Lekcje o historii i kulturze żydowskiej z udziałem byłego dyrektora naszej szkoły, p. Krzysztofa Przybyłowicza
Marzec to miesiąc z wielu powodów wyjątkowy dla historii Żydów: 6 marca obchodzimy Europejski Dzień Pamięci o Sprawiedliwych, z kolei 24 marca w Polsce związany jest z Dniem Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Oba wspomnienia stanowią hołd dla tych, którzy w trudnym okresie okupacji niemieckiej, mimo grożącej kary śmierci, zdecydowali się pomagać osobom narodowości żydowskiej. Tysiące naszych rodaków zaangażowało się w pomoc Żydom, niewielka ich część została uhonorowana medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
W kontekście wspomnianych obchodów, w dniu 7 marca lekcje w trzech klasach licealnych na temat historii i kultury Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych życiorysów z okresu II wojny światowej z obszaru Biecza, przeprowadził były wieloletni dyrektor naszej szkoły, pasjonat historii, p. Krzysztof Przybyłowicz. Zbiera on dokumenty archiwalne poświęcone Żydom Biecza oraz zorganizował i prowadzi działalność Centrum Informacji o Dawnej Gminie Izraelickiej Biecz. Nasz prelegent jest także autorem książki „Żydzi Biecza. Historia i Zagłada”, współautorem filmu poświęconego obchodom 75. rocznicy likwidacji getta w Bieczu, przewodnikiem wycieczek szlakiem żydowskim po Bieczu.
Lekcje przeprowadzone przez p. Przybyłowicza koncentrowały się wokół wybranych historii ocalałych oraz Polaków pomagających w czasie wojny Żydom. Przekazywane informacje poparte były fragmentami filmów z udziałem świadków historii oraz wnioskami z prowadzonych przez autora badań terenowych i archiwalnych. Z tego powodu lekcje były także cenne jako źródło wiedzy o metodyce historyka – ważnym aspekcie pracy badawczej. Kulturę żydowską prelegent przybliżył, wyjaśniając uczniom podstawowe w tym zakresie pojęcia jak jidysz, tałes, macewa, szabat, cheder, midrasz i wiele innych. Wyjątkowa była również możliwość zobaczenia przedwojennego, oryginalnego tałesu.
Lekcje charakteryzowało nie tylko bogactwo przekazywanych treści, ale i inspirowanie do refleksji na temat miejsca i znaczenia własnych pasji w życiu, do których odkrywania zachęcał uczniów nasz gość.
W prelekcjach uczestniczyły klasy IIA, IIC i IIID.