W dniach 15-19 grudnia 2023 r. grupa młodzieży z naszego liceum pod opieką p. Anny Pikulskiej-Stępień i p. Alicji Ciury brała udział w projekcie studyjnym „Solidarni z naturą, solidarni z drugim człowiekiem”. Codziennie na naszym profilu na Facebooku ukazywały się relacje z pobytu w Gdańsku. Oto one:
Dzień 1.
W piątek, 15 grudnia, grupa licealistów z klas I i II rozpoczęła 5-dniowy pobyt w Gdańsku w ramach polsko-ukraińskiego projektu studyjnego „Solidarni z naturą, solidarni z drugim człowiekiem”.
Pierwszego dnia, po przybyciu na miejsce, zakwaterowaniu i pysznej kolacji, wyruszyliśmy na wieczorny spacer po Starym Mieście. Zachwyt wzbudziły nie tylko świąteczne dekoracje, jarmark bożonarodzeniowy i występy ulicznych artystów...
... ale przede wszystkim wspaniała architektura starówki. Zobaczyliśmy symbole Gdańska: rzeźbę Neptuna, Żuraw, ulicę Długą i Długi Targ, tworzące Trakt Królewski. Wyjątkową uwagę zwracały pięknie podświetlone renesansowe kamienice, Ratusz Głównego Miasta i Dwór Artusa.
Chętni mogli obejrzeć panoramę Gdańska z lotu ptaka – z koła widokowego Amber Sky.
Nie zabrakło także historii najnowszej: wystawy plenerowej „Wałęsa, jeden z dziesięciu milionów”, która wzbudziła duże zainteresowanie młodzieży...
... a także aktualnie prowadzonej w Gdańsku akcji „Zapal światełko. Tutaj zginęli ludzie w Grudniu’70” – czyli zniczy składanych w miejscach upamiętniających ofiary Grudnia’70.
Zmęczeni, ale zachwyceni niecierpliwie czekamy na jutrzejszą wyprawę do Sopotu.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 2.
Drugi dzień pobytu w Gdańsku rozpoczęliśmy od zabaw integracyjnych, dzięki którym jako grupa polsko-ukraińska lepiej się poznaliśmy i przekonaliśmy, jak dużo nas łączy.
Następnie wysłuchaliśmy krótkiego wykładu dotyczącego technik fotografowania, które poprowadziła właścicielka studia Meandry Natury z Gdyni.
Był to tylko wstęp do praktycznych zadań fotograficznych. Przedpołudnie spędziliśmy bowiem w Sopocie...
...robiąc zdjęcia według wskazówek p. Beaty. Tematem przewodnim były nadchodzące święta, ale nie zabrakło też ujęć morza, mew i słynnego molo.
Po powrocie do Gdańska i obiedzie nadszedł czas na grę miejską w losowo dobranych składach. Niełatwe, ale ciekawe zadania wymagały od uczestników zaangażowania, wymuszały nawiązanie kontaktu z przypadkowymi gdańszczanami. Dzięki temu nawet najbardziej nieśmiali uczniowie podjęli wyzwanie, przełamali swoje zahamowania. Zebrali w ten sposób bogatą wiedzę na różne tematy: od zabytków Gdańska, przez ciekawostki historyczne, aż po wiedzę z zakresu ekologii – zgodnie z problematyką projektu.
Po podsumowaniu gry p. Alicja Ciura przeanalizowała z uczestnikami najważniejsze symbole i konteksty literackie i kulturowe dotyczące wybitnego dzieła Hansa Memlinga – „Sąd Ostateczny”. Było to wprowadzenie do jutrzejszej wizyty grupy w Muzeum Narodowym.
