Biblioteka zaprasza

walentynki

#zakochajsięw_książce

Przypominamy wszystkim, że biblioteka szkolna ZSO 4 cały czas pracuje. Zapraszamy na stronę biblioteki, do wypożyczania wg określonych zasad (zamówienia przez e-dziennik, książka do odebrania na portierni lub w bibliotece). Zachęcamy również sięgania po zakupione nowości w ramach programu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa! :)

Nowości znajdziecie TUTAJ.
A informację o walentynkach w bibliotece - TUTAJ.

CZYTAMY – POLECAMY!
Wyniki plebiscytu:

Dla młodszych czytelników:

„Agencja wynajmu rodziców”, Dawid Baddiel
„Ale samoloty! Odlotowe historie lotnicze”, Michał Leśniewski
„Akademia Wyobraźni, Edyta Łaszkiewicz
Arduino, Poznaj świat elektroniki i programowania, Alicja Żarowska-Mazur, Dawid Mazur
Babcocha, Justyna Bednarek
„Niesamowite przygody 10 skarpetek”, Justyny Bednarek
„Bajki o misiach z czterech stron świata”, Aniela Cholewińska-Szkolik
Bardzo ilustrowana historia wynalazków Adam Larkum, Anna Claybourne
„Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai, seria, „Tajemnica złota”, Martin Widmark, Helena Willis
„Brygada, lew, tramwaj Eliasza”, „Brygada, lew, niebo w oceanie”, Weronika Kurosz,
Claude Monet i jego magiczny ogród, Laurence Anholt
„Ciekawe dlaczego?” ,Philip Steele
Dlaczego oczy kota świecą w nocy?, Dorota Sumińska
„Danuta Wawiłow dzieciom”,
„Dzieci z Bullerbyn”, Astrid Lindgren
„Przygody dzieci z ulicy Awanturników”, Astrid Lindgren
„Dzieciaki świata”, Martyna Wojciechowska
Dziękuję ci, Cukierku, Waldemar Cichoń
„Gwiezdni przyjaciele”, Linda Chapman , seria
„Jaśki”, Jean-Philippe Arrou-Vignod
Kaktus przygody wiernego psa, Barbara Gawryluk
„Kici Koci” – seria, Anita Głowińska
Kuba i Buba, Co to znaczy... „Bon czy ton. Savoir-vivre”, Grzegorz Kasdepke
„Mysie bajeczki, Arnold Lobel,
„Misia i jej mali pacjenci”,
Niezłe ziółko, Barbara Kosmowska
„Najgorsze dzieci świata”, Davida Walliams
„Pinokio, Carlo Collodi
„O przygodach Wikinga Tappiego”, Marcin Mortka
„Poczet psujów polskich”, P. Beręsewicz
Pracownia Aurory, Roksana Jędrzejewska-Wróbel
„Smok wawelski, legenda polska, Izabela Jędraszek
„Spotkania z owadami, Władysław Strojny (audiobook+książeczka ze zdjęciami)
„Szkoła Trzęsiportków”, „Upiorne Andrzejki, Tajemnica weneckiej maski, Zbawcy książek, A. Stelmaszyk
„Walizka pana Hanumana”, Rafał Witek
„Wielka księga Klary”, Marcin Wicha,
„Wielkie małe rzeczy”, Anna Kamieńska
Wielka księga wartości , Blanch Teresa, Gasol Anna
„Wojna, która ocaliła mi życie, Kimberly Brubaker Bradley
„Wszystko zaczyna się od marzeń”, Marcin Pałasz,
„Wszystkie przygody Żabka i Ropucha”, Arnold Lobela.
„Wuj Krasnolud i Brama Opowieści, Kuba Sosnowski
„Zawsze, Joanna Świercz terapeutyczna
„Z tatą w przyrodę, Wojciech Mikołuszko,
Zielona seria, cztery tomy: Bezkrwawe łowy, Wśród trzcin i wód, W krainie łabędzia, Wyspa kormoranów, Włodzimierz Puchalski, albumy z dołączonymi audiobookami: archiwalne zdjęcia opracowane na nowo, wspaniałe słuchowiska dla młodych przyrodników
„Zezia i Giler”, Zezia, Giler i Oczak”, „Dzielny Oczak”, „Zezia i wszystkie problemy świata, Labirynt Lukrecji- Agnieszka Chylińska
Żabek i Ropuch, seria, Arnold Lobel
„Życie według Duni, L. Rose

