Lekcja historii w Opolu na Tysiąclecie Królestwa Polskiego

4 kwietnia klasa IA liceum wraz z wychowawczynią p. Anną Pikulską-Stępień oraz p. Lucyną Wieczorek wybrała się na wycieczkę do Opola. Wyjazd miał na celu zgłębienie wybranych zagadnień wczesnego średniowiecza na przykładzie grodu w Opolu z uwzględnieniem źródeł naukowych i wyników badań archeologicznych przeprowadzonych w obrębie Opola-Ostrówka.

opole27

opole1

opole3

Wycieczka została zaplanowana we współpracy z Instytutem Śląskim i składała się z trzech części: wykładu p. dr Magdaleny Przysiężnej-Pizarskiej w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego, gry miejskiej połączonej z questem „Kryptonim Piast” oraz zwiedzaniem krypt grobowych Piastów Śląskich oraz kościoła oo. franciszkanów.

opole4

Treści zrealizowane w czasie wycieczki nawiązywały do wyjątkowej dla historii Polski rocznicy. Sejm Rzeczypospolitej ogłosił rok 2025 Rokiem 1000-lecia Królestwa Polskiego. Wielkanoc 18 kwietnia 1025 roku to data, która na zawsze wpisała się w historię Polski ze względu na koronację Bolesława Chrobrego, który tym samym przypieczętował niepodległość i suwerenność naszego państwa. Już Mieszko I, ojciec Bolesława, zapoczątkował ten proces. Podczas wieloletnich badań archeologicznych odkryto drewniane konstrukcje grodu i ogromną liczbę przedmiotów, które pozwalają nam dziś opisywać rozplanowanie zabudowy, wyposażenie domów, a także życie codzienne oraz wierzenia ówczesnych mieszkańców.

opole2

Życie w państwie wczesnopiastowskim na przykładzie dużej liczby artefaktów pochodzących z Opola-Ostrówka dokładnie omówiła w czasie swojego wykładu p. dr Magdalena Przysiężna-Pizarska – archeolog, biolog sądowy, wykładowca w IH UO. Wykład dotyczył archeologii jako nauki, metod badawczych, metod datowania, osadnictwa wczesnośredniowiecznego i obrządków pogrzebowych z uwzględnieniem badań antropologicznych, genetycznych, izotopowych itp.

opole5

opole6

opole7

opole8

Kolejną częścią wycieczki był quest – rodzaj gry miejskiej, w czasie której uczestnicy uzupełniali foldery z zadaniami. W czasie tego spaceru zwiedziliśmy wybrane zabytki miasta o metryce średniowiecznej.

opole9

opole10

opole11

opole12

opole13

opole14

opole15

opole16

opole17

opole18

Ostatnim punktem programu było zwiedzanie krypt klasztoru oo. franciszkanów zawierających pochówki wielu przedstawicieli śląskiej linii Piastów. Symbolika nagrobków i malowideł im towarzyszących nawiązywała do znanych z kultury średniowiecznej motywów takich jak danse macabre czy memento mori oraz utworu „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.

opole19

opole20

opole21

opole22

opole23

opole24

opole25

opole26

Liczymy na to, że nie był to nasz ostatni wyjazd historyczny do Opola. Realizując w klasie IA innowację śląskoznawczą, jeszcze tam wrócimy, ponieważ bogactwo kulturowe i historyczne jest ogromne, a nasza współpraca z Instytutem Historii UO oraz Instytutem Śląskim w Opolu jest dla nas bardzo cenna.

XUstawienia dostępności