Po kolacji z kolei p. Anna Pikulska-Stępień nawiązała w swoim wykładzie do dzisiejszej, 42. rocznicy pacyfikacji kopalni „Wujek”. Przedstawiła przyczyny i przebieg tragedii. Zwieńczeniem wieczoru była projekcja filmu Kazimierza Kutza o tych wydarzeniach – „Śmierć jak kromka chleba”. Wywołała ona u uczniów wiele emocji i stała się przyczynkiem do dyskusji wśród najbardziej wytrwałych widzów.
Kolejny raz podczas tego wyjazdu przekonaliśmy się, jak wyjątkowi są nasi uczniowie: to zainteresowani historią najnowszą świadomi odbiorcy kultury.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 3.
Trzeci dzień pobytu w Gdańsku rozpoczął się od kolejnej części warsztatów fotograficznych. Pani Beata ze studia Meandry Natury przybliżyła naszym uczniom zasady kompozycyjne fotografii, prezentując je na zdjęciach wykonanych przez nich podczas wczorajszego wyjazdu do Sopotu.
Potem nastąpił najmilszy jak dotąd akcent, czyli warsztaty florystyczne – przy bożonarodzeniowych piosenkach tworzyliśmy świąteczne wieńce. Pomysłowość naszych uczniów była ogromna, a wykonania – wspaniałe!
Przed obiadem zdążyliśmy jeszcze odwiedzić Muzeum Narodowe w Gdańsku i na własne oczy obejrzeć „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga – dzieło znane dotąd tylko z podręczników na żywo robi ogromne wrażenie.
Wystarczyło nam jeszcze czasu na zwiedzenie wystawy czasowej „Pobożni i cnotliwi”, prezentującej rzeźby, obrazy i wytwory rzemiosła artystycznego Gdańska od początku XIII do drugiej połowy XVIII wieku
Po południu wybraliśmy się z kolei do Muzeum II Wojny Światowej. Dla wielu z nas, zwłaszcza dla naszych ukraińskich uczniów, było to wstrząsające przeżycie.
Wieczór zakończyła tradycyjna minilekcja historii i teraźniejszości przeprowadzona przez p. Annę Pikulską-Stępień, czyli przypomnienie Czarnego Czwartku – tragicznych wydarzeń sprzed dokładnie 53 lat. Dopełnieniem wykładu była projekcja filmu „Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł” w reżyserii Antoniego Krauzego. Temat, choć trudny, zainteresował naszych uczniów, którzy korzystają z każdej chwili, aby poszerzyć swoją wiedzę o historii najnowszej.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 4.
Czwarty dzień naszego pobytu w Gdańsku rozpoczęła jak co dzień rozgrzewka integracyjna, wymagająca od uczestników współdziałania i koordynacji, budowania relacji. Śmiechu było co niemiara.
Temat przewodni projektu „Solidarni z naturą, solidarni z drugim człowiekiem” towarzyszył nam przez cały dzień. Solidarność to z jednej strony współistnienie z przyrodą, którego istotą jest m.in. filozofia zero-waste. W tym duchu tworzyliśmy podczas warsztatów ekologicznych własne mydełka zapachowe.
Warsztaty poprowadził o. Tomasz Tęgowski OFM, fitoterapeuta i zielarz. Lista własnoręcznie wykonanych ozdób i prezentów świątecznych rośnie, a to jeszcze nie koniec!
Popołudnie z kolei to Solidarność – w rozumieniu ruchu robotniczego, niezależnych związków zawodowych. W tym celu odwiedziliśmy Europejskie Centrum Solidarności, gdzie na multimedialnej wystawie poznaliśmy historię protestów robotniczych, stanu wojennego, aż do Okrągłego Stołu i obalenia komunizmu.
Zostawiliśmy również ślad po sobie – podziękowania dla tych, dzięki którym żyjemy teraz w wolnym kraju.
