.11 wzięła udział w kursie językowym w Limassol na Cyprze, który zakończyła z powodzeniem. Udział w szkoleniu pozwolił jej rozwijać kompetencje językowe oraz zdobyć cenne doświadczenia w międzynarodowym środowisku edukacyjnym, co z pewnością wzbogaci jej warsztat pracy i przełoży się na jeszcze wyższą jakość nauczania najmłodszych uczniów.


Wyjazd ten nie tylko wzbogacił jej warsztat pracy, ale także przyczynił się do realizacji głównych założeń programu Erasmus+ – rozwijania kompetencji kluczowych, podnoszenia jakości nauczania, budowania postaw otwartości i współpracy międzykulturowej oraz promowania edukacji włączającej.

Pani Sylwia wraca z nowymi pomysłami, inspiracjami i motywacją do dalszego działania. Dziękujemy jej za zaangażowanie i godne reprezentowanie naszej szkoły na arenie europejskiej! ![]()
![]()
![]()

Więcej relacji z wyjazdu znajdziecie na blogu projektu:
https://team-zso4.blogspot.com/
Numer projektu: 2024-1-PL01-KA122-SCH-000201964.
18 listopada 2025 r. klasy 2a i 2b, a dzień później - klasy 2c i 3b wyruszyły na niezwykłą wyprawę do Edukatorium Juliusz w Rybniku, gdzie zamiast zwykłego muzeum dawnego szpitala czekało na nich... laboratorium zdrowia, w którym dzieci odkrywały tajemnice medycyny i farmacji.


Ortopedia, okulistyka, neurologia, radiologia, laryngologia, dermatologia czy SOR to tylko jedne z nielicznych oddziałów, w których nasi uczniowie mogli zamienić się w lekarzy. Przy wielu stanowiskach mogli „zajrzeć” do środka ludzkiego ciała i sprawdzić, jak działa serce, co się dzieje w naszych płucach, a także przeprowadzić samobadanie słuchu, wzroku, temperatury, wzrostu czy masy ciała. Niektórzy odważyli się nawet przeprowadzić operację.





Była to też interesująca lekcja historii, podczas której uczniowie poznali przyrządy, które dawniej wykorzystywano w medycynie. Nie zabrakło też śmiechu, gdy mogliśmy się poczuć jak w słynnej bajce pt. „Było sobie życie”, kiedy odpoczywaliśmy w strefie relaksu jako czerwone krwinki w naczyniach krwionośnych.

Uczniowie mieli okazję również uczestniczyć w warsztatach plastycznych, podczas których z zapałem tworzyli model ludzkiego ciała z najważniejszymi jego narządami. Wycieczka okazała się świetną przygodą łączącą naukę i zabawę.




Duet Humanistyczny już po raz trzeci zaprasza wszystkich zainteresowanych na spotkanie łączące historię i język polski. Tym razem czeka na nas bogactwo renesansu.

Zapraszamy w najbliższy wtorek, 25 listopada, od godziny 13.35 do sali nr 65.
Anna Pikulska-Stępień i Alicja Ciura
Nasze przedszkole włączyło się do ogólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”, której finał przypadł na 19 listopada 2025 r.

Wśród dzieci przeprowadzono istotne rozmowy na temat przemocy i jej zapobiegania. Przedszkolaki uczyły się, jak rozpoznawać sytuacje trudne, jak na nie reagować i gdzie szukać pomocy. Rozmawialiśmy o szacunku, bezpieczeństwie i dobrym traktowaniu siebie nawzajem.
We wtorek w naszym przedszkolu (PM 36) obchodziliśmy urodziny Myszki Miki. Wszystkie grupy uczestniczyły w zabawach ruchowych, plastycznych oraz zabawie w podchody. Dzieci poszukiwały wskazówek, rozwiązując różne zagadki. Do zabawy włączyli się również wszyscy pracownicy przedszkola.

Urodziny zakończyliśmy obejrzeniem bajki z 1928 r. oraz współczesnej, by porównać, jak zmieniła się postać Myszki Miki na przestrzeni lat. Był też oczywiście tort dla Myszki Miki.
To był dzień dobrej zabawy dla całego naszego przedszkola.
18 listopada w murach naszej szkoły odbyło się niezwykle ważne dla nas wydarzenie, podczas którego podsumowaliśmy naszą współpracę z wieloma instytucjami. Był to czas poświęcony wartości nauki we współczesnym świecie, zyskiwaniu świadomości, że zdobywanie wiedzy może stać się pasją, dzięki której osiągamy sukces.
Naszą uroczystość swoją obecnością uświetniła Pani Prezydent Miasta Gliwice Katarzyna Kuczyńska-Budka.


Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele uczelni wyższych, instytucji kultury, sportu oraz firm, z którymi od lat współpracujemy. Na naszym spotkaniu niezwykle miło było nam powitać przedstawicieli Uniwersytetu Śląskiego, Politechniki Śląskiej, Akademii WSB z Dąbrowy Górniczej, Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Akademii Humanitas, EMT-Systems, kina studyjnego Amok, Muzeum, Miejskiej Biblioteki Publicznej, firmy Marco i Akademii piłkarskiej TEAM Gliwice, Piasta Gliwice Futsal, Gliwickiego Towarzystwa Koszykówki, Rady Szkoły oraz przedstawicieli samorządów klasowych.




Zaproszeni goście mogli zobaczyć efekty naszej wspólnej działalności, a także obejrzeć niezwykły program artystyczny. Mogliśmy w nim zobaczyć Laurę Folwaczny, która wykonała piosenkę „Czas nas uczy pogody” z repertuaru Grażyny Łobaszewskiej, Mikołaja Miczkę prezentującego na trąbce utwór z repertuaru zespołu Queen „Bohemian rapsody” i Antoniego Dzwonowskiego, który wykonał „Nokturn” op. 9 nr 2 Fryderyka Szopena.