Dla nastolatków:

„Ania z Zielonego Wzgórza, Lucy Maud Montgomery
„Antykwariat pod Błękitnym Lustrem”, Martin Widmark
„Babcia, my i gangsterzy”, Ewa Ostrowska
„Baśniobór”, Brandon Mull
„Chłopiec w pasiastej piżamie, John Boyne
„Dzień Czekolady, Anna Onichimowska
„Dziewczynka, która wypiła księżyc”, Kelly Barnhill
„Dziewczynka z Szóstego Księżyca”, Moony Witcher, seria
„Greta. Nie jesteś zbyt mały, by robić rzeczy wielkie, Valentina Camerini
„Harry Potter i kamień filozoficzny, J. K. Rowling
„Hobbit”, Tolkien
„Magiczne drzewo” Andrzej Maleszka
„Mały Książę, Antoine de Saint-Exupéry
„Magicy”, Neil Patrick Harris
„Mama, Kaśka, ja i gangsterzy”, Ewa Ostrowska
„Nela mała reporterka”, „Nela i wyprawa do serca”
„Nina i tajemnica ósmej nuty”, Moony Witcher, seria
„Nowe przygody Mikołajka”, Gościnny Sempe
„Opowieści z Narnii”, C.S.Lewis
„Opium w rosole, Małgorzata Musierowicz
„O prawie rozmowy z użyciem głowy, Anna Garbolińska
„Pamiętnik jedynaczki”, Hanna Kowalska-Pamięta
„Rycerze” (komiks paragrafowy) Shuky
„Pollyanna, Eleanor Hodgeman Porter
„Przebudzenie labiryntu, Rainer Wekwerth
„Psie Sucharki, Maria Apoleika
Spirit Animals, Brandon Mull, seria
Syn wiedźmy”,Kelly Barnhill
„Tytus Romek i A'Tomek”, Papcio Chmiel - seria komiksów
Winnetou, Karol May
Za niebieskimi drzwiami, Marcin Szczygielski

Dla młodzieży:

„Dary anioła, Cassandra Clare, cykl książek
„Dziewczyna w niebieskim płaszczu”, Monica Hesse
„Dożywocie” i kolejne części, Marta Kisiel
„Gorzka czekolada i inne ważne opowiadania o ważnych sprawach
„Gwiazd naszych wina'', John Green
„Historia mody”, Marnie Fogg
„Hazel Wood, t. 1 Melissa Albert
„Ja, Ibra, David Lagercrantz pamiętnik
„Jesteś cudem”, Regina Brett
Król Kruków, Maggie Stiefvater
„Magnus Chase i Bogowie Asgardu”, Rick Riordan, seria
„Najlepszy powód by żyć”, Beata Majewska
„Normalni ludzie, Sally Rooneyt
„Pasztety, do boju!, Clémentine Beauvais
„Pax”, Sara Pennypacker
„Przygody Nocnych Łowców”, Cassandry Clare
„Saga o Wiedźminie, Andrzej Sapkowski
„Świat Zofii: cudowna podróż w głąb historii i filozofii”, Jostein Gaarder
„Trzy kroki od siebie”, Rachael Lippincott, Tobias Laconis, Mikki Daughtry
„Ugly Love, Colleen Hoover
„Uprowadzone”, Natasha Preston
„Wszystkie jasne miejsca, Niven Jennifer
„Wybacz mi, Leonardzie, Matthew Quick
„Życzenie”, Alexandra Bullen


