Ależ to był wyjazd! Śladami Młodej Polski

Ostatni piątek, 22 marca, spędziliśmy wraz z klasami III LO o profilu humanistycznym (oraz kilkoma osobami z innych klas) w Krakowie. Cóż to był jednak za wyjazd! Od rana do późnego wieczora (wróciliśmy o północy!) towarzyszyło nam bowiem „Wesele” Wyspiańskiego i postać samego autora.

Najpierw odwiedziliśmy Bronowice, gdzie 20 listopada 1900 r. odbyło się słynne wesele Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, opisane później przez Stanisława Wyspiańskiego, który również był na nim gościem.

Mogliśmy na własne oczy zobaczyć salę, w której tańczyli weselnicy i w której toczyła się akcja tego arcydramatu, obejrzeć liczne obrazy – namalowane m.in. przez Włodzimierza Tetmajera (Gospodarza), Ludwika de Laveaux (Widmo) czy samego Wyspiańskiego – a także fotografie i stroje z epoki.

Krakow4

Krakow8

Krakow9

Krakow10

Krakow11

Krakow12

Oprócz zwiedzania Rydlówki mieliśmy okazję – podczas dodatkowych, sprawnie poprowadzonych warsztatów – przypomnieć sobie najważniejsze sceny z dramatu.

Krakow7

Krakow6

Krakow5

Nie zabrakło sesji zdjęciowej z chochołem, zdjętym już z rosnącego przed wejściem krzaka róży.

Krakow3

Potem pojechaliśmy do centrum Krakowa, gdzie podczas spaceru zobaczyliśmy Dom Matejki, słynną kawiarnię Jama Michalika, a także zwiedziliśmy z przewodnikiem dwa kościoły: oo. Franciszkanów z przepięknymi witrażami Stanisława Wyspiańskiego – w tym najsłynniejszym: „Stań się (Bóg Ojciec)” – i polichromiami jego autorstwa, a także bazylikę Mariacką z ołtarzem Wita Stwosza i dekoracjami przygotowanymi przez Jana Matejkę, a wykonanymi m.in. przez Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera.

Krakow13

Krakow14

Krakow15

Kolejnym punktem naszego zwiedzania Krakowa śladami Młodej Polski były odwiedziny w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Duże wrażenie wywarł na naszych uczniach „Hołd pruski” Jana Matejki, jego „Wernyhora” (znowu „Wesele”!) czy „Kuszenie św. Antoniego” Lucjana Wędrychowskiego.

Krakow16

Krakow17

Krakow18

Krakow19

Krakow20

Krakow21

Dzień zakończyliśmy wizytą w przepięknym Teatrze im. Juliusza Słowackiego na spektaklu… „Wesele” (a jakże!) wyreżyserowanym przez Maję Kleczewską.

Krakow22

Krakow26

Przedstawienie miało swoją premierę kilka dni wcześniej, 16 marca, równo w 123. rocznicę pierwszego wystawienia sztuki na deskach tego samego teatru. Sztuka została przez Kleczewską zaprezentowana tak, że chyba wszyscy poczuli, jak bardzo aktualny jest to nadal tekst, jak wiele mówi o nas, Polakach.

Krakow27

Krakow24

Krakow25

Udało się nam także zrobić zdjęcie z dyrektorem teatru, Krzysztofem Głuchowskim, który w spektaklu wcielił się w rolę Stańczyka.

Krakow23

Po emocjonującym wieczorze długo trwały jeszcze rozmowy na temat symboliki chocholego tańca czy ciekawych rozwiązań scenicznych.

Ten wyjazd – w ramach ścieżki kulturowej – zorganizowały polonistki, p. Alicja Ciura i p. Danuta Pawłowska-Król, przy współudziale wychowawców klas IIIA (p. Katarzyny Sabo) i IIIB (p. Szymona Fijałkowskiego). W zastępstwie p. Sabo opiekę nad uczniami pełniła p. Iwona Krawczyk.

Mamy nadzieję, że tego typu wyjazdy wpiszą się na stałe do kalendarza wycieczek naszych licealistów.