Zwieńczeniem spotkania – utrwalającym przekonanie, że nasza szkoła to miejsce, w którym panuje życzliwa atmosfera, i jest to miejsce, do którego lubi się wracać – był występ naszych byłych absolwentów i sympatyków: pani Katarzyny Krajcer, która pasję do muzyki połączyła z nauczaniem i obecnie pracuje w naszej szkole, oraz panów: Jacka i Marcina Dzwonowskich, kompozytorów i multiinstrumentalistów. Wspólnie wykonali dla nas piosenki – „Lubię wracać tam, gdzie byłem już” oraz „Razem być” – z repertuaru Zbigniewa Wodeckiego. Towarzyszyła im nasza uczennica, Laura Folwaczny. Pan Jacek Dzwonowski wspólnie z synem Antonim wykonali również niezwykle energetycznego „Skowronka” („Pacsirta”), utwór węgierskiego kompozytora Grigoriego Dinicu.


Wszystkim gościom bardzo serdecznie dziękujemy za obecność na naszej wspólnej uroczystości. Pragniemy Państwu jednak przede wszystkim podziękować za życzliwość i pomoc w naszych codziennych działaniach edukacyjnych.
12 listopada 2025 r. w PM 36 świętowaliśmy Narodowe Święto Niepodległości. Liski, grupa starszaków, przygotowała akademię.

Przypomnieliśmy sobie, jakie są nasze symbole narodowe i jak je szanować. Usłyszeliśmy piękne pieśni patriotyczne. Cieszymy się, że możemy żyć w wolnej Ojczyźnie i że każdy z nas może służyć jej dobru.

Dla uczczenia tego ważnego dnia zaśpiewaliśmy też Hymn Polski, mieliśmy flagi i biało-czerwone kotyliony, które wcześniej sami zrobiliśmy.

Bo ja jestem Polak mały,
taki silny i wspaniały.
Kolor biały i czerwony dobrze znam,
polską flagę w domu mam.
Upamiętnienie historycznych wydarzeń to bardzo istotna część edukacji. Narodowe Święto Niepodległości obchodzimy 11 listopada, by uczcić przede wszystkim – choć nie tylko – wydarzenia z 1918 roku.
Wszyscy nasi wychowankowie upamiętnili ten szczególny dzień – w sposób dostosowany do wieku i ich możliwości.
Dzieci z naszego przedszkola w tygodniu poprzedzającym Narodowe Święto Niepodległości uczestniczyły w szeregu zajęć kształtujących postawy patriotyczne oraz poszerzających wiedzę o historii Polski. Dzieci z grup Ananaski i Brzoskwinki brały też udział w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości pn. „Do hymnu z Ministerstwem Sprawiedliwości”. Jesteśmy dumni, że tak młodzi ludzie, będący przedstawicielami naszej szkolnej społeczności, chętnie i dumnie pokazują, że są Polakami i prawdziwymi patriotami!

Uczniowie klas 1 i 2 SP zaczęli świętowanie od uroczystego odśpiewania wszystkich czterech zwrotek hymnu.

Następnie p. Dagmara Malinowska zaprezentowała im krótką, ale ciekawą i niezwykle wartościową lekcję historii. Dzieci wspólnie obejrzały także film edukacyjny o tematyce historycznej i na koniec zaśpiewały pieśń „Co to jest niepodległość?”.

Nieco starsi uczniowie szkoły podstawowej wiedzą już, że od ponad stu lat możemy cieszyć się naszą niepodległością. To nadal krócej, niż cierpieliśmy pod zaborami, marząc o wolnej Ojczyźnie.



Wiele razy w naszej historii walczyliśmy o niezależność i szczęście do niewiedzy, czym naprawdę jest batalia o życie własne i swojego kraju. Doceniliśmy to dziś, oglądając okolicznościową akademię przygotowaną przez uczniów szkoły podstawowej. Świętować będziemy również jutro – 11 listopada – w Dniu Niepodległości.







Tegoroczny apel dla licealistów był z kolei poświęcony szczególnie historii najnowszej, czyli powojennej.




Poprzez bogatą scenografię, różnorodność zastosowanego ruchu scenicznego oraz przywołanie piosenek, które zapisały się w pamięci jako antysystemowe – „obalające komunizm” – odbiorcy sami mogli poczuć klimat zmagań o wolność, o którą Polacy walczyli jeszcze nie tak dawno temu, bo w latach 80. XX w.



Migawki archiwalnych zdjęć, pokazujących protesty robotników i intelektualistów, rodzącą się Solidarność aż po pierwsze wolne wybory 1989 roku, były świetnym uzupełnieniem lekcji historii i przypomnieniem, że wszyscy jesteśmy dziś spadkobiercami ducha tamtych dni.





Warto wspomnieć, że częścią scenografii była także obszerna wystawa wypożyczona naszej szkole przez Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Katowicach pt. „Ojcowie Niepodległości”.


Niech pamięć o Piłsudskim, Dmowskim, Daszyńskim, Korfantym, Paderewskim i Witosie uczy, że Polska potrzebuje ludzi o różnych poglądach, ale jednym wspólnym sercu, bijącym dla Ojczyzny. Niech historia przypomina nam, że patriotyzm to nie tylko heroizm w godzinie próby, ale przede wszystkim codzienna praca, uczciwość i odpowiedzialność za Ojczyznę i siebie nawzajem.

Nasze szkolne obchody Święta Niepodległości okazały się dla wielu z nas wzruszającym przeżyciem i okazją do tego, by znów poczuć się dumnymi z polskiej historii i kultury.
Strona 3 z 98