Dla czytelników dorosłych i nie tylko:

„Alibi na szczęście”, „Zgoda na szczęście”, „Krok do szczęścia”, „Szczęście w cichą noc”, Anna Ficner-Ogonowska
„Anus mundi, Wiesław Kielar
„Cokolwiek wybierzesz”, Jakub Szałek
„Czerwony Kapitan, „Dominik Dan, „Naznaczeni”, Jennifer Lynn Barnes
„Desperacja”, Stephen King
„Domy bezdomne”, Dorota Brauntsch
„Dożywocie”, kolejne części, Marta Kisiel
„Dziewczyna, którą kochałeś, „Jojo Moyes, obyczajowa romans
„Gobelin'' cykl,i inne, Henry H. Neff
Głosy z zaświatów, „Echo z otchłani, Czarna Madonna, Remigiusz Mróz
„Greta Garbo moja miłość", Ellen Mattson
„I była miłość w getcie, Marek Edelman
Jak się nie zabić i nie zwariować'' Justyna Suchanek
„Jak mniej myśleć, „Jak lepiej myśleć, „Jak nie dać sobą manipulować, Christel Petitcollin
„Już mnie nie oszukasz”, „W domu, „Klinika śmierci, Harlan Coben,
„Kate Daniels, tom I Magia kąsa, Ilona Andrews
„Korespondenci.pl”, D. Kowalska, W. Rogacin
„Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania, Stephen Hawking
„Krucyfiks”, Chris Carter
„Księgi Jakubowe”, Olga Tokarczuk
„Książę Mgły, Carlos Ruiz Zafon
„Kwiaty na poddaszu, Virginia Andrews
„Łopatą do serca”, „Wiedźma duszona w winie”, „Mąż przez zasiedzenie”, Marta Obuch
„Metro 2033, Dmitrij Głuchowski
„Nieprawdopodobna przyjaźń, Anthony David
„Normalni ludzie, Sally Rooneyt
„Pacjentka, Alex Michaelides, sensacja, thiller psychologiczny
„Pasażerka, Zofia Posmysz
„Piętnaście dni bez głowy, Dave Cousin
„Północna Droga”, cykl: „Harda”, „Królowa”, „Turniej cieni”, „Gra w kości”, cykl „Odrodzone Królestwo”, Elżbieta Cherezińska
„Pozwól mi wrócić”, „Za zamkniętymi drzwiami”, „Na skraju załamania”, B.A. Paris
„Projekt szczęście, Grethen Rubin
„Psychologia miłości, Bogdan Wojciszke
„Raj, Reguła numer 1”, Marta Guzowska
„Rodzina Casteel”, V. C. Andrews
„Schronienie, „Kilka sekund od śmierci", „Odnaleziony”, trylogia, Harlan Coben
„Suknia ślubna”, Pierre Lemaitre
„Śledztwo od kuchni”, „Morderca na plebanii”, „Zabójstwo na cztery ręce”, Karolina Morawiecka
„Tatuażysta z Auschwitz, Heather Morris
„To nie deszcz to ludzie, Halina Birenbaum
„Twierdza”, Antoine de Saint-Exupery
„Wichrowe wzgórza, Emily Bronte;
„Za zamkniętymi drzwiami, B.A Paris
„Zapisane w wodzie, Paula Hawkins
„Żmijowisko”, Wojciech Chmielarz
„27 Śmierci Toby’ego Obeda, Joanna Gierak-Onoszko
„Nie ma”, Mariusz Szczygieł i inne tytuły tego autora,
„Krall”, Mariusz Szczygieł, Wojciech Tochman

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Z radością informujemy, że biblioteka szkolna ZSO 4 otrzymała dotację
W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” na lata 2016-2020
Uchwała nr 180/2015 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3

Priorytet 3: rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa
wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych

Cel główny:
Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
Wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów.
Zwiększenie aktywności nauczycieli w zakresie rozwijania czytelnictwa uczniów.
Cele szczegółowe:
1. Zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek;
2. Wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;
3. Rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.