Po powrocie wymieniliśmy się wrażeniami z ekspozycji, a także przypomnieliśmy, z jak trudnymi momentami historycznymi wiążą się odwiedzane przez nas podczas całego pobytu miejsca. Pani Anna Pikulska-Stępień przedstawiła krótko fakty dotyczące zbrodni pomorskiej, natomiast pani Alicja Ciura opowiedziała o wpływie twórczości Czesława Miłosza na życie w komunistycznej Polsce. Całość podsumowaliśmy krótką dyskusją na temat znaczenia Gdańska w historii XX w.
Wieczór zakończył się wspólną integracją. Wielka szkoda, że już jutro wracamy…
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć na naszym profilu na Facebooku.
Dzień 5.
Ostatni dzień pobytu w Gdańsku spędziliśmy ponownie w towarzystwie o. Tomasza Tęgowskiego OFM, który zapoznał nas z ciekawostkami dotyczącymi łączenia roślin o tym samym działaniu. Czy wiecie np., że imbir i cynamon mimo że mają działanie rozgrzewające, to w połączeniu skutkują ochłodzeniem organizmu? Dzięki wskazówkom o. Tomasza przygotowaliśmy wyśmienitą herbatę zimową – kolejny własnoręcznie wykonany prezent świąteczny.
Potem już tylko podsumowanie projektu, wypełnienie ankiet ewaluacyjnych, wymiana drobnych upominków, szybki obiad – i powrót do domu.
Dziękujemy za wspaniałą, rodzinną atmosferę – w szczególności o. Piotrowi Pliszce, dyrektorowi Domu i jednocześnie wspaniałemu kucharzowi za smaczne domowe jedzenie; znakomicie przygotowane warsztaty i prelekcje – głównie p. Patrycji Kaleczyc, p. Beacie Maliszewskiej i o. Tomaszowi Tęgowskiemu. Wyjeżdżamy z Gdańska w poczuciu dobrze i twórczo spędzonego czasu, ubogaceni wiedzą historyczną i umiejętnościami praktycznymi, pełni wrażeń i z nowymi przyjaciółmi. Dziękujemy.
Projekt „Solidarni z naturą, solidarni z drugim człowiekiem” został przygotowany przez Dom Pojednania i Spotkań im. Św. Maksymiliana Kolbego w Gdańsku i sfinansowany ze środków Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
Organizatorką z ramienia szkoły była pani Anna Pikulska-Stępień.
Kliknij, aby zobaczyć więcej zdjęć na naszym profilu na Facebooku.
9 grudnia 2023 r. uczniowie naszej szkoły kolejny raz spędzali czas wolny w sposób aktywny. Tym razem przeszli do Parku Chopina. Towarzyszył im dobry humor, wspaniała, świąteczna atmosfera oraz zimowa pogoda.
Naładowani pozytywną energią pozdrawiamy całą społeczność szkolną i zachęcamy do wędrówek w Nowym Roku!
Łącząc ekologię i sprzątając, można zrobić coś wielkiego.
Tego dokonujemy od lat, zbierając plastikowe nakrętki, które – wrzucone do pięknego serca przed naszą szkołą oraz pudełek do tego przeznaczonych na korytarzach i w salach lekcyjnych – wybrały się tym razem w podróż do Fundacji Dzieciom „Zdążyć z pomocą”.
Dochód ze zbiórki będzie przeznaczony na specjalistyczną rehabilitację Nikol.
Zbieramy dalej!
Szkolny Klub Wolontariatu z okazji Dnia Edukacji Narodowej jak co roku wziął udział w akcji na rzecz Gliwickiego Hospicjum – „Datek a nie kwiatek”. Część klas przeznaczyła pieniądze na ten właśnie szczytny cel.
Uczniowie naszej szkoły zebrali 456,71 zł. Dziękujemy za wpłaty :) Za rok zapraszamy również do zbiórki.
Klasa 5a wzięła udział w webinarium o tradycjach adwentowych i bożonarodzeniowych w Austrii, Niemczech i Szwajcarii. Uczniowie dowiedzieli się, jakie potrawy wigilijne jada się w krajach niemieckiego obszaru językowego oraz poznali niemieckie słówka i zwroty dotyczące okresu adwentu i Bożego Narodzenia.