Zaproszenie!
Mamy nadzieję, że przy wsparciu dyrekcji szkoły oraz dzięki systematycznej współpracy
z nauczycielami, uczniami i rodzicami przeprowadzimy wiele działań promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.

Tutaj też będziemy umieszczać wszystkie informacje dotyczące realizacji projektu.
W ramach projektu podjęliśmy już pierwsze działania:
W trakcie nauczania zdalnego została naszym czytelnikom zaproponowana akcja „CZYTAMY – POLECAMY”. Plebiscyt na ciekawą książkę, dedykowany uczniom, nauczycielom, rodzicom ma na celu uzyskanie opinii czytelników, która ułatwi nam przygotowanie listy tytułów polecanych książek. Na tej podstawie przygotujemy zamówienia do zakupu aby uzupełnić nasze zbiory o lektury i nowości wydawnicze, z których wszyscy, a mamy taką nadzieję, będą chętnie korzystać.
Dziękujemy za udział w plebiscycie, poniżej podsumowanie i wyniki.
CZYTANIE !
„Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.” Jarosław Iwaszkiewicz „Kto czyta książki, żyje podwójnie.” Umberto Eco
 Wszyscy wiemy, że czytanie ćwiczy i usprawnia nasz mózg. Poprawia umiejętności językowe, rozwija kreatywność i inteligencję. Pomaga lepiej zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość. Dostarcza cennych inspiracji i dobrych wzorców. Uczy, jak pokonywać trudności i właściwie interpretować emocje. Czytanie poszerza wiedzę, kształtuje poglądy. Jest bardzo dobrą formą spędzania wolnego czasu.
Szanowni Rodzice!
Załączamy krótką prezentację, która w klarowny sposób przedstawia korzyści płynące z czytania oraz sprawdzone sposoby zachęcania dzieci do czytania.
Każdy z nas zastanawia się czasem, co może zrobić jeszcze lepiej, by zapewnić dziecku dobrą przyszłość, a obecnie – by we względnym spokoju przetrwać ten trudny czas. Odpowiedź jest prosta: czytać dzieciom książki. A gdy są starsze, to czytać je razem z nimi.
Czytanie daje nam wymierne korzyści na każdym etapie dojrzewania. Początkowo wzmacnia więź z rodzicami i poczucie bezpieczeństwa, jednocześnie rozwijając umysł i wyobraźnię. Później uczy koncentracji, odcinania się od bodźców, powiadomień i szumu informacyjnego. Gdy dziecko jest starsze, wiedza i emocje wyniesione z książek wzmacniają pewność siebie, umożliwiają tak ważne u nastolatków mówienie „nie”. Wreszcie, w skali całego życia, czytanie daje szczęście. Badania udowadniają bowiem, że ludzie czytający dla przyjemności są bardziej zadowoleni z życia, lepiej wykształceni, kreatywni, zajmują wyższe stanowiska i lepiej zarabiają.
Jednocześnie dane są nieubłagane. Wynika z nich, że jeżeli dziecko nie wyniesie nawyku czytania z domu, to z reguły nie czyta dla przyjemności jako dorosły. Szkoła, biblioteka i rówieśnicy mogą pomagać rozwijać te zainteresowania, ale tworzy je z reguły rodzina. Jeżeli według badań ponad połowa dorosłych w ogóle nie czyta książek, to ponad połowa dzieci będzie na starcie pozbawiona szansy na skorzystanie z powyższych atutów.
Wspólne czytanie jest też naturalnym sposobem komunikacji i budowania rodzinnych więzi. To czas, w którym dziecko jest blisko rodzica, czuje się bezpieczne, ważne i naprawdę Państwa słucha. Świat, który znamy, nasze zasady i poglądy, powstały m.in. w naszych domach, gdy rodzice lub dziadkowie czytali dzieciom bajki i legendy lub opowiadali historie. Wystarczy czytać kilkadziesiąt minut dziennie, by zbudować w dziecku nawyk, dać proste narzędzie, dzięki któremu będzie w stanie lepiej się rozwijać w samodzielnym życiu. Serdecznie zapraszamy do przejrzenia prezentacji.

Z wyrazami szacunku
Państwa szkolna biblioteka

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Priorytet 3.

realizacja projektu- podsumowanie

Możemy już poinformować, że biblioteka szkolna ZSO 4 zakończyła częściowo działania związane z NPRC. Udział w programie wiązał się z otrzymaniem dotacji na zakup nowości książkowych i lektur oraz z realizacją wielu akcji czytelniczych od października do grudnia 2020 roku.

Zakupiono ponad 800 książek, a tytuły do listy zakupów wybierane były przy współpracy uczniów, rodziców, biorących udział w plebiscycie „Czytamy – polecamy ”oraz po konsultacji z nauczycielami,również MBP, środowiskiem bibliotekarzy. Wszystkie nowości zostały przez nas wpisane w elektroniczną bazę, opieczętowane , a dodatkowo zgodnie z wytycznymi tym razem specjalnie oznaczone. Nasze nowe książki mają żółte naklejki.

Mimo odmiennej sytuacji związanej z pandemią, niektóre pozycje już były chętnie wypożyczane, a mamy nadzieję, że udostępniając na stronie biblioteki ekspozycje z tytułami zakupionych nowości i rekomendując je poprzez platformę edukacyjną naszym czytelnikom będą cieszyć się zainteresowaniem i chętnie będą pożyczane.

Zapraszamy !!!

Poniżej linki do wystawek książkowych i przeprowadzonychprzez bibliotekę akcji, konkursów czytelniczych.

Projekty cieszyły się zainteresowaniem, więc niektóre na pewno będą kontynuowane ,ale będą organizowane też nowe.

Zachęcamy do zaglądania:http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/

Wystawki nowości książkowych:

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/search/label/nowo%C5%9Bci

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/2020/10/nprcz-nowsci-cd.html

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/2020/10/nrpcz-co-nowego.html

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/2020/12/nprc.html

Informacje i linki do wydarzeń organizowanych w ramach projektu:

Konkursy czytelniczo-plastyczne:

Pod koniec października zakończyły się dwa konkursy organizowane przez bibliotekę szkolną:
- „By się czytać innym chciało, zrób ilustrację wspaniałą! Moja ulubiona książka, bohater książki – ilustracja” – udział wzięli uczniowie klas 1 i 2 SP oraz grupy „0”.
- „By czytać się chciało, zrób okładkę wspaniałą! Moja ulubiona książka – projekt okładki” – udział wzięli uczniowie klas 3 i 4 SP.

Więcej informacji i zdjęcia na:

https://www.zso4.gliwice.pl/index.php/2015-07-13-17-11-07/1730-konkursy-czytelniczo-plastyczne-podsumowanie

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/search/label/edukacja%20wczesnoszkolna

Pasowanie na nowych czytelników biblioteki szkolnej ZSO 4 - SP 4:

Na zajęcia czytelnicze do naszej biblioteki szkolnej zostały zaproszone klasy 2a i 2b SP.Uczniowie zostali przywitani w czytelni, zapoznali się z obowiązującym w bibliotece regulaminem, zasadami wypożyczania oraz z „Życzeniami książki”. Następnie młodzi czytelnicy odgadywali bajkowe zagadki, rozpoznawali też po atrybutach bohaterów bajek
i książek dla dzieci. Uczniowie wykazali się dobrą znajomością lektur, zdali test czytelnika
i zostali oczywiście przyjęci w poczet nowych użytkowników biblioteki szkolnej. Pierwsze książki zostały już wypożyczone. Bardzo nas to cieszy :)

Więcej informacji i zdjęcia na stronie:

https://www.zso4.gliwice.pl/index.php/2015-07-13-17-11-07/1721-pasowanie-na-nowych-czytelnikow-biblioteki-szkolnej-zso-4-sp-4

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania:

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania to jedno z wydarzeń, które są zarówno przyjemne, jak i pożyteczne. Inicjatywa powstała w Polskiej Izbie Książki w 2001 roku. Naszą bibliotekę szkolną z tej właśnie okazji 29 września i przez cały tydzień odwiedzali młodsi czytelnicy z klas 1a i 1b, 3a i 3b, 4, 6 oraz grupy „0”. Zaproszeni uczniowie ponownie zagościli 
w bibliotece i mogli zapoznać się z księgozbiorem, posłuchać fragmentów czytanych przez panią bibliotekarkę książek. Były to między innymi: „Sposób na Elfa” M. Pałasza, „Plastusiowy pamiętnik” M. Kownackiej, „Dynastia Miziołków” J. Olech, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” R. Kosika oraz wiersze J. Tuwima. Młodsi czytelnicy wzięli udział w głośnej interpretacji wiersza „Lokomotywa”.

Więcej informacji i zdjęcia na stronach:

https://www.zso4.gliwice.pl/index.php/2015-07-13-17-11-07/1699-ogolnopolski-dzien-glosnego-czytania-2    

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/2020/10/gosneczytanie.html

Akcja „Czytaj PL”:

Po raz kolejny dzięki zaangażowaniu Instytutu Książki plakaty „Czytaj PL” trafiły w wersji elektronicznej do ponad 700 szkół średnich w całej Polsce! To kolejna edycja projektu „Upoluj swoją książkę” organizowanego w ramach akcji „Czytaj PL”.

https://www.zso4.gliwice.pl/index.php/komunikaty/1732-zachecamy-do-polowania-na-ksiazki Każdy znajdzie coś dla siebie – WEJDŹ I ZOBACZ!

Przeczytaj krótki OPIS TREŚCI.

W tym roku możecie przeczytać następujące książki:
Karolina Macios, „Czarne morze”
Remigiusz Mróz, „Głosy z zaświatów”
Mariusz Szczygieł, „Nie ma” – w naszej bibliotece dostępna jest również wersja papierowa
Mikołaj Łoziński, „Stramer”
Dominika Słowik, „Zimowla”
Robert Małecki, „Zadra”
Jakub Ćwiek, „Topiel”
Paulina Hendel, „Strażnik”
Andri Snær Magnason, „O czasie i wodzie”
Jakub Małecki, „Horyzont” – w naszej bibliotece dostępne są również wersje papierowe innych tytułów tego autora
Stefanie Stahl, „Kochaj najlepiej, jak potrafisz. O sztuce bycia razem”
Wojciech Drewniak, „Historia bez cenzury 5. I straszno, i śmieszno – PRL” – w naszej bibliotece dostępna jest również wersja papierowa.

#poczytajmimamo

Szanowni Rodzice!

Załączamy krótką prezentację - tutaj, która w klarowny sposób przedstawia korzyści płynące z czytania oraz sprawdzone sposoby zachęcania dzieci do czytania.

Każdy z nas zastanawia się czasem, co może zrobić jeszcze lepiej, by zapewnić dziecku dobrą przyszłość. Odpowiedź jest prosta: czytać dzieciom książki. A gdy są starsze,
to czytać je razem z nimi.

Można też całość przeczytać na stronie biblioteki:

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/2020/07/poczytajmimamo.html

Zachęcamy do zaglądania na stronę biblioteki, gdzie znajduje się dedykowana rodzicom zakładka:

http://bibliotekazso4gliwice.blogspot.com/p/srefa-rodzica.html

 

Biblioteka szkolna

Maria Ochman

Beata Majcherczyk