Klasa IIIB uczestniczyła w prelekcji na temat tradycji jarmarków adwentowo-bożonarodzeniowych w krajach niemieckiego obszaru językowego i została przeniesiona w bajkowy, przepełniony blaskiem i zapachem przypraw piernika świat jarmarków do Drezna, Lubeki, Norymbergi czy Wiednia. Jednym słowem – duża dawka wiedzy i ciekawe urozmaicenie lekcji w przedświątecznym klimacie. Spotkanie online prowadziła pani Monika Wójcik-Bednarz z Biblioteka Austriacka w Opolu.
Przed nami jeszcze lekcja na temat jednej z najbardziej znanych kolęd: „Cicha noc – austriacka kolęda, którą zna cały świat”.
15 grudnia licealiści z IIA, IIB i IIIB bawili się podczas koncertu bożonarodzeniowego online w wykonaniu zespołu Munich Supercrew.
Dziękujemy DeutschPlus-team z Goethe-Institut Warszawa za zaproszenie.
W sobotę, 16 grudnia Akademia GTK zaprosiła uczniów naszych klas sportowych na trening otwarty z zawodnikami ekstraklasy Tauron GTK Gliwice.
Młodzi sportowcy z uśmiechem na twarzy pokonywali kolejne stacje w sali gimnastycznej I Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach. Trenerami tego dnia byli zawodnicy GTK Gliwice.
Nasi uczniowie spisali się na medal, co można zobaczyć na załączonych zdjęciach.
Uczniom tego dnia towarzyszyli rodzice oraz wychowawczyni klasy 3c, pani Karolina Szolc.
15 grudnia 2023 r. odbył się etap szkolny Olimpiady Zdrowia PCK, do której zgłosiło się 24 uczniów naszego liceum. Konkurs obejmował zagadnienia z zakresu zdrowia, higieny, pierwszej pomocy oraz problematyki ochrony środowiska naturalnego.
Zwyciężczynią etapu szkolnego została Karolina Bursakowska-Irzykowska z klasy IIIC LO.
Gratulujemy sukcesu, życzymy powodzenia w kolejnych etapach, a jest o co walczyć. Laureat w kategorii szkół średnich otrzyma indeks Uniwersytetu Medycznego w Łodzi lub Uniwersytetu Medycznego w Opolu.
Opiekunkami uczniów były panie Małgorzata Kogut oraz Jadwiga Krzysteczko.
13 grudnia wystartował szkolny jarmark świąteczny. Zapraszamy do zakupów do 22 grudnia na długich przerwach oraz od 14.00 do 15.00 każdego dnia. Prosimy o zgłaszanie się uczniów chętnych do obsługi kiermaszu. W dalszym ciągu zachęcamy do przynoszenia ozdób na jarmark (do biblioteki szkolnej).
Dodatkowo informujemy, że od poniedziałku na stoisku świątecznym pojawią się smakołyki (ciasta, ciasteczka, pierniczki, babeczki). Osoby chętne do upieczenia ciast prosimy o zgłoszenie się do p. Katarzyny Maciejewskiej lub p. Żanety Kubarek.
15 grudnia br. w klasie ID LO odbyła się nietypowa lekcja języka polskiego w klasie ID. Zastanawiali się, kto miał rację – Kreon czy Antygona? Tragedia Sofoklesa stała się dla uczniów tej klasy pretekstem do rozważań. W rozprawie sądowej toczyła się istna bitwa na argumenty. Obrońcy Antygony i oskarżyciele Kreona przeciwko obrońcom władcy Teb.
Sędziowie musieli wydać niełatwy wyrok, oczywiście z pomocą ławy przysięgłych, która wnikliwie badała problem konfliktu bohaterów „Antygony”.
To była żywa lekcja języka polskiego i historii.
Strona 32